Ge artiklar om ditt företag evigt liv

Postad den 26 Sep, 2016 | Inga kommentarer »

Bild på tidskrift och kopp kaffe.

Se till att artikeln om ditt företag får evigt liv. Så här gör du! CC0-licens: pexels.com

En bra intervju med dig i en tidning kan vara extremt effektiv för att nå nya kunder. Men publicitet har också andra positiva effekter. 

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Så här kan du använda en enda artikel:

  • Andra ser att du (och inte någon av dina konkurrenter) är utvald av en oberoende journalist – du får en kvalitetsstämpel.
  • Andra ser dig över huvud taget. Syns du så finns du.
  • Andra kan dela artikeln i sociala medier.
  • Du kan själv dela artikeln i sociala medier.
  • Du kan uppmana dina vänner att dela artikeln i sociala medier.
  • Du kan länka till artikeln från företagets hemsida.
  • Du kan mejla länken till samarbetspartners, tänkbara kunder och vänner och bekanta. ”Se här vad X-tidningen skrev om oss nyligen.”
  • Du kan göra inlägg i sociala medier om intervjun – inför och efter.
  • Du kan hålla kontakten med journalisten efteråt, erbjuda dig att hjälpa till med idéer eller fakta, tipsa då och då eller kommentera något hen har skrivit. (Kan bli din bästa kontakt!)
  • Du kan tipsa andra redaktioner om att skriva om dig, med en ny vinkel och hänvisning till den första artikeln. ”Det här kanske kan vara intressant för er också?”
  • Du kan be vänner, samarbetspartners och kolleger att tipsa andra redaktioner med hänvisning till den första artikeln.

Uppgift

Om du och ditt företag redan har fått publicitet – genomför några av ovanstående punkter.

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du här på prkiosken.se. Om du letar efter något särskilt, använd gärna sökfunktionen. PR-skolan publiceras i samarbete med Driva Eget

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs

 
 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | Stäng
Meny