Våga sticka ut ur mängden som en modig expert

Postad den 23 Jan, 2012 | Inga kommentarer »
Bild hästslagsmål: Debatt om vem som ska leda flocken.

Debatt om vem som ska leda flocken. Foto: letocarri

NYHETSBREV 17/1:

Journalister gillar konflikter och debatter. De förtydligar, väcker känslor och driver framåt. Alltså ett superverktyg för dig som vill märkas i medierna.

 

Den här gången, i fredags, var det en advokat från Göteborg som gjorde följande dubbelklassiker. 

 

På morgonen: Provocerande artikel på Dagens Nyheters debattsida.

 

På eftermiddagen: Het debatt i Studio ett i P1.

 

Advokaten heter Svante Thorsell och ämnet var barns rätt att automatiskt ärva sina föräldrar. Thorsell vill att den rätten ska avskaffas. Motdebattör i radion var Anti Avsan, ledamot i civilutskottet.

 

Den som hade radion på vid femtiden kunde höra att debatten bitvis var rätt upprörd, samt att båda sidor argumenterade väl för sina åsikter.

 

DN Debatt-redaktionen hade förstås twittrat om debattartikeln på morgonen, och andra twittrade läste och RT-ade vidare till sina följare. En gäng bloggare tog också upp tråden. Så debatten lär fortsätta.

 

Summa summarum så gjorde Svante Thorsell ett mycket bra pr-jobb i fredags:

  • Han väckte offentligt liv i en fråga som uppenbarligen engagerar honom.
  • Han stärkte sin ställning som expert inom området.
  • Han framstod som ärlig, öppen och modig.
  • Han visade att han bryr sig om och tar ansvar, både i sitt yrke och i samhället.

Samma pr-fördelar kan du uppnå om du hittar rätt fråga att debattera.

 

Så fråga dig själv: Vad finns det för kontroversiella frågor kring din verksamhet? Vilken av dem skulle du kunna/vilja driva? Vilka fördelar skulle det kunna ge dig och ditt företag?

 

Debatt kan bedrivas på många sätt och i många medier, sociala som traditionella.

 

Det gäller att våga sticka ut ur mängden.

 

Här hittar du starten på arvsdebatten:

 
 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | Stäng
Meny