SJÄLVSPRIDANDE – riktigt bra PR behöver inte pushas

Postad den 25 Maj, 2016 | Inga kommentarer »

PR-SKOLAN 2016, DEL 10. Förutom att det första kostar pengar och det andra är gratis: Vad är skillnaden mellan reklam och PR? 

Reklam är det när du bestämmer diCOS 10cg för ett budskap och trummar ut det i sociala medier. Men i den stund mottagarna gillar budskapet och börjar dela det, övergår reklamen till att bli PR – public relations, relationer med omvärlden.

PR skaffar du dig genom att vara så kunnig, engagerad och med i din tid att det du sprider omkring dig är sant, relevant och intressant. Då vill andra ta del av det du berättar och sprida vidare. En del av de som sprider vidare kan övergå till att bli dina ”ambassadörer” i sociala medier. Andra som sprider vidare är journalister – som gärna lyfter fram dig, eftersom du är så kunnig, engagerad och med i din tid.

För att PR ska fungera gäller det att vara trovärdig rakt igenom. Det går inte att göra PR för en dålig produkt eller en kass verksamhet.

* * *

COS 10sOch kom ihåg: PR tar tid. Visst kan man ha tur och komma med i 43 tidningar över hela Sverige efter fem minuters arbetsinsats (ett telefonsamtal till TT Nyhetsbyrån), men oftast får man arbeta kontinuerligt och envetet under flera månader innan de verkliga resultaten kommer.

Å andra sidan: Med tiden kan PR bli självgenererande. När du har publicerats ett antal gånger blir du lättare framgooglad. När du varit med ytterligare några gånger blir du lite – eller mycket – känd. Och vem tror du journalisterna ringer då, när de behöver en sån som du?

* * *

PR-skolan 2016 kommer varannan vecka:

 

20 januari
1. BLI SYNLIG – så här gör du din egen PR-strategi

3 februari
2. PR-ETIKETT – gör så här när du kontaktar journalister

17 februari
3. MEDIETRÄNA – så här gör du det själv på 66 minuter  

2 mars
4. FILMSTJÄRNA – video är roligt, lätt och hett

16 mars
5. PRESSRELEASE – gärna, men BARA när dessa två kriterier är uppfyllda

30 mars
6. STORYTELLING – vad är det bra för och hur gör man?

13 april
7. MEDIABABE – och vad händer sen då?

27 april
8. BILDFEST – gratis bilder kan vara vägen till PR

11 maj
9. NYHETSBREV – världens coolaste PR-verktyg

25 maj
10. SJÄLVSPRIDANDE – riktigt bra PR behöver inte pushas

8 juni
11. DÅLIG PUBLICITET – förebygg och hantera i traditionella och sociala medier

15 juni
12. MEDIERNAS DRÖM – så blir du favoriten på redaktionerna

* * *

Klicka här om du vill få en mejlpåminnelse vid varje nytt avsnitt. 

Dela gärna – knappar hittar du här nedanför.

Citera gärna, men ange källa.

PR-skolan 2016 publiceras både på driva-eget.se och prkiosken.se.

 
 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | Stäng
Meny