Styr in i medierna med en bra krok

Postad den 8 Jan, 2013 | Inga kommentarer »

Snart börjar cykelsäsongen – en perfekt krok för en del. Foto: Chris_J

Gärna en bra idé – men först en rejäl krok.

Kroken kan vara helt avgörande för om journalisten nappar på din idé eller inte.

 

Just nu sitter 18 000 journalister på Sveriges redaktioner och funderar på vad de ska ta med i sin tidning/program/sajt.

 

Vad avgör vad som kommer med och inte?

 

Den kanske enskilt tyngsta skälet att säga JA är om det finns en bra krok.

 

Vad är då en krok?

 

Jo, den är en anledning för journalisten att ta med just den här grejen.

 

För att ta ett exempel. Du är webbexpert, och ringer till en redaktion med en idé:

 

”Ni kanske skulle kunna skriva om hur man förklarar för barn vad som är okej och vad som är farligt att lägga ut på internet.”

 

Journalistens fråga blir:

 

”Varför då?”

 

Om du har tänkt på det där med kroken så kan du då svara:

 

”Jo, för att den 5 februari är det Safer internet day, en internationell dag som instiftats just för att öka säkerheten på nätet för barn och unga.”

 

Och i det ögonblicket fördubblas din chans att din idé kommer med.

 

Varför är då kroken så viktig?

 

Det beror på att de allra flesta medier vill vara aktuella. Det är ju självklart när det gäller dagstidningar och nyhetsprogram, men gäller faktiskt även en tidskrift som kommer ut två gånger om året. De två gångerna ska den kännas aktuell.

 

Då är frågan: Hur hittar man krokar?

 

Du kan antingen utgå från en medieidé du redan har och leta krokar till den. Eller börja med att leta krokar och därefter hitta en bra medieidé till kroken.

 

Hänger du med?

 

Här kommer några förslag på krokar. När du väl börjat leta efter dem kommer du att hitta fler.

 

Säsong

 

Snart är våren här. En typisk säsongskrok. Läge för ämnen som trädgård, cykling, träning, vårmode…

 

Jubileum

 

Blixtlåset firar 100-årsjubileum (29 april). ”Här är nutidens smartaste uppfinningar.” Eller varför inte ett modereportage där den gemensamma nämnaren är blixtlås. Jubileums- och minnesdagar hittar du genom att söka på datum eller årtal (i det här fallet ”1913”) i Wikipedia.

 

Temadagar

 

Det finns 377 stycken, minst, för de flesta ändamål. Eller vad sägs om Löpningens dag (2 februari), Fettisdagen (12 februari) och Världsnjutardagen (14 mars)? Safer internet day här ovanför är en temadag. Du hittar dem här.

 

Undersökning

 

Har någon just släppt en undersökning med anknytning till ditt företags verksamhet? Perfekt krok. ”Åtta av tio svenskar avskyr att städa, visar den nya X-undersökningen. Gör städningen rolig med snabbaste och bästa metoderna…”

 

Det var några sorters krokar.

 

Håll utkik i tidningar och nyhetsprogram efter fler – det kanske dyker upp en debatt som berör något du är expert på. Eller så uttalar sig en kändis om ditt ämnesområde, och du kan haka på. Eller en trend startar. Eller…

 

Som sagt, krokar finns överallt – det gäller bara att hålla utkik.

 

Ta tag i dem, och använd dem till att hänga artikelidéer på.

 

På så sätt kan du lyfta ditt företag under 2013.

 
 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | Stäng
Meny