FILMSTJÄRNA – video är roligt, lätt och hett

Postad den 2 Mar, 2016 | Inga kommentarer »

COS 4sPR-SKOLAN 2016, DEL 4. Professionella kommunikatörer satsar mer och mer på rörlig bild. Det finns ett skäl till det: Bilder är bra på att förmedla budskap. Så här kan du själv komma igång med video i ditt PR-arbete. 

Starta!

Det är det viktigaste rådet: Sätt igång. Storstilade planer som aldrig blir av har du ingen glädje av. Du behöver ingen proffskamera, en mobil med videofunktion funkar gott.

Kort! 

Inte en massa onödigt babblande. Fånga intresset direkt, var tydlig, kom till saken. Kanske vinner klippet på att inledningen tas bort? Eller att delas upp i två? Enkla klipp kan till och med göras i mobilen.

Sprid!

Ut med det filmade materialet, bara. På Youtube, Facebook, Twitter, Linkedin, hemsidan. Klipp som är under 15 sekunder funkar på Instagram också. Skicka länk till klippen i nyhetsbrev, pressrum, efter din signatur i mejlen.

COS 4cTesta! 

Video kan göras på hur många olika sätt som helst. Prova att prata rakt in i kameran. Hitta en snygg bakgrund utomhus och håll upp mobilkameran framför dig. Filma gående. Är ni två, testa med att den ena intervjuar den andra, eller att ni bollar mellan varandra. Ett litet stolpmanus kan vara bra att ha, och att träna några gånger innan. Men kör sen på med lite charmig spontanitet. Det perfekta är ointressant!

* * *

PR-skolan 2016 kommer varannan vecka:

 

20 januari
1. BLI SYNLIG – så här gör du din egen PR-strategi

3 februari
2. PR-ETIKETT – gör så här när du kontaktar journalister

17 februari
3. MEDIETRÄNA – så här gör du det själv på 66 minuter  

2 mars
4. FILMSTJÄRNA – video är roligt, lätt och hett

16 mars
5. PRESSRELEASE – gärna, men BARA när dessa två kriterier är uppfyllda

30 mars
6. STORYTELLING – vad är det bra för och hur gör man?

13 april
7. MEDIABABE – och vad händer sen då?

27 april
8. BILDFEST – gratis bilder kan vara vägen till PR

11 maj
9. NYHETSBREV – världens coolaste PR-verktyg

25 maj
10. SJÄLVSPRIDANDE – riktigt bra PR behöver inte pushas

8 juni
11. DÅLIG PUBLICITET – förebygg och hantera i traditionella och sociala medier

15 juni
12. MEDIERNAS DRÖM – så blir du favoriten på redaktionerna

* * *

Klicka här om du vill få en mejlpåminnelse vid varje nytt avsnitt. 

Dela gärna – knappar hittar du här nedanför.

Citera gärna, men ange källa.

PR-skolan 2016 publiceras både på driva-eget.se och prkiosken.se.

 
 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | Stäng
Meny