Boosta förtroende genom att gästblogga – gör så här

Postad den 12 Jun, 2012 | Inga kommentarer »

Kunder behöver ha förtroende för dig för att anlita dig. Foto: Compass128

I bungyjump blir det extra tydligt: För att våga anlita dig behöver dina kunder ha förtroende för dig. 

Ett sätt att boosta förtroende är att synas i medier.

Och ett riktigt bra sätt att synas i medier är att gästblogga.


Så här syns PR-kiosken i medierna


Gör så här för att börja gästblogga:

1. På vilka sajter skulle du vilja synas?

Nästan alla tidningar har sajter, och sen finns det hur många fristående sajter som helst. Gör en lista med både dina absoluta drömsajter och lite mer jordnära alternativ.

 

 


2. Kolla upp hur många läsare/besökare sajterna har.

Du ska inte lägga ner en massa arbete på att blogga åt någon annan om du inte når många tänkbara kunder på kuppen.

 

3. Vad skulle du kunna blogga om?

Gör en lista på idéer, enklast är att göra det ihop med en kompis eller kollega.


4. Mejla chefredaktören/webbredaktören för sajten.

Beskriv vem du är och vad du kan, något om vad du tycker om sajten i fråga, och föreslå sen rakt av att du får börja blogga på sajten. Bifoga din idélista om vad du skulle vilja blogga om, och gärna också ett prov på något annat du har skrivit.


5. Ring upp dagen efter.

Gillar de ditt förslag?


6. Om ja: Grattis!

Kom ihåg att fråga hur ofta du förväntas blogga, om de har någon särskild policy i övrigt som du bör hålla dig till, hur du ska leverera materialet och vilket datum du ska starta. Ibland får man lägga in sina blogginlägg själv på sajten, och då behöver du inloggningsuppgifter. Du kan också föreslå att de skriver en artikel om dig på sajten, antingen vid premiären eller lite senare när du bloggat ett tag.


7. Om kanske: Fråga om det fattas något för att de ska kunna ta ställning.

Kolla när det passar att du hör av dig igen.


8. Om nej: Fråga vad skälet är.

Är det något som du skulle kunna göra för att nej ska kunna bli ja? Använd dig av feedbacken för att förbättra ditt mejl till nästa sajt du hör av dig till.


9. Hur mycket tid är du beredd att lägga på att blogga?

Ta inte på dig för mycket. Se till att planera in skrivtid i din kalender.


10. Betalt? Troligen inte.

Det är givetvis ett otyg, att bidra med bra innehåll och inte få betalt för arbetet. Väg det mot ditt syfte: Att bygga din trovärdighet och få fler kunder.


Till sist: Många redaktioner sitter just nu och planerar inför hösten – så det är precis rätt tid att höra av sig.

 
 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | Stäng
Meny