Hem » PR-PILOTEN

PR-piloten logo

…ett unikt projekt för

kostnadseffektiv marknadsföring

av små företag

PR-piloten, en del av publicitetenTio småföretag i Sollefteå disponerade PR-kiosken som sin  ”egen” PR-byrå under fem månader.

Resultat: Dessa tio fick mer positiv exponering i lokal-, regional- och riksmedier än alla de andra 1 100 företagen i kommunen – tillsammans.

 

Ännu viktigare är förstås resultaten i småföretagen: Fler kunder, effektivare försäljning, intresse från finansiärer och nytt aktiekapital.

Men allra mest glädjande var att flera av företagen kunde nyanställa. Faktum är att antalet anställda i de tio småföretagen häpnadsväckande nog ökade med mellan 20 och 30 procent totalt.

PR-kiosken genomförde PR-piloten i samarbete med Q-nätverket i Sollefteå, ett ideellt företagsnätverk för kvinnor. Ordföranden Annika Fälldin säger:

– I stället för att ”inspirera” och ”lära ut” och hoppas att stressade småföretagare gör jobbet själva, valde vi med PR-piloten en annan väg. Vi tillförde kompetent och erfaren PR-expertis som i samarbete med företagarna arbetade med marknadsföringen. Vi trodde på modellen redan från början, men resultaten överträffade ändå våra högst ställda förväntningar.

PR-kiosken, som är specialiserad på små- och medelstora företag, har genom arbetet med PR-piloten fått ovärderliga erfarenheter.

– Vi har lärt oss oerhört mycket om hur man genom att fungera som en PR-avdelning, tätt knuten till en grupp av företag, får en helt annan effektivitet än i ad hoc-uppdrag, säger Anna Fagerström, VD och PR-rådgivare på PR-kiosken.

– Vad jag vet finns det inget projekt för att stötta företagare som så snabbt ens kommit i närheten av våra resultat, säger Anna Fagerström.

Vill du veta mer om PR-piloten?

PR-piloten broschyr, förstasida PR-piloten Slutrapport, förstasida  

 

Artikel i Tidningen Ångermanland om PR-piloten. Bild 2

 

Kortfakta om PR-piloten 

  • Syfte: Att genom ett pilotprojekt undersöka om småföretagare kan marknadsföra sig kostnadseffektivt genom en gemensam PR-avdelning.
  • Deltagare: Tio småföretag i Sollefteå kommun.
  • Projektperiod: 1 februari–30 juni 2014.
  • Resultat: Omkring 100 publiceringar i lokal-, regional- och riksmedier (tidningar, tidskrifter, webb, radio och TV). Företagen fick fler kunder, effektivare försäljning, intresse från finansiärer och nytt aktiekapital. Antalet anställda i företagen ökade med mellan 20 och 30 procent totalt.
  • Finanisering: Sollefteå kommun, Länsstyrelsen Västernorrland, Tillväxtverket samt de deltagande företagen.
  • Genomförande: PR-kiosken AB.
  • Beställare: Q-nätverket i Sollefteå, ett ideellt nätverk för kvinnliga företagare.

 

Framgångsfaktorer i PR-piloten

  • PR-konsulter med mångåriga erfarenheter inom både journalistik och PR.
  • Erfarenheter och en utvecklad metodik för arbete speciellt med småföretag.
  • Arbetsmodeller som skapar kreativitet.
  • Företag som vill växa och som vågar sticka ut.

 

Är du intresserad av att delta i nästa PR-piloten?

[contact-form-7 404 "Not Found"]

 

Mediekris?

Ring oss direkt!

Har du drabbats av negativa rubriker? Med snabb och rätt hjälp går det ofta att snabbt vända situationen.

Läs mer och ta kontakt

FRÅGOR

...och svar om PR 

Vad är PR? Här får du svar på de vanligaste frågorna om PR för småföretagare. 

Till frågor & svar

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | Stäng
Meny