Så fick Middagsfrid framgång i medier

Postad den 26 Dec, 2011 | Inga kommentarer »
Bild Kicki Theander, grundare av Middagsfrid.

Kicki Theander, grundare av Middagsfrid. Foto: Middagsfrid

NYHETSBREV 20/12:

Mat i byggsats hem till dörren. Nu i efterhand verkar idén självklar. Men vem trodde då att den skulle få så stort genomslag? Kanske inte ens trebarnsmamman Kicki Theander själv, när hon satt därhemma vid köksbordet och drog upp planerna.

Första årets marknadsföringsbudget var på noll kronor.

”Vi hade helt enkelt inga pengar”, säger hon.

Så Kicki och hennes man Victor Theander ägnade i stället en hel del tid åt att bearbeta journalister. Syftet var såklart att få ”gratisreklam” i tidningar, radio och tv.

Och ja, absolut, det fick de.

I dag tackar Kicki Theander en stor del av den taktiken för framgångarna. Hon säger:

”Vi fick in artiklar i både DN och Svenska Dagbladet väldigt tidigt, som gav otroligt mycket direktförsäljning. Varje timme som vi har lagt ner på att få journalister att skriva om oss har verkligen gett resultat.”

Hur gör man då för att lyckas så fantastiskt bra i medierna – vad är Kicki Theanders hemlighet?

”En sak kan vara att vara först med någonting, och det var vi. Både med matkassar generellt, och med andra produkter som fredagsmys eller julkassen.”

Kicki och Victor Theander har också jobbat aktivt med miljöfrågan och med tillsatser i maten, och fått en del press på det.

Och – inte minst:

”Det har varit en del kring mig som person. Det här med att förverkliga dig själv, våga starta eget. Min story har faktiskt ’sålt’ rätt mycket mediautrymme också.”

För det som kanske intresserat medierna allra mest är berättelsen om hur Middagsfrid kom till. Hur trebarnsmamman Kicki Theander efter olika jobb som managementkonsult ville göra något annat, och fick i uppdrag av en coach att beskriva sitt drömjobb. När hon var klar insåg hon: Det här går att göra. Efter två veckor vid köksbordet var affärsidén färdig.

Kicki Theander är inte ensam om att ha startat ett företag. Och alla företag startas av en människa av kött och blod. Denna människa hade en idé när hon satte igång, och denna människa drivs av någonting.

Vad drivs du av?

Här någonstans hittar du din egen historia.

Kanske kan den hitta vägen in i medierna?

 

Kicki Theander berättar med i videointervju.

 
 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | Stäng
Meny