Så hamnade dejtingexperten på Expressens löpsedel

Postad den 13 aug, 2014 | Inga kommentarer »

Marie Hagberg, dejtingexpert, har haft en mycket bra sommar.

En av anledningarna: Löpsedeln, förstasidan och uppslaget här nedanför. Den gör nämligen – rakt av – reklam för hennes företag, och den tapetserades över hela landet i mitten av juni.

Här berättar hon hur hon lyckades med det.

Dejtingexperten på löpet Dejtingexperten i Expressen, förstasida Dejtingexperten, insidor

Expressens löpsedel med texten ”7 sätt för dig att göra singelsuccé på nätet” fick först dejtingkonsulten Marie Hagberg att tappa hakan. Jodå, hon visste att hon blivit intervjuad av en journalist från Expressen och att det troligen skulle bli en artikel i tidningen.

Så gjorde dejtingexperten för att hamna på Expressens löpsedel

Marie Hagberg, dejtingexpert.

– Men att det skulle bli löpsedeln, det kom som en total överraskning, säger hon.

  • Hur gjorde du för att hamna på löpet?

– Expressen ringde helt enkelt upp mig för en intervju.

Men att journalisten valde att ringa just till henne – det är ingen slump. Marie Hagberg har skrivit flera böcker om att dejta, och konsekvent arbetat med att marknadsföra böckerna, och sig själv som dejtingexpert, med hjälp av PR.

– Det ligger åratal av jobb bakom. Det tar tid att slå igenom, säger hon.

Hennes regelbundna PR-arbete har också resulterat i att hon finns med på flera tidningars listor över experter.

– Om de vill prata med någon om dejting, ringer de helt enkelt till mig, säger hon.  

Marie Hagberg har genom åren varit med i otaliga artiklar i mängder av tidningar – något som gett henne och hennes böcker om dejting ovärderlig marknadsföring. Men hon har aldrig tidigare ”toppat” löpsedeln på en kvällstidning.

  • Hur kändes det att se sin egen bild tapetserad över hela landet?

– Det var jätteskoj! Flera hörde av sig via Facebook och berättade att de hade sett den. Jag tycker inte om att bli igenkänd, men på bilden är jag så stylad att nästan ingen gör det ändå.

  • Vilka vägar använder du för att fortsätta sprida artikeln och löpsedeln?

– Dels berättade jag det i alla mina ”vanliga” kanaler – bland annat nyhetsbrev, på Facebooksidan för Hjälp en journalist, på Linkedinsidan för Hjälp en journalist. Dels ska jag nu låta trycka upp ett häfte med PR-tips där jag ska ta med bilden. Och om jag hade haft ett kontor hade jag spikat upp bilden där.

  • Vad har publiceringen lett till, affärsmässigt sett, så här långt?

– Det var flera som hörde av sig efteråt och ville anlita mig. Det blev också fler intervjuer i andra tidningar, till exempel Aftonbladet.

Marie Hagberg driver också webbtjänsten Hjälp en journalist, där journalister efterlyser spännande och intressanta personer att skriva om, och företagare och andra som vill bli omskrivna hör av sig till journalisterna. Marie Hagberg har sitt nästa PR-mål klart för sig:

– Nu ska jag försöka satsa på att bli omskriven i fler tidningar, men om Hjälp en journalist istället.

 
 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | Stäng
Meny