Så gör du pressreleasen personligare

Postad den 5 Jun, 2012 | Inga kommentarer »

Det gäller att nå ut och träffa rätt. Foto: Dave-F

För det lilla företaget måste inte ett pressmeddelande börja med ordet ”Pressmeddelande”.

Träffa rätt med hjälp av din charmfaktor i stället. 

Som journalist får man väldigt många mejl med just överskriften ”Pressmeddelande”. En gång för länge sedan fungerade det ordet som en intresseväckare – men så är det inte längre. Står det ”Pressmeddelande” överst i ett mejl, så betyder det antingen att det är Ikea eller Ericsson som vill berätta att vinsten ökat sen sist (gäsp!), eller att det är ett litet företag som låtsas ha en PR-byrå (gäsp!).

 

Det finns mycket bättre sätt att nå fram, bli läst – och öka chanserna att komma med i  medierna.

 

Allt du behöver göra är att skriva ett mejl och skicka det till de journalister du vill nå.

 

Köp utdrag ur Pressregistret

 

Här bjuder PR-kiosken på några riktigt bra tips för den lilla företagaren som vill nå ut.

Var personlig.

I stället för att låtsas vara PR-byrå, ska du vara personlig. Kanske börja med ett ”hej”? Var dig själv och bjud på att du kanske inte är supervan att kommunicera med journalister. Hög charmfaktor!

 

Var tydlig.

Vad är det du vill föra fram? Vill du berätta om en ny produkt eller tjänst som du erbjuder? Vill du föreslå en artikelidé? Vill du bjuda in journalister till en pressfrukost?

 

Skriv kort.

Formulera dig kort och börja med det mest intressanta. Det ska vara något som verkligen väcker intresse. Överskrifter är förbjudna. Lyft i stället ett russin ur kakan, ett förvånande fakta, en intressant konsekvens, ett nytt tänk.

 

Vad är nyheten?

För fram ditt budskap på ett sätt så att det liknar en nyhet så mycket som möjligt. En nyhet är något som de flesta ännu inte känner till. En nyhet kan vara en trend eller en ny vinkel på något gammalt.

 

Vem är du?

Presentera dig själv, dina kunskaper, vad du brinner för.

 

Läsarna är målet.

Du skickar ditt budskap till journalister – men du vill nå läsarna, lyssnarna, tittarna (dina blivande kunder). Journalisterna är en mellanhand, och bestämmer vad publiken ska få ta del av – men tänk ”publiken” så tänker du som journalisterna.

 

Ämnesraden avgörande.

I mejl är ämnesraden avgörande. Den kan avgöra om ett mejl öppnas över huvud taget. Så ägna den lite extra omsorg och testa den gärna på någon annan innan du trycker på sänd-knappen.

 

Innehållet, inte ditt företag.

Det är inte ditt företag du ska föra fram till journalister, utan något du kan erbjuda läsarna, lyssnarna och tittarna. Ditt företag kommer med på köpet, så att säga.

 

”Dold kopia”

Lägg in mejladresserna i fältet ”dold kopia”, så framgår det inte att du har skickat till fler journalister.

 

 

Checklista pressreleasen:

  • Undvik ordet ”pressrelease”.
  • Intresseväckande ämnesrad.
  • Spännande inledning.
  • Ditt ärende (presentera en nyhet, föreslå en artikel, bjuda in till ett mingel).
  • Presentation av dig och dina kunskaper.
  • Kontaktuppgifter, hemsida.
  • Skriv kort.
  • ”Dold kopia”

 

 

 

Kommentera