Från två till elva anställda på mindre än ett år – tack vare PR

Postad den 8 Jan, 2015 | Inga kommentarer »

År 2010 startade Katarina Olsson städbolaget Skurtanten i Sollefteå. Efter fyra års verksamhet bestod firman av två personer. När ägaren Katarina Olsson mindre ett år senare bjöd personalen på jullunch var man elva (11) personer runt bordet.

– Alla är inte heltidsanställda, men det har varit en fantastisk utveckling. Omsättningen har ökat med mer än hundra procent det senaste året och nya kunder kommer hela tiden, berättar Katarina.

Kostnadseffektiv marknadsföring

Skurtanten Hemservice växte snabbt till elva anställda, tack vare att de använde PR som kostnadseffektiv marknadsföring.

Skurtanten var ett av tio små Sollefteåföretag, alla med kvinnliga ägare, som var med i projektet ”PR-piloten”. Projektet var ett försök att se om en grupp småföretag kunde driva kostnadseffektiv marknadsföring genom att ha en gemensam ”PR-avdelning”, det vill säga PR-kiosken. Resultaten var genomgående mycket positiva – bättre affärer, fler kunder, nytt aktiekapital, fler anställda – och för Skurtantens del närmast dramatiska:

– Vi blev plötsligt synliga genom artiklar i lokaltidningen, och varje artikel ledde till omedelbara resultat i form av nya kunder. Så vi har haft stor nytta av samarbetet med PR-kiosken, säger Katarina Olsson.

– Men det är farligt att växa för fort och expansion kostar pengar, så efter några tidningsartiklar var vi tvungna att göra en paus. Nu har vi börjat komma ikapp, det kan vi se också i de ekonomiska resultaten, och om några månader kan det vara dags att sätta fart igen.

– I projektet har jag lärt mig vad PR är, och att det verkligen har effekter – så stora så man måste planera ordentligt för att dra nytta av resultaten och undvika expansionsproblem. Förut var jag också rätt skeptisk mot journalister. Nu tycker jag det är kul att träffa en trevlig reporter.

För Skurtantens del var de grundläggande förutsättningarna en expanderande marknad tack vare RUT-avdragen, en ägare med entreprenöranda och en affärsidé skild från konkurrenternas: Att ge kunderna en service en bra bit utöver vad både traditionella städbolag och hemtjänsten ger. Men ett näst intill okänt företag når inga kommersiella resultat. Marknadsföringen genom PR och mediebearbetning var det som fick företaget att verkligen komma loss.

 
 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | Stäng
Meny