Dags att börja samla på journalister

Postad den 29 Nov, 2016 | Inga kommentarer »

Reporter med kamera.

Så här gör du för att identifiera vilka journalister som är viktiga för dig som företagare. CC-licens: Pexels.com

Du kanske redan har haft nytta av din första journalistkontakt (se tidigare avsnitt i PR-skolan). Nu är det dags att börja samla på dem på allvar. 

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Visst går det att köpa utdrag ur register med hundratals journalistkontakter. Men de viktigaste är de väl utvalda. De journalister och bloggare som du har noterat är intresserade av din bransch, som verkar hålla sig uppdaterade om vad som händer och som regelbundet skriver artiklar eller gör inslag i ditt ämne.

Det är dem du ska samla på. Och du kommer att göra det av bara farten.

Uppgift

Läser du branschpress och bloggar inom ditt kunskapsområde? Följer du tongivande journalister på Twitter eller i andra sociala medier? Dyker det upp inslag om din bransch i nyhetsmedier ibland?

Sätt i system att anteckna namn och mejladress till skribenten. Gör en notering om vad texten eller inlägget handlade om och spara länken.

Den här listan ska du fylla på löpande. Den kan bli en viktig tillgång framöver, och med tiden bli guld värd.

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du här på prkiosken.se. Om du letar efter något särskilt, använd gärna sökfunktionen. PR-skolan publiceras i samarbete med Driva Eget

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs

Enklaste sättet att umgås med journalister

Postad den 29 Nov, 2016 | Inga kommentarer »

Mobil med Twitter och en kopp espresso.

Mobilen och en espresso är allt du behöver för att umgås med journalister. CC-licens: Pexels.com

Ett socialt medium som halvt dömts ut flera gånger senaste tiden är Twitter. Men journalisterna är kvar och på Twitter kan man hålla koll och umgås med dem. 

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

På mikrobloggen Twitter kan man antingen göra egna inlägg. Eller så ”lyssnar” man på vad andra twittrar om – till exempel journalister som skriver om din bransch.

Om du vill skapa följa journalisternas arbete, skapa kontakt med dem och samtidigt omvärldsbevaka, så är Twitter perfekt. På samma gång bygger du upp en känsla för hur journalister jobbar.

Här har du din PR-strategi för Twitter.

Uppgift

Har du inget Twitterkonto – starta ett. Leta reda på journalister som skriver om ditt ämnesområde. Följ dem. I fortsättningen agerar du så här:

  • När en journalist ställer en faktafråga på Twitter – svara.
  • När någon söker ett case – föreslå ett (inte nödvändigtvis du själv).
  • När du har ett tips – tipsa. Be att få skicka ett direktmeddelande (DM), så att inte också konkurrenterna får tipset.

Vips, du har skapat relationer med journalister. Genom att visa dig vara kunnig, hjälpsam och engagerad bygger samtidigt upp ditt eget och ditt företags rykte och varumärke.

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du här på prkiosken.se. Om du letar efter något särskilt, använd gärna sökfunktionen. PR-skolan publiceras i samarbete med Driva Eget

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs

PR-tumme upp eller ner för din hemsida?

Postad den 29 Nov, 2016 | Inga kommentarer »

Liten jultomtestaty

God jul på hemsidan godast just till jul. CC-licens: Pexels.com

Ta en titt på din hemsida. Är det senaste blogginlägget från maj, önskar du glad sommar i september eller visar bilderna fötter i hängmattor? Icke PR-mässigt! Dags att göra något åt saken – en gång för alla. 

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Ditt företags hemsida får inte ge intryck av att företaget somnat in – för då skyndar både blivande kunder och journalister vidare. En hemsida som önskar glad sommar i september kan vara direkt negativ ur PR-synvinkel och kan till och med skada ditt företags varumärke.

Med en annan strategi behöver det inte hända något på företagets hemsida varje vecka, eller ens varje månad. Många företag väljer att ha en statisk hemsida och låter sociala medier stå för det aktuella. För småföretagare kan det förenkla och spara tid. Så här gör du.

Uppgift

Ta bort alla tidsmarkörer på hemsidan, både i text och i bild. Lägg in neutralt innehåll i stället. Om du vill skapa en aktuell känsla kan du bädda in feed från dina sociala medier på hemsidan, eller låta ett flöde från till exempel en passande Twitter-hashtag lyfta upp din sida.

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du här på prkiosken.se. Om du letar efter något särskilt, använd gärna sökfunktionen. PR-skolan publiceras i samarbete med Driva Eget

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs

Så prioriterar du rätt i sociala medier (strunta i resten!)

Postad den 29 Nov, 2016 | Inga kommentarer »

Logotyper från olika sociala medieplattformar .

Twitter, Linkedin eller Facebook – jobba PR-smart med sociala medier. CC-licens: Pexels.com

Det du lägger ner tid på ska ge något tillbaka. Så här kan du prioritera ditt arbete med sociala medier.

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Vare sig man vill eller inte – ett företag har relationer. Till kunder, blivande kunder, myndigheter, företagarkolleger, bransch, journalister, bloggare. Att driva ett företag är att starta, underhålla och ibland avsluta en lång rad relationer med omvärlden. Den företagare som inte aktivt hanterar dessa relationer gör det svårt för sig. Att avstå från att kommunicera innebär att lämna fältet fritt för spekulationer, och en bild av företaget kan skapas som är långt ifrån den bild du vill ge. Tänk om en missnöjd kund, som avreagerar sig i sociala medier, får stå oemotsagd?

Men som tur är kan du till stor del själv styra bilden av dig och ditt företag. Dels förstås genom att göra kunderna nöjda. Men också genom att ständigt kommunicera med omvärlden: Vad är det för problem du löser för dina kunder? Hur löser du problemen? Vad kan kunderna förvänta sig ifall de anlitar dig? Hur vill du att kunderna ska uppfatta dig? Vad är grunden till ditt engagemang? Vilka kunskaper har du, dina medarbetare och samarbetspartners?

Allt detta kan du ju själv berätta om – på hemsidan, i sociala medier, i din blogg, när du träffar folk. Det bidrar till bilden av ditt företag och bidrar till högre ranking på Google.

Men det är lätt att förlora sig. Inte minst kan sociala medier kan vara en tidsslukare – hela dagar kan gå åt till att uppdatera företagets kanaler.

Så det gäller att sålla. Inte försöka göra allt, utan bara det som fungerar nu, eller som man tror kommer att få effekt senare.

Exempel i PR-skolan

I veckans uppgift kan en av lapparna se ut så här.

Uppgift

Hur vet man att inlägg i sociala medier fungerar? Här får du hjälp att testa dig själv.

Skriv ner varje aktivitet du gör för sociala medier på en liten lapp. (Exempel: ”Kort tips en gång i veckan” eller ”lägga ut alla nya produkter på Instagram”. Under varje aktivitet ska finnas plats för plus och minus.

Greppa en av lapparna och ställ dig följande frågor.

Sätt plus för varje positivt svar och minus för varje negativt. Värdet efter frågan anger hur många plus eller minus du ska skriva på pappret under varje aktivitet.

  • Ser du fram mot att göra uppgiften? Värde: 1
  • Är den rolig eller tråkig att genomföra? Värde: 1
  • Tar den lång eller kort tid att få färdig? Värde: 2
  • Förmedlar inläggen det du vill förmedla kring företaget? Värde: 2
  • Följer de din sociala medier-strategi för företaget? Värde: 1
  • Hur tas inläggen emot – får de kommentarer? Värde: 2
  • Blir inläggen delade? Värde: 3
  • Tror du att inläggen har potential att få fler kommentarer och delningar i framtiden? Värde: 3

Summera plussen respektive minusen. Ta minussiffran och dra bort från plussiffran. Nu har du fått ett slutvärde på varje lapp.

De lappar som har högst värde kan det vara värt att fortsätta med. De som har lågt värde kanske du bör prioritera bort. I tveksamma fall, fundera på följande: Skulle du vara beredd att betala någon annan för att utföra uppgiften? Om svaret är nej kanske du värderar din egen tid för lågt.

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du här på prkiosken.se. Om du letar efter något särskilt, använd gärna sökfunktionen. PR-skolan publiceras i samarbete med Driva Eget

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs

Ta kontakt med din lokaltidning

Postad den 31 Okt, 2016 | Inga kommentarer »

Bild café

Lokala medier är särskilt viktiga för dig som verkar på en lokal marknad. CC0-licens: Pexels.com

Den här veckan är det dags att ta kontakt med lokala medier. Om ditt företag verkar på en lokal marknad är journalisterna på orten viktigast av alla. 

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Så här gör du – det är enklare än du kanske tror.

Uppgift

  1. I förra veckans avsnitt av PR-skolan fick du i uppgift att ta fram din lokala PR-karta, det vill säga ditt företags potential i lokala medier. Ta fram den.
  2. Ta fram telefonnumret till den lokaltidning som mest sannolikt skulle vilja skriva något om dig och ditt företag. Kanske på din uppväxtort, eller där ditt företag har kontor eller lager. Be att få prata med den journalist som brukar skriva om det lokala näringslivet. Presentera dig och ditt företag kort. Fråga om du kan få mejla ett tips. Du får garanterat ”ja” som svar, plus en mejladress.
    Du kan såklart berätta om ditt tips redan i telefon, men poängen här är att etablera kontakten via just mejl, eftersom det är ett lite mer kravlöst sätt att höra av sig framöver. (Dock är det bra om första kontakten sker på telefon. Ni kanske gillar varandra direkt!) 
  3. Skriv ett kort mejl där du återknyter till samtalet, samt kommer med ett artikelförslag (se nedan). Det kan ha koppling till ditt företag, men det är faktiskt inte nödvändigt. Det viktiga är att det är något lokalt, som journalisten kan ha användning för.

Exempel på allmänna nyheter att tipsa om:

  • Du har noterat en ny trend på orten.
  • Du har läst en rapport från kommunen som du tycker är intressant men som du inte sett något i lokaltidningen om än.
  • Ett missförhållande på orten som du tycker lokaltidningen borde skriva om.
  • Ett event som du inte vet om lokaltidningen har koll på.
  • Något som grannkommunen har gjort och som du tycker din kommun också borde satsa på.

Om du har en bra nyhet om ditt företag, så väljer du förstås den i stället. Det kan vara:

  • Du är udda. Du är man i en kvinnodominerad bransch, nyss inflyttad långt eller kort ifrån, ovanligt ung eller ovanligt gammal.
  • Eller så har du varit arbetslös länge, startat eget och nu står du på egna ben.
  • Ditt företag är branschens första, sista, enda eller största på orten.
  • En ny trend inom din bransch har kommit till orten (du har tagit dit den).
  • Omsättningen i ditt företag har dubblerats på x månader.
  • Du nyanställer/utökar.
  • Du har introducerat en ny typ av tjänst.

4. Om du väljer en nyhet om ditt företag, så kan du bifoga ett bakgrunds-kit om dig och din verksamhet. (Se tidigare avsnitt i PR-skolan.)

5. Avsluta mejlet med: Det här kanske är intressant för er att skriva om? För mer information, kontakta (och så kanske dig, eller någon annan som vet mer).

Du kommer att få något av följande svar från journalisten.

  1. Tack för tipset, det låter intressant, får vi kontakta dig?  
  2. Tack för tipset, vi kanske tar upp detta längre fram. 
  3. Tack för tipset, men det är inget för oss. 

Svar nummer ett är förstås kanon. Då är det artikel på gång om ditt företag!

Svara på lämpligt sätt på mejlet, och avsluta med något i den här stilen:

Hör gärna av er till mig framöver om ni vill ha hjälp med något inom (ditt ämnesområde). Ni kanske behöver ett case någon gång, eller också kanske jag kan hjälpa till med fakta. Jag är väldigt intresserad av att sprida kunskap om (ditt ämnesområde). 

Är det okej om jag hör av mig till dig och tipsar om sånt som händer inom (mitt ämnesområde), eller är någon annan lämpligare? 

Nu är det högst troligt att du får ett positivt svar. Och vips, så har du skapat en personlig journalistkontakt. Hör av dig till denna kontakt lite då och då (inte för ofta), när du har något du tror kan vara intressant. Rätt vad det är så blir det en artikel.

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du här på prkiosken.se. Om du letar efter något särskilt, använd gärna sökfunktionen. PR-skolan publiceras i samarbete med Driva Eget

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs

Så skapar du din lokala PR-karta

Postad den 31 Okt, 2016 | Inga kommentarer »

Bild karta

Hur ser din PR-karta ut? Gör så här för att ta reda på det. CC0-licens: Pexels.com

Lokala medier är ofta intresserade av att hålla koll på vad som händer bland företagen på orten. Var du än befinner dig i Sverige – dags att skapa ditt företags lokala PR-karta! 

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Lokaltidningar ges ut i hela landet, från norr till söder. I storstäderna finns Metro och stadsdelstidningar som Mitt i-tidningarna och Direktpress. Lokalradio och regional TV är också viktiga lokala kanaler.

Det speciella med lokala medier är att bara det faktum att något har en anknytning till orten automatiskt höjer nyhetsvärdet. Något som skulle vara helt ointressant för ett riksmedie kan bli huvudnyhet i en lokaltidning.

Så här kartlägger du ditt företags möjligheter att nå ut via lokala medier.

Uppgift

Först gör du en lista på de lokala anknytningar som finns i ditt företag:

  • Var är du född och/eller uppväxt? Ju fler platser, desto fler möjligheter.
  • Var är dina medarbetare eller samarbetspartners födda och/eller uppväxta?
  • Var finns ditt företag? Har du kontor och lager på olika orter? Bra, då har du två lokala anknytningar.
  • Det problem ditt företag löser – är det vanligare på någon orter än andra?

Därefter tar du reda på vilka lokala medier som finns på varje ort. Vilken tidning, vilken lokalradiostation, vilken regional-TV-redaktion.

Nu har du kartlagt ditt företags potential i lokala medier. Spara listan, för du kommer snart att få användning för den.

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du här på prkiosken.se. Om du letar efter något särskilt, använd gärna sökfunktionen. PR-skolan publiceras i samarbete med Driva Eget

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs

Receptet på ditt bakgrunds-kit till journalister

Postad den 17 Okt, 2016 | Inga kommentarer »

Bild körsbärspaj och kaffe.

Se till att du är beredd när det hör av sig en journalist. CC0-licens: Pexels.com

Varje företag bör ha ett färdigt ”kit” att bjuda journalister på. Du vet aldrig när du kan få nytta av det, så se till att det ligger färdigt. Här är receptet. 

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Här är några tillfällen då ett bakgrundskit är bra att ha:

  • När du ska tipsa en journalist om dig och ditt företag.
  • När en journalist hör av sig till dig och vill intervjua dig.
  • När du vill sälja in dig själv som föredragshållare.
  • När du vill presentera dig för ett förlag, med syfte att ge ut en bok.
  • När du söker ny samarbetspartner, ny leverantör eller lokal.

Uppgift

Skriv en kort bakgrundstext om dig och ditt företag, gärna i punktform. Den kan innehålla svaren på följande frågor:

  • Vilket problem löser ditt företag? Var så konkret som möjligt och relatera gärna till människors vardag.
  • Hur stort är problemet? Gärna en eller ett par siffror: X % av svenskarna har problemet. Lyft gärna blicken och se det i stort. Är det ett samhällsproblem är det ett plus.
  • Vad blir konsekvensen om inget görs åt problemet? För individen och/eller samhället.
  • Vad gör ditt företag unikt? Beskriv sakligt.
  • Varför startade du företaget? Ta med ett par personliga detaljer, med syfte att väcka intresse hos journalisten.
  • Kontaktuppgifter. Kom ihåg hemsideslänk och direktnummer till dig.
  • Företagets logotype.

Rensa texten från utropstecken och förstärkande ord (mycket, oerhört och fantastiskt). Texten ska vara högst 1 500 tecken inklusive blanksteg, gärna kortare, och luftigt presenterad med bild. Använd gärna filformatet pdf, det ser snyggt och proffsigt ut och är enkelt att hantera för de flesta.

Lägg bakgrundskitet på en plats där du snabbt kan plocka fram det.

I vissa fall kan det passa att dra ifrån eller lägga till något, beroende på mottagarens behov och intresse. En lokaltidning vill gärna ha siffror på lokal nivå, till exempel.

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du här på prkiosken.se. Om du letar efter något särskilt, använd gärna sökfunktionen. PR-skolan publiceras i samarbete med Driva Eget

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs

Höj PR-värdet med egna videoklipp

Postad den 10 Okt, 2016 | Inga kommentarer »

Bild på hand som håller mobil och latte

Gör egna videoklipp med hjälp av mobilen – bra PR för ditt företag.

Filmat material fungerar väldigt bra i sociala medier. Om du inte redan gjort det: Kanske dags att hänga på! Allt du behöver är en smartphone och en plan. 

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Rörligt är lätt att ta till sig och ger en stark närvarokänsla – perfekt för att skapa PR (relationer med omvärlden). Själva filmandet är riktigt, riktigt enkelt. Allt som behövs är en smartphone.

I stället för att planera en massa – sätt igång och filma direkt. Varför inte börja med att filmatisera ditt senaste sociala medier-inlägg? Tycker du att det blev mindre bra – testa igen. Och igen. Perfekt ska det inte bli, i sociala medier är det viktiga att det känns närvarande och ärligt menat. Och viktigare än bildkvaliteten är ljudet. Det måste låta så pass bra att man orkar lyssna. Prova dig fram.

Uppgift

När du testat lite är det dags för en strategi. Gör så här:

  1. Välj ut typ av innehåll. Korta tips? ”Gör så här”-filmer? Eller ”före” och ”efter” (tänk frisör)? Eller så gör du om något av det du redan lagt ut i sociala medier till rörligt. Du kan till exempel sammanfatta en längre text i en 30 sekunders-video. Och varför inte göra film om företagets grundtanke och vad som skiljer ditt företag från andras? Låt dig inspireras av vänner, kolleger, konkurrenter, youtubers och storföretag.
  2. Var generös med din kunskap. Den som tittar ska tänka: Oj, om detta är gratis, då måste det finnas mycket mer. Och vad kan man då inte få om man betalar!
  3. Planera för kort format (en minut kan kännas väldigt lång ibland). Dela gärna upp i flera.
  4. Gör en tidsplan. När ska de olika videoklippen läggas ut? När ska du spela in? Ofta är det mest effektiva att köra ett helt gäng på en och samma gång. Eller varför inte spela in ett klipp varje måndagsmorgon?
  5. Det perfekta är ointressant. Detta är verkligen sant – en eller annan liten skavank piggar upp. Planera redan från början att hoppa över den där sista finputsen. Den tar lång tid och ingen bryr sig.
  6. Sprid överallt. Maximera nyttan av klippen genom att lägga ut dem i alla dina kanaler, inklusive hemsida, blogg, pressrum om du har. På vissa sociala medier finns en maxgräns för hur långa klippen får vara.

Vill du vara riktigt välutrustad kan du skaffa ett litet billigt bordsstativ och kanske en mikrofon.

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du här på prkiosken.se. Om du letar efter något särskilt, använd gärna sökfunktionen. PR-skolan publiceras i samarbete med Driva Eget

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs

Den grå PR-vardagen ger ditt företag glans

Postad den 3 Okt, 2016 | Inga kommentarer »

All PR är inte lika med att sitta i morgonsoffan i TV. Det finns en grå PR-vardag också – som kan bidra till att ge ditt företag glans. 

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Bild guldklocka

Ta vara på de vardagliga händelserna i ditt företag – de är bra PR-stoff. Foto: Pexels.com

Tänk hur ett stort, PR-medvetet företag informerar – Ikea, Folksam eller Ica. I deras marknadsföringsstrategier ingår reklamfilm, annonsering, event, myndighetskontakter, mediebearbetning och en lång rad andra marknadsförings- och PR-aktiviteter. De informerar om årsbokslut, VD-byte, och när en felaktig produkt måste kallas in. De skriver på hemsidan, i sociala medier och skickar pressmeddelanden.

Oavsett om de här grå PR-aktiviteterna uppmärksammas av medier eller ej, så bidrar de till bilden av företaget. Dels genom att företaget klättrar på Google, och dels genom att synas i de egna kanalerna (hemsida och sociala medier).

Att de stora företagen lägger stora resurser på den grå PR-vardagen är förstås ingen slump – det finns en väl uttänkt strategi bakom. De har märkt att det lönar sig att berätta om sin verksamhet ur olika aspekter, att informera i både med- och motgång och att hellre informera för mycket än för lite. (Sen är det klart att de inte alltid informerar om allt.) Även när händelsen är negativ – som när en felaktig produkt måste återkallas – blir effekten av information nästan alltid positiv. ”Skönt att de är ärliga!”

Som småföretagare kan du härma och anpassa till dina förutsättningar.

Uppgift

Kartlägg vilka händelser i ditt företag du kunna lägga till i ditt informationsflöde. Särskilt intressant är det med sådant som innebär minimalt med merarbete för dig. Något du vanligtvis producerar för att arkiveras kanske skulle kunna platsa på Facebook eller Linkedin?

Här är några förslag på händelser i den grå PR-vardagen:

  • Hemsidan har fått nytt utseende.
  • Företaget flyttar.
  • Omsättningen har fördubblats på ett halvår.
  • Företaget har fått in en stor order.
  • Årsbokslutet är klart och omsättningen ökade med 25 % jämfört med året innan.
  • Antalet tjänster eller produkter har fördubblats senaste sex månaderna.
  • Ny samarbetspartner – gör en kortintervju.
  • Ny medarbetare – gör en kortintervju.

Planera in några av de grå PR-åtgärder som passar dig. De bidrar till en bra bild av ditt företag.

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du här på prkiosken.se. Om du letar efter något särskilt, använd gärna sökfunktionen. PR-skolan publiceras i samarbete med Driva Eget

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs

Ge artiklar om ditt företag evigt liv

Postad den 26 Sep, 2016 | Inga kommentarer »

Bild på tidskrift och kopp kaffe.

Se till att artikeln om ditt företag får evigt liv. Så här gör du! CC0-licens: pexels.com

En bra intervju med dig i en tidning kan vara extremt effektiv för att nå nya kunder. Men publicitet har också andra positiva effekter. 

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Så här kan du använda en enda artikel:

  • Andra ser att du (och inte någon av dina konkurrenter) är utvald av en oberoende journalist – du får en kvalitetsstämpel.
  • Andra ser dig över huvud taget. Syns du så finns du.
  • Andra kan dela artikeln i sociala medier.
  • Du kan själv dela artikeln i sociala medier.
  • Du kan uppmana dina vänner att dela artikeln i sociala medier.
  • Du kan länka till artikeln från företagets hemsida.
  • Du kan mejla länken till samarbetspartners, tänkbara kunder och vänner och bekanta. ”Se här vad X-tidningen skrev om oss nyligen.”
  • Du kan göra inlägg i sociala medier om intervjun – inför och efter.
  • Du kan hålla kontakten med journalisten efteråt, erbjuda dig att hjälpa till med idéer eller fakta, tipsa då och då eller kommentera något hen har skrivit. (Kan bli din bästa kontakt!)
  • Du kan tipsa andra redaktioner om att skriva om dig, med en ny vinkel och hänvisning till den första artikeln. ”Det här kanske kan vara intressant för er också?”
  • Du kan be vänner, samarbetspartners och kolleger att tipsa andra redaktioner med hänvisning till den första artikeln.

Uppgift

Om du och ditt företag redan har fått publicitet – genomför några av ovanstående punkter.

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du här på prkiosken.se. Om du letar efter något särskilt, använd gärna sökfunktionen. PR-skolan publiceras i samarbete med Driva Eget

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | Stäng
Meny