Så gör du intryck med pressreleasen

Postad den 12 Dec, 2011 | Inga kommentarer »
NYHETSBREV 6/12:HUR MÅNGA pressreleaser har landat i min inbox under mina år som journalist? Ingen aning, men många är det i alla fall.   Hur många av dem har resulterat i en artikel eller ett tv-inslag? Ingen aning om det heller, men många är det i alla fall INTE.    Pressreleaser är som spam i journalisternas inboxar. Att läsa dem är nästan alltid slöseri med tid, om de inte kommer från kungen eller Agnetha Fältskog. 

HUR BLEV det så? Någon gång i tiden måste det väl ha fungerat med pressreleaser, eftersom så många envisas med att skriva dem?

Ja, det gjorde det säkert. Men så fort alla började skriva pressreleaser om allt möjligt gick det inflation i dem. De som verkligen har något att komma med nuförtiden skriver inte pressreleaser. De har andra metoder.

 

SÅ VAD ska man göra om man inte är kungen eller Agnetha Fältskog, men man har ändå något att berätta för medierna?

Svaret är: Skriv ingen pressrelease. Skriv personligt i stället.

Välj ett fåtal medier du verkligen är intresserad av att vara med i, och välj också ut till vilka journalister du vill vända dig.

  

Låtsas inte att du är en pr-byrå. 

   Skriv personligt om varför du vänder dig till just det mediet och just den journalisten vid just den här tidpunkten med just det här tipset.   

MAX EN halv mejlsida (journalister är, som jag berättat om tidigare, ofta väldigt stressade). Bifoga länk till en webbsida där journalisten supersnabbt kan få mer information. Och så ditt telefonnummer förstås.

 

Var helt enkelt dig själv och formulera dig på ett sånt sätt att du inte skulle kunna motstå dig själv. 

   Våga lita på att din idé är en bra idé.

 
 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | Stäng
Meny