Våga sticka ut ur mängden som en modig expert
Postad den 23 jan, 2012 |
Inga kommentarer »
Debatt om vem som ska leda flocken. Foto: letocarri
NYHETSBREV 17/1:
Journalister gillar konflikter och debatter. De förtydligar, väcker känslor och driver framåt. Alltså ett superverktyg för dig som vill märkas i medierna.
Den här gången, i fredags, var det en advokat från Göteborg som gjorde följande dubbelklassiker.
På morgonen: Provocerande artikel på Dagens Nyheters debattsida.
På eftermiddagen: Het debatt i Studio ett i P1.
Advokaten heter Svante Thorsell och ämnet var barns rätt att automatiskt ärva sina föräldrar. Thorsell vill att den rätten ska avskaffas. Motdebattör i radion var Anti Avsan, ledamot i civilutskottet.
Den som hade radion på vid femtiden kunde höra att debatten bitvis var rätt upprörd, samt att båda sidor argumenterade väl för sina åsikter.
DN Debatt-redaktionen hade förstås twittrat om debattartikeln på morgonen, och andra twittrade läste och RT-ade vidare till sina följare. En gäng bloggare tog också upp tråden. Så debatten lär fortsätta.
Summa summarum så gjorde Svante Thorsell ett mycket bra pr-jobb i fredags:
- Han väckte offentligt liv i en fråga som uppenbarligen engagerar honom.
- Han stärkte sin ställning som expert inom området.
- Han framstod som ärlig, öppen och modig.
- Han visade att han bryr sig om och tar ansvar, både i sitt yrke och i samhället.
Samma pr-fördelar kan du uppnå om du hittar rätt fråga att debattera.
Så fråga dig själv: Vad finns det för kontroversiella frågor kring din verksamhet? Vilken av dem skulle du kunna/vilja driva? Vilka fördelar skulle det kunna ge dig och ditt företag?
Debatt kan bedrivas på många sätt och i många medier, sociala som traditionella.
Det gäller att våga sticka ut ur mängden.
Här hittar du starten på arvsdebatten:
|
|
|
|
|
|
|
|
Kommentera