Fem fantastiska faktum som hjälper dig 2012

Postad den 6 Jan, 2012 | Inga kommentarer »
NYHETSBREV 10/1:

Kan andra, så kan du! Här kommer fem fantastiska faktum:

 

1. Alla kan komma med i medierna.

Ibland kan man tro att det är en viss sorts människor som är med i tidningar, radio, webb och tv. Men det är det inte. Det är helt vanligt folk, som du och jag, som blivit kontaktade av eller som själva har kontaktat journalister med en idé.

 

Men vänta inte på att bli kontaktad, det är som att vänta på prinsen/prinsessan på den vita hästen. Kontakta journalister själv i stället.

 

2. Journalister är som alla andra.

Ibland kan man tro att journalister är en speciell sorts människor. Det är de (naturligtvis) inte. De går igång på samma saker som du och jag.

Men de har ett speciellt uppdrag, och i det uppdraget ingår att jobba för läsarna, tittarna och lyssnarna, inte för enskilda intressen som till exempel en glad småföretagare.

 

De idéer du föreslår för journalister måste därför rikta sig till läsarna, lyssnarna och tittarna.

 

3. Alla kan komma på bästa idén.

Vilka idéer kommer med i tidningar, radio och tv?
Svar: De bästa.

Det innehåll vi ser i medierna finns inte där av en slump. Från början var det någon som kom på en idé (förutom när det handlar om rena nyhetshändelser).

En del idéer kommer från journalisterna själva, andra kommer utifrån, från folk som hör av sig till redaktionen.

 

Bästa idén kan alltså precis lika gärna komma från dig och handla om något som har med din verksamhet att göra.

 

4. Så kommer du på bästa idén.

Innehåll i medierna är till för läsarna, lyssnarna och tittarna. Såna som du och jag, alltså. Praktiskt nog är bästa idéerna ofta de idéer som man själv skulle vilja se i medierna. Ett bra sätt att komma på idéer är att utgå från sig själv.

 

Ta lite tid och sätt dig med kolleger eller vänner och spåna loss – rätt vad det är kommer en fantastiskt bra idé, som ingen journalist kan motstå!

 

5. Du är din egen bästa PR-konsult. 

Få småföretagare, om ens någon, har råd med en egen PR-byrå. Så som liten företagare får man ta tag även i den biten alldeles själv. Och det fiffiga är att det faktiskt är det bästa.

 

För så är det ordnat här i världen, att den som känner ditt företag bäst är du själv. Du vet själv bäst vad du vill åstadkomma. Tillsammans med PR-kiosken blir du din egen bästa PR-konsult. 

   

 
 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | Stäng
Meny