…ett unikt projekt förkostnadseffektiv marknadsföringav små företag |
Tio småföretag i Sollefteå disponerade PR-kiosken som sin ”egen” PR-byrå under fem månader.
Resultat: Dessa tio fick mer positiv exponering i lokal-, regional- och riksmedier än alla de andra 1 100 företagen i kommunen – tillsammans.
Ännu viktigare är förstås resultaten i småföretagen: Fler kunder, effektivare försäljning, intresse från finansiärer och nytt aktiekapital.
Men allra mest glädjande var att flera av företagen kunde nyanställa. Faktum är att antalet anställda i de tio småföretagen häpnadsväckande nog ökade med mellan 20 och 30 procent totalt.
PR-kiosken genomförde PR-piloten i samarbete med Q-nätverket i Sollefteå, ett ideellt företagsnätverk för kvinnor. Ordföranden Annika Fälldin säger:
– I stället för att ”inspirera” och ”lära ut” och hoppas att stressade småföretagare gör jobbet själva, valde vi med PR-piloten en annan väg. Vi tillförde kompetent och erfaren PR-expertis som i samarbete med företagarna arbetade med marknadsföringen. Vi trodde på modellen redan från början, men resultaten överträffade ändå våra högst ställda förväntningar.
PR-kiosken, som är specialiserad på små- och medelstora företag, har genom arbetet med PR-piloten fått ovärderliga erfarenheter.
– Vi har lärt oss oerhört mycket om hur man genom att fungera som en PR-avdelning, tätt knuten till en grupp av företag, får en helt annan effektivitet än i ad hoc-uppdrag, säger Anna Fagerström, VD och PR-rådgivare på PR-kiosken.
– Vad jag vet finns det inget projekt för att stötta företagare som så snabbt ens kommit i närheten av våra resultat, säger Anna Fagerström.
Vill du veta mer om PR-piloten?
|
|
|
- Om PR-piloten i Tidningen Ångermanland den 17 oktober 2014
Kortfakta om PR-piloten
- Syfte: Att genom ett pilotprojekt undersöka om småföretagare kan marknadsföra sig kostnadseffektivt genom en gemensam PR-avdelning.
- Deltagare: Tio småföretag i Sollefteå kommun.
- Projektperiod: 1 februari–30 juni 2014.
- Resultat: Omkring 100 publiceringar i lokal-, regional- och riksmedier (tidningar, tidskrifter, webb, radio och TV). Företagen fick fler kunder, effektivare försäljning, intresse från finansiärer och nytt aktiekapital. Antalet anställda i företagen ökade med mellan 20 och 30 procent totalt.
- Finanisering: Sollefteå kommun, Länsstyrelsen Västernorrland, Tillväxtverket samt de deltagande företagen.
- Genomförande: PR-kiosken AB.
- Beställare: Q-nätverket i Sollefteå, ett ideellt nätverk för kvinnliga företagare.
Framgångsfaktorer i PR-piloten
- PR-konsulter med mångåriga erfarenheter inom både journalistik och PR.
- Erfarenheter och en utvecklad metodik för arbete speciellt med småföretag.
- Arbetsmodeller som skapar kreativitet.
- Företag som vill växa och som vågar sticka ut.