Så PR-säkrar du ditt företags hemsida

Postad den 5 Sep, 2016 | Inga kommentarer »

Bild av en persons händer på dators tangentbord

En journalist kommer in på ditt företags hemsida – då gäller det att sidan är PR-säkrad. Bild med CCO-licens: Pexels.com

PR-SKOLAN, DEL 1. Tänk dig att en journalist just har fått upp ditt företags hemsida på Google, blivit nyfiken och nu vill ta reda på vad du och ditt företag gör. Ett gyllene tillfälle för dig.

  • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
  • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
  • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Journalisten klickar på länken… och nu kan en av följande två saker inträffa:

  1. Journalisten irrar runt på ditt företags sida, funderar på vad det hela handlar om, hittar ingen kort och tydlig förklaring – och lämnar sidan. Kanske för att i stället klicka sig in till din värsta konkurrent. Det hela har tagit några få sekunder (det finns siffror på sådant).
  2. Journalisten kommer in på sidan och ser nästan direkt var informationen borde finnas. Kort därpå har journalisten tagit del av en kort förklaring av vad företaget gör, vad som gör det speciellt och hur man tar kontakt.

I det senare fallet finns chansen att journalisten hör av sig till dig. Kanske för att ställa frågor om din bransch eller fråga om du vill medverka i en intervju.

Uppgift

Be tre personer, som inte har koll på vad du gör, att gå in på ditt företags hemsida och återkomma med svaren på fyra frågor:

  • Vad gör ditt företag?
  • Vad skiljer ditt företag från andra i branschen?
  • Hur tar man kontakt med dig?
  • Hur lång tid tog det att ta reda på detta?

Om du inte är nöjd med svaren behöver du ändra på hemsidan. Lättillgänglig och snabb info om vad ditt företag gör är nyttig för alla som besöker din webbplats.

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du här på prkiosken.se. Om du letar efter något särskilt, använd gärna sökfunktionen. PR-skolan publiceras i samarbete med Driva Eget

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs

 
 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | Stäng
Meny