Ge din pressrelease ett rejält lyft. DEL 2.

Postad den 27 Sep, 2012 | Inga kommentarer »
Foto: bensonkua

Här får du tipsen som verkligen får din pressrelease att lyfta.

PR-kioskens Pressreleaseskola, DEL 2.

 

Lockande ämnesrad, det viktigaste först, och inte för långt – så har du en okej pressrelease.

 

Men för att ge den ett riktigt lyft krävs också att du har bra svar på journalisternas tre ”inre kontrollfrågor”. 

 

Häng med i DEL 2 av PR-kioskens pressreleaseskola. 

Din pressrelease har just klarat journalistens första ”inre kontrollfråga” (se DEL 1), och har därför fortsatt att läsa din pressrelease. Då dyker nästa kontrollfråga upp i journalistens huvud:

 

2. Varför JUST NU?

 

De flesta journalister strävar mot att tidningen eller tv-programmet ska kännas aktuellt när det når publiken.

 

Därför är det vanligt att ”kroka upp” artiklar och reportage i tiden.

 

Det kryllar av ”krokar” att haka upp pressmeddelanden på. Krokar kännetecknas av att de innehåller en nära tidsangivelse, till exempel:

 

KROK: Cykelsäsongen drar snart igång.

LÄMPLIG FÖR: Cykeltest, prata trafiksäkerhet, visa trikåmode.

 

KROK: I dag är det världsturismdagen (jo, faktiskt).

LÄMPLIG FÖR: Så reser du miljövänligt, Mest prisvärda weekendstäderna just nu, Packa väskan som en flygvärdinna.

 

KROK: I veckan kom en undersökning som visar att svenskarna blir alltmer stressade (sådana undersökningar kommer hela tiden).

LÄMPLIG FÖR: Så stressar du av på fem minuter, frigör tid på jobbet – sju effektiva tips, här är Sveriges långsammaste busslinje.

 

En stor nyhet från någon annan aktör inom ditt ämnesområde kan också fungera som krok. Eller ett politiskt förslag, en debattartikel eller en annonskampanj.

 

Med en bra ”krok” att hänga upp ditt pressmeddelande på, klarar du journalistens andra kontrollfråga, ”varför just nu?”, galant. Och svaret kanske är:  ”Den här stressgrejen kanske skulle funka fint i mitten av december, när julruschen är i full gång.”

 

Men – för att krångla till det lite så jobbar journalister med olika lång framförhållning.

 

Kvällsnyheterna i tv görs i huvudsak samma dag, medan ett riktigt glassigt magasin kan ha ett halvårs planering. För att pricka ”just nu” i det glassiga magasinet behöver du alltså vara ute minst ett halvår i förväg.

 

Vilken framförhållning olika medier har kan du ta reda på genom att ringa redaktionerna och fråga. Nämn att du har en bra nyhet eller idé till dem, och att du vill veta hur långt i förväg de behöver ha den. (Då kanske de blir nyfikna och frågar mer – och rätt vad det är så har du fått napp!)

 

ANNA FAGERSTRÖM

PR-strateg, tidigare journalist
på Expressen och TV4

PR-kioskens pressreleaseskola, DEL 1

Checklista för pressreleasen

DEL 3, den sista delen av PR-kioskens pressrelease-skola, kommer i nästa nyhetsbrev.

Ja, jag vill anmäla mig till nyhetsbrevet 

Känner du någon som skulle ha nytta av PR-kioskens pressrelease-skola? Tipsa gärna.

 

 
 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | Stäng
Meny