Ta kontakt med din lokaltidning

Postad den 31 Okt, 2016 | Inga kommentarer »

Bild café

Lokala medier är särskilt viktiga för dig som verkar på en lokal marknad. CC0-licens: Pexels.com

Den här veckan är det dags att ta kontakt med lokala medier. Om ditt företag verkar på en lokal marknad är journalisterna på orten viktigast av alla. 

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Så här gör du – det är enklare än du kanske tror.

Uppgift

  1. I förra veckans avsnitt av PR-skolan fick du i uppgift att ta fram din lokala PR-karta, det vill säga ditt företags potential i lokala medier. Ta fram den.
  2. Ta fram telefonnumret till den lokaltidning som mest sannolikt skulle vilja skriva något om dig och ditt företag. Kanske på din uppväxtort, eller där ditt företag har kontor eller lager. Be att få prata med den journalist som brukar skriva om det lokala näringslivet. Presentera dig och ditt företag kort. Fråga om du kan få mejla ett tips. Du får garanterat ”ja” som svar, plus en mejladress.
    Du kan såklart berätta om ditt tips redan i telefon, men poängen här är att etablera kontakten via just mejl, eftersom det är ett lite mer kravlöst sätt att höra av sig framöver. (Dock är det bra om första kontakten sker på telefon. Ni kanske gillar varandra direkt!) 
  3. Skriv ett kort mejl där du återknyter till samtalet, samt kommer med ett artikelförslag (se nedan). Det kan ha koppling till ditt företag, men det är faktiskt inte nödvändigt. Det viktiga är att det är något lokalt, som journalisten kan ha användning för.

Exempel på allmänna nyheter att tipsa om:

  • Du har noterat en ny trend på orten.
  • Du har läst en rapport från kommunen som du tycker är intressant men som du inte sett något i lokaltidningen om än.
  • Ett missförhållande på orten som du tycker lokaltidningen borde skriva om.
  • Ett event som du inte vet om lokaltidningen har koll på.
  • Något som grannkommunen har gjort och som du tycker din kommun också borde satsa på.

Om du har en bra nyhet om ditt företag, så väljer du förstås den i stället. Det kan vara:

  • Du är udda. Du är man i en kvinnodominerad bransch, nyss inflyttad långt eller kort ifrån, ovanligt ung eller ovanligt gammal.
  • Eller så har du varit arbetslös länge, startat eget och nu står du på egna ben.
  • Ditt företag är branschens första, sista, enda eller största på orten.
  • En ny trend inom din bransch har kommit till orten (du har tagit dit den).
  • Omsättningen i ditt företag har dubblerats på x månader.
  • Du nyanställer/utökar.
  • Du har introducerat en ny typ av tjänst.

4. Om du väljer en nyhet om ditt företag, så kan du bifoga ett bakgrunds-kit om dig och din verksamhet. (Se tidigare avsnitt i PR-skolan.)

5. Avsluta mejlet med: Det här kanske är intressant för er att skriva om? För mer information, kontakta (och så kanske dig, eller någon annan som vet mer).

Du kommer att få något av följande svar från journalisten.

  1. Tack för tipset, det låter intressant, får vi kontakta dig?  
  2. Tack för tipset, vi kanske tar upp detta längre fram. 
  3. Tack för tipset, men det är inget för oss. 

Svar nummer ett är förstås kanon. Då är det artikel på gång om ditt företag!

Svara på lämpligt sätt på mejlet, och avsluta med något i den här stilen:

Hör gärna av er till mig framöver om ni vill ha hjälp med något inom (ditt ämnesområde). Ni kanske behöver ett case någon gång, eller också kanske jag kan hjälpa till med fakta. Jag är väldigt intresserad av att sprida kunskap om (ditt ämnesområde). 

Är det okej om jag hör av mig till dig och tipsar om sånt som händer inom (mitt ämnesområde), eller är någon annan lämpligare? 

Nu är det högst troligt att du får ett positivt svar. Och vips, så har du skapat en personlig journalistkontakt. Hör av dig till denna kontakt lite då och då (inte för ofta), när du har något du tror kan vara intressant. Rätt vad det är så blir det en artikel.

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du här på prkiosken.se. Om du letar efter något särskilt, använd gärna sökfunktionen. PR-skolan publiceras i samarbete med Driva Eget

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs

 
 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | Stäng
Meny