TV4-journalisten som hjälper företagare med PR

Postad den 31 Dec, 2011 | 2 kommentarer »

2011 var året då jag sade upp mig från ett av Sveriges mest eftertraktade mediejobb, som journalist på TV4, för att hjälpa företagare att marknadsföra sig i medierna.

2012 kommer jag att ha möjlighet att nå ännu fler, så att de kan lyfta sina företag till en ny nivå.

 

Under de sju Nyhetsmorgon-åren i TV4-huset i Stockholm jobbade jag med branschens trevligaste och duktigaste researchrar, scriptor och bildproducenter, och med de proffsigaste programledarna – Tilde de Paula, Kristin Kaspersen, Anders Kraft, Jenny Strömstedt, Steffo Törnquist, Jesper Börjesson.

Väckarklockan ringde i ottan, och med hjälp av popartister, utrikeskorrespondenter, meteorologer, trendanalytiker, skådspelare, stylister, ekonomireportrar, politiker, präster, debattörer, komiker, föräldrar, statsvetare, vardagshjältar, psykologer, veterinärer, vinkännare, trisskrapare och kockar gjorde vi flera timmar direktsänd morgon-tv inför ögonen på hundratusentals tittare.

Redaktör Fagerström i Nyhetsmorgons kontrollrum i TV4-huset på Gärdet i Stockholm.

Redaktör Fagerström i Nyhetsmorgons kontrollrum i TV4-huset på Gärdet i Stockholm.

Tanken på att säga upp mig från detta roliga jobb föddes i mötena med de många fantastiska gästerna i programmet. Filmrecensenten Ronny Svensson, deckarförfattaren Camilla Läckberg, programledaren Mark Levengood, bloggprinsessan Isabella Löwengrip, hovexperten Elisabeth Tarras-Wahlberg, barn- och ungdomspsykologen Jenny Klefbom, trendanalytikern Cay Bond, debattören Johan Hakelius, prästen Ma Oftedal, läkaren Stefan Einhorn, vinexperten Bengt Frithiofsson, konditorn Magnus Johansson… Listan kan göras mycket, mycket lång.

Alla bidrar de med varsin viktig pusselbit till en brokig, färgrik och attraktiv helhet.

 

Nyhetsmorgon är ingenting utan sina gäster. Det är de som med sitt engagemang, sina kunskaper, och sina personligheter ÄR innehållet i programmen.

Många av dem är egna företagare, och i Nyhetsmorgon kan naturligtvis bara en liten del av deras verksamhet som företagare visas upp.

En hel del av dem har på ett medvetet sätt byggt upp sin och sitt företags image, och deras medverkan är samtidigt marknadsföring. Genom att de visar upp sig och sina kunskaper i medierna, stärker de sitt förtroendekapital och sin ställning inom sitt respektive ämnesområde. Många av dem ser marknadsföring i medierna som en grundpelare för att utveckla sig och sitt företag.

Sedan jag i början av året lämnade TV4 och startade PR-kiosken har jag träffat hundratals företagare i olika sammanhang. De flesta av dem har ännu inte varit med i Nyhetsmorgon, och större delen av dem inte i något annat media heller, för den delen.
Varför? Vid en första anblick är det obegripligt.
De har ju alla en sak gemensamt: De vill att det ska gå bra för deras företag.

De flesta har också en rad egenskaper gemensamma. De är driftiga, klyftiga, kreativa, visionära och arbetsvilliga.

De flesta skulle vilja använda medier i sin marknadsföring, men få gör det.

 

Skillnaden mellan de företagare som inte är med i medierna och de som är med i medierna – som de Nyhetsmorgongäster jag räknade upp här ovanför – stavas KUNSKAP.

Många har överdrivet stor respekt för journalister. De flesta vet inte så mycket om hur journalister jobbar, hur och när de ska kontakta redaktioner och vad de ska säga. De vet inte heller vad journalister vill ha, och de förstår inte att de själva har något att komma med som kan intressera journalister.

Det här är kunskap som ALLA kan tillägna sig, bara de får chansen.

Denna kunskap besitter jag, efter mina många år som journalist – inte bara inom tv utan också på kvällstidning, veckotidningar, lokaltidningar och webb. Och jag delar gärna med mig av den.

Under året som har gått har jag hjälpt många av de företagare jag träffat att förstå hur de ska göra för att marknadsföra sig via tidningar, webb, radio och tv.

Under 2012 vill jag nå ut till ännu fler.
Därför har jag arbetat fram webbvideokursen Så kommer du med i medierna.
Den är helt anpassad till företagare som har gott om idéer och vilja, men ont om pengar och tid.

Företagaren väljer själv när och var hon eller han vill gå kursen – framför datorn på lunchen, eller hemma i soffan på kvällen.

Webbvideokursen är uppdelad i sex avsnitt på cirka tio minuter styck, totalt cirka en timmes effektiv tid.

Det är med stor glädje och stolthet jag avslutar år 2011 med att konstatera:
Bild Anna Fagerström, PR-kiosken.Webbvideokursen Så kommer du med i medierna lanseras i början av 2012.
Med hjälp av den kan du lyfta ditt företag till en ny nivå.

Ett riktigt framgångsrikt 2012 önskar jag och PR-kiosken Sveriges alla företagare! 

ANNA FAGERSTRÖM
Ägare och grundare PR-kiosken

 
 

2 svar till “TV4-journalisten som hjälper företagare med PR”

  1. Leif Grytenius skriver:

    Tack härliga Anna för tipsen 🙂

    Det här ser jag fram mot att få lära mig mera om!

    Ha de bäst
    Leif Grytenius

    • anna skriver:

      Varsågod! 🙂 Tack för fina ord.
      Nu dröjer det inte så länge innan denna sajt blir klar.
      Såg att du hittat till PR-kioskens Facebooksida också – varmt välkommen!
      Om du vill anmäla dig till nyhetsbrevet – med ännu fler tips från mitt liv som journalist – så kan du göra det här.
      /anna

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | Stäng
Meny