Viktigaste redskapet är en enkel fråga

Postad den 20 Feb, 2012 | Inga kommentarer »

Yogamattor, om någon undrar. Foto: giena.lt

Du brinner för ditt företag, du vet att du har något verkligt bra att komma med och nu vill du nå ut till så många som möjligt via medierna.

   Hur gör man? 

   Här är ett konkret exempel. 

 

Yogainstruktören Sofia har en liten ganska nystartad yogastudio där hon ger klasser i olika typer av yoga: kundaliniyoga, poweryoga och ashtangayoga. Hon har visserligen bara halvfullt på sina klasser, men hennes kunder tycker att hon är inspirerande och duktig på det hon gör. Så det är bara en tidsfråga innan ordet sprider sig.

 

Men Sofia är otålig och vill utveckla sin verksamhet. Hon vill på ett handfast och effektivt sätt vill se till att hennes yogastudio får ett lyft.

 

Bloggar och facebookar gör hon redan, och nu tänker hon försöka få tidningarna att nappa.

 

Hon har redan testat att erbjuda journalisterna reportageidéer om både kundaliniyoga, poweryoga och bikramyoga. Men tji. Det var inte tillräckligt nytt.

 

Så vad göra?

 

Jo, Sofia vänder blicken utåt och ställer sig den enkla frågan:

 

Vad behöver publiken?

   Publiken – läsare, lyssnare och tittare. De människor som tar del av tidningar, webb, radio och tv. Såna som du och jag och Sofia och några miljoner till.

 

Vi är stressade, vi har ont i ryggen och vi har barn att ta hand om. Och så kanske vi ska åka skidor på sportlovet. Vad behöver vi då?

 

Det här kanske:

  • Stressyoga – fem minuters ”osynlig” yoga på bussen.
  • Rygg-yoga – fem övningar som ger dig stark rygg på tre veckor.
  • Föräldra- och barnyoga – roliga övningar som kidsen kan hänga med på.
  • After ski-yoga – lura träningsvärken med tre minuter om dagen.

Är du inte yogainstruktör? Det spelar ingen roll, principen är densamma för alla.

 

Du behöver bara ställa dig frågan: Vad vill publiken ha? För det publiken vill ha, det vill nämligen journalisterna ha.

 

PS. Sofia heter egentligen något annat.

 

  • Denna artikel förmedlades först i PR-kioskens nyhetsbrev den 14 februari. Vill du ha PR-kioskens tips först i fortsättningen? Anmäl dig till nyhetsbrevet.
 
 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | Stäng
Meny