Så kan en kattunge rädda
pressreleasen från papperskorgen

Postad den 15 Okt, 2012 | Inga kommentarer »

Jo, en kattunge kan rädda en pressrelease från papperskorgen, särskilt om den är nybadad. Foto: E E Piphanies

PR-kioskens pressreleaseskola, DEL 3.

 

Papperskorgen direkt – eller hela vägen? 

Det hänger på journalisternas tre ”inre kontrollfrågor”.

Här får du hjälp att se till att din pressrelease innehåller svaren.

 

Avsnitt ett

Avsnitt två

Till checklistan

 

För att snabbt hitta guldkornen i den aldrig sinande mejlfloden av nyheter, pressreleaser och inbjudningar, använder sig journalister av tre ”inre kontrollfrågor”. Du som vill skriva en riktigt bra pressrelease kan också använda dig av dessa frågor. Se till att du ger bra svar på dem i pressreleasen innan du trycker på ”sänd”-knappen.

 

När din pressrelease har gett journalisten bra svar på de första två kontrollfrågorna, så kommer den tredje. Den lyder så här:

 

3. Hur blir det här BRA TIDNING (radio, tv)?

 

Oftast innebär frågan att journalisten letar bilder i huvudet. Hur skulle det här kunna se ut i tidningen? Eller i tv-programmet?

 

Vare sig tidningen handlar om inredning, försäkringar eller kattungar behöver de bra bilder. ”Gubbe med papper” är ingen höjdare. En bra eller ovanlig bild kan vara skillnaden mellan att komma med och inte. Och ju mer spännande bild, desto större plats kan den få ta.

 

Eller med andra ord: Ditt pressmeddelande kanske kan anses vara värt en notis. Men en bra bild kan förvandla notisen till en halvsida i tidningen.

Samma sak gäller tv, men då handlar det oftast om ”riktiga grejer”. En levande kattunge i studion blir till exempel roligare tv än en kattunge på bild. Dock är kattungen svår att mejla, så i pressmeddelandet får det bli en bild i alla fall. Med tillägget: ”Kattungen på bilden är lugn och snäll, och vi kan ta med henne till studion om ni är intresserade.

 

Även i radio gör sig bilder bra. Det finns inga som är så duktiga på målande beskrivningar som radiojournalister.

 

Se alltså till att du har spännande bilder att skicka med i ditt pressmeddelande.

 

Självklart ska du ha med en länk till högupplösta bilder som redaktionen får använda.

 

Risken är dock överhängande att journalisten inte klickar på länken.

 

Se alltså till att bilden eller bilderna verkligen SYNS i själva mejlet också. Det är först då de kan locka!

 

ANNA FAGERSTRÖM

PR-strateg, fd journalist på Expressen och TV4

Detta var sista delen av höstens pressrelease-skola. Men håll utkik – självklart blir det fler tips pressreleaser framöver.

 
 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | Stäng
Meny