Så hamnade dejtingexperten på Expressens löpsedel

Postad den 13 Aug, 2014 | Inga kommentarer »

Marie Hagberg, dejtingexpert, har haft en mycket bra sommar.

En av anledningarna: Löpsedeln, förstasidan och uppslaget här nedanför. Den gör nämligen – rakt av – reklam för hennes företag, och den tapetserades över hela landet i mitten av juni.

Här berättar hon hur hon lyckades med det.

Dejtingexperten på löpet Dejtingexperten i Expressen, förstasida Dejtingexperten, insidor

Expressens löpsedel med texten ”7 sätt för dig att göra singelsuccé på nätet” fick först dejtingkonsulten Marie Hagberg att tappa hakan. Jodå, hon visste att hon blivit intervjuad av en journalist från Expressen och att det troligen skulle bli en artikel i tidningen.

Så gjorde dejtingexperten för att hamna på Expressens löpsedel

Marie Hagberg, dejtingexpert.

– Men att det skulle bli löpsedeln, det kom som en total överraskning, säger hon.

  • Hur gjorde du för att hamna på löpet?

– Expressen ringde helt enkelt upp mig för en intervju.

Men att journalisten valde att ringa just till henne – det är ingen slump. Marie Hagberg har skrivit flera böcker om att dejta, och konsekvent arbetat med att marknadsföra böckerna, och sig själv som dejtingexpert, med hjälp av PR.

– Det ligger åratal av jobb bakom. Det tar tid att slå igenom, säger hon.

Hennes regelbundna PR-arbete har också resulterat i att hon finns med på flera tidningars listor över experter.

– Om de vill prata med någon om dejting, ringer de helt enkelt till mig, säger hon.  

Marie Hagberg har genom åren varit med i otaliga artiklar i mängder av tidningar – något som gett henne och hennes böcker om dejting ovärderlig marknadsföring. Men hon har aldrig tidigare ”toppat” löpsedeln på en kvällstidning.

  • Hur kändes det att se sin egen bild tapetserad över hela landet?

– Det var jätteskoj! Flera hörde av sig via Facebook och berättade att de hade sett den. Jag tycker inte om att bli igenkänd, men på bilden är jag så stylad att nästan ingen gör det ändå.

  • Vilka vägar använder du för att fortsätta sprida artikeln och löpsedeln?

– Dels berättade jag det i alla mina ”vanliga” kanaler – bland annat nyhetsbrev, på Facebooksidan för Hjälp en journalist, på Linkedinsidan för Hjälp en journalist. Dels ska jag nu låta trycka upp ett häfte med PR-tips där jag ska ta med bilden. Och om jag hade haft ett kontor hade jag spikat upp bilden där.

  • Vad har publiceringen lett till, affärsmässigt sett, så här långt?

– Det var flera som hörde av sig efteråt och ville anlita mig. Det blev också fler intervjuer i andra tidningar, till exempel Aftonbladet.

Marie Hagberg driver också webbtjänsten Hjälp en journalist, där journalister efterlyser spännande och intressanta personer att skriva om, och företagare och andra som vill bli omskrivna hör av sig till journalisterna. Marie Hagberg har sitt nästa PR-mål klart för sig:

– Nu ska jag försöka satsa på att bli omskriven i fler tidningar, men om Hjälp en journalist istället.

Småföretagare, så drar du igång din PR-höst

Postad den 8 Aug, 2014 | Inga kommentarer »
Så kan du som småföretagare sticka ut med hjälp av PR i höst.

Så kan du som småföretagare sticka ut med hjälp av PR i höst.

Hur drar jag som småföretagare igång min PR-höst? Här är PR-kioskens to-do-lista. 

 

1. Vad händer i företaget?

Börja med att göra en lista på vad som händer i ditt företag de närmaste månaderna.

Planerar du att dra igång en ny tjänst? Ska du lansera en produkt? Ska ditt företag delta i en mässa? Arrangera ett eget event? Om du inte kommer på något så bör du kanske fundera på att se till att det börjar hända lite. För att nå nya kunder behöver du kommunicera, och för att kunna kommunicera behöver du ha något att kommunicera om.

2. Hur skapar jag nyhetsvärde?

Ta en funderare på varje punkt på din korta eller långa lista. För att använda dig av PR som marknadsföringsmetod behöver du erbjuda journalister nyheter. Nyheter är olika saker för olika medier. För en heminredningstidning kan det vara en ny smart inredningsdetalj, för lokaltidningen ett lokalt event, och för morgonsoffan en ny vinkel på ett pågående nyhetsskede.

3. Gör en tidsplan.

Ta reda på pressläggningstider för de olika medier du vill satsa på att komma med i, och gör tidsplanen utifrån dessa. Men var också beredd på att fånga tillfällen i ”vingspetsen” – det kan ofta ge oväntat bra resultat. Och var inte rädd för att kontakta journalister. Det värsta som kan hända är att du får ett ”nej”.

  • Prenumerera också på PR-kioskens nyhetsbrev 3PRTIPS. Tre konkreta och användbara PR-tips då och då i mejlen, speciellt anpassade till småföretagare. Fyll i din mejladress här nedanför.

Mejladress:

 

Här är semestertänket som kan grunda för din superhöst

Postad den 21 Jul, 2014 | Inga kommentarer »
Tänk en tanke om PR i sommar – det kan löna sig!

Ett PRasoll. Tänk en tanke om PR i sommar – det kan löna sig!

Ligger du som jag och flämtar i skuggan?

Fortsätt med det, men ta dig samtidigt en funderare på en eventuell liten PR-åtgärd mitt i hettan. 

Varmt eller inte, på nyhetsredaktionerna över hela landet pågår verksamheten som vanligt, bara med lite fler vikarier än vanligt. Det vill säga: journalister jobbar med att skanna nyhetsströmmen för att hitta bra ”grejer” till sina tidningar, sändningar och webbar.

I vårt relativt sett trygga hörn av världen händer det inte så mycket alls. Det ska vi förstås vara obeskrivligt tacksamma för. 

Men här stöter journalisterna samtidigt på ett problem: De som brukar stå för en stor del av våra inrikes- och lokala nyheter – de har semester. Kommunalråden ligger i hängmattan. Generaldirektörerna sippar på en alkoholfri drink. De säkerhetspolitiska experterna läser en kärleksroman. Till och med politikerna har lite ledigt mellan Almedalen och valrörelsens slutspurt.

Och allra ledigast är alla just den här veckan, sista veckan i juli.

Så nu har nyhetsströmmen sinat till en liten, vindlande bäck. På redaktionerna brukar det kallas ”nyhetstorka”. Mejlboxarna ekar ihåligt tomma, och telefonerna är skrämmande tysta.

Och varför sitter jag här i hettan och ojar mig över detta? Jo, för just nu har du som företagare värsta PR-chansen! 

För när nyhetsströmmen krympt till en liten vindlande bäck blir varje liten fisk i den mycket värdefullare och lättare att få syn på. När redaktörerna nu trålar efter nyheter för sina medier är chanserna betydligt större för varje liten braxen att bli upptäckt och fångad.

Nu kanske inte liknelsen med en fisk är helt lyckad – det är lätt att i nästa andetag tänka ”halshuggen, flådd och rensad” – men du förstår säkert vad jag menar.

Så, om du som jag sitter här och flämtar i hettan: Ta dig en liten loj funderare på om du kanske har någon nyhet – liten eller stor – att bjuda dina favoritnyhetsmedier på.

Det är kanske nu du ska skicka in den där debattartikeln om hur arbetslösheten kan lösas, som du har liggande?

Eller så har du kanske fångat en ny trend från USA i ditt företagande?

Du kanske importerar en ny liten cool kökspryl som ingen svensk sett förut?

Eller – för att följa tanken dit den gärna vandrar självmant, så här i hettan – du kanske är superbra på just de färgglada svalkande drinkar som morgonsoffan skulle nappa på om du slog en signal?

Du kanske har fem fantastiska tips om hur man lagar vegetariskt på grillen. Eller också har du skrivit en bok och gett ut på eget förlag och vill tipsa andra om hur man gör. Eller… Där får din hjärna ta vid.

Tänk en PR-tanke eller två, slå en signal till en redaktion, eller tryck iväg den där pressreleasen – och gör det den här veckan. Det kan grunda för en superhöst för dig och ditt företag.

Och för övrigt – ha en fortsatt trevlig semester!

Anna Fagerström
VD, PR-rådgivare

(Detta blogginlägg publiceras även på Driva Eget)

Tre nyttiga PR-tips för småföretagare – prenumerera nu

Postad den 16 Jul, 2014 | Inga kommentarer »

3PRTIPS logo

Tre korta, nyttiga och användbra PR-tips för småföretagare – där har vi ledorden för PR-kioskens nya nyhetsbrev. Start från mitten av augusti. 

Prenumerera här

Du som fanns med på listan över ”gamla” nyhetsbrevet behöver inte prenumerera på nytt.

Sommarstäda på nätet kan ge dig bra PR

Postad den 25 Jun, 2014 | Inga kommentarer »

Så städar du upp upp ditt nätrykte – och passar på att skaffa ditt företag lite bra PR samtidigt. 

PR-rådgivaren Anna Fagerström, PR-kiosken, är en av dem som ger råd i en ny artikel på småföretagartidningen Driva Egets sajt. 

Läs artikeln

PR-piloten: …ett snart oräkneligt antal publiceringar i tidningar och radio

Postad den 25 Maj, 2014 | Inga kommentarer »

Halvtid har passerat i PR-piloten, där tio småföretagare har en ”egen” PR-avdelning under ett halvår.

Resultatet hittills är ett snart oräkneligt antal publiceringar i tidningar och radio.

Men målet med PR-piloten är också att deltagarna, efter att projektet är avslutat, ska kunna fortsätta sköta sin PR själva. 

Därför: Om första halvan av pilotprojektet till största delen handlade om att få igång det rent konkreta PR-arbetet tillsammans med företagarna, så kommer andra halvan att bjuda på mer systematistead utbildning kring PR.

Varför satsa på PR när man kan annonsera och vara säker på att synas? Finns det typer av företag där det är svårt att använda PR som ett medel att nå ut till blivande kunder? Hur gör man för intressera journalister för det man gör i sitt företag? 

Men för att börja från början: Vad är egentligen skillnaden mellan reklam och PR? 

Den tydligaste skillnaden är förstås att för att göra reklam betalar man. Dels kanske för någon som hjälper till att skriva text – ”copy” – och göra designen på annonsen. Och dels för själva utrymmet – ofta inga småsummor heller.

När det gäller PR är själva utrymmet gratis, och dessutom gör journalisterna oftast både intervju-, skriv-, foto och designjobbet.

Så man kan för det första konstatera att PR är kostnadseffektivare.

En annan anledning är också att en artikel i en tidning, eller ett radio- eller tv-inslag, har ett högre läsvärde än reklam och annonser. Mängder av undersökningar visar att så kallat redaktionellt innehåll läses mer än reklam och annonser. Det är ju bara att gå till sig själv: Hur många av annonserna läser jag i min morgontidning? Och när under tv-programmet passar jag på att göra mig en kopp te? Jo, under reklamen, förstås.

Så redaktionellt utrymme har helt enkelt ett högre läsvärde än annonser.

Men det sista och kanske viktigaste skälet att satsa på att synas via PR i stället för annonser, är trovärdigheten.

Den som läser en artikel i en tidning vet intiutivt att den har passerat en faktakontroll och att den har värderats av en journalist. Det finns med i bakhuvudet när man läser tidningar och tittar på tv.

Inom PR-branschen brukar man sätta ett mått: Redaktionellt utrymme har sju eller åtta gånger högre värde än en annons.

Detta beror på ett väldigt enkelt fenomen:

Om du säger att du är duktig, så tänker jag: ”Kanske det.” 

Om någon annan säger att du är bra säger jag: ”Aha, bra att veta!”

 

  • PR-piloten är ett pilotprojekt där PR-kiosken fungerar som pr- och informationsavdelning för tio småföretag. Projektet startade den 1 februari och avslutas den 30 juni.

(Detta blogginlägg publiceras även på Driva eget)

Snart kommer även PR-pilotens konsultföretag få bra PR

Postad den 4 Apr, 2014 | Inga kommentarer »

En del företag är det lättare att få publicitet kring än andra. Men det visar sig nu i pilotprojektet PR-piloten att det går att hitta vägar även för de knepigare fallen.

PR-piloten är ett projekt, där PR-kiosken AB fungerar som informations- och pr-avdelning för tio småföretag. De verkar inom väldigt skiftande branscher – vi har bland annat en liten städfirma, en stor konferensanläggning mitt i en skog, ett it-företag med en banbrytande innovation och ett bybageri med andra typer av mycket goda innovationer. Spännande stoff för journalister! 

Och för alla dessa har vi eller kommer vi inom kort att åstadkomma publicitet i medier som deras målgrupper tar del av. Vi har i ett tajt samarbete med våra deltagande företag skickat pressrelease, tagit personliga kontakter med journalister och på andra sätt tipsat om ”bra grejer”. 

Och det har gett resultat. Lite av det vi åstadkommit hittills: Ett ganska stort antal artiklar i den viktigaste lokaltidningen – bland annat hela förstasidan, på lokala SVT-webben, branschsajter och lite annan blandad kompott. 

Men så har vi managementkonsulten.

Hur åstadkommer man PR för en lokal managementkonsult?

Konsulter har ju den egenheten att de jobbar för andra, oftast större företag. Och dessa större företag är oftast inte så intresserade av att berätta så ingående om att de har behövt in hjälp utifrån, särskilt inte om de har haft problem som föranlett anlitandet av konsulten.

Så vad ska tidningarna skriva om?

En väg är att konsulten skriver en debattartikel om ett ämne som hon kan mycket om och är engagerad i, och som – om den publiceras på rätt plats – bidrar till att bygga upp hennes varumärke som kunnig och engagerad konsult.

Så det jobbar vi på nu, tillsammans med den mycket duktiga managementkonsulten. Och vi har nu kommit så långt på väg att vi nästan vågar lova att den kommer att bli publicerad.

Återkommer med rapport!

 

  • PR-piloten är ett pilotprojekt där PR-kiosken fungerar som pr- och informationsavdelning för tio småföretag. Projektet startade den 1 februari och avslutas den 30 juni.
  • Följ projektet här på Driva Eget-bloggen!
 Prenumerera via RSS högst upp i detta blogginlägg. 

(Detta blogginlägg publiceras även på tidningen Driva egets sajt.) 

Kris i sociala medier – PR-piloten rycker in

Postad den 2 Mar, 2014 | Inga kommentarer »

Vad gör jag om någon skriver illa om mitt företag i sociala medier?

Det är en fråga som många företagare ställer sig, med en rysning.

Och under veckan som gick fick en av företagarna i PR-piloten anledning att ställa sig den – i skarpt läge.

Vem som helst kan ju skriva vad som helst om ditt företag – utan att någon kontrollerar om kritiken är berättigad eller inte. Det är en baksida med sociala medier, som vi får leva med. För oss som företagare är det viktigt att vi lär oss hur vi ska hantera krissituationer som uppstår när någon missnöjd kund skriver av sig offentligt.

I PR-piloten har de tio deltagande småföretagarna anlitat PR-kiosken som sin egen pr-avdelning. Självklart ryckte vi ut direkt när ”vårt” företag råkade illa ut.

Det var en av deltagarna, ett städföretag, som blivit omskriven i en stor, fin och positiv artikel i lokaltidningen. Denna artikel fick en av tidningens läsare att skriva en lång, detaljerad och ilsken kommentar under journalistens text.

Läsaren påstod att städföretaget städat dåligt, att de lämnat en dörr öppen över natten och att chefen skyller ifrån sig på sina anställda, bland annat. En riktig spya var det. Och självklart var den inte undertecknad.

Vilken företagare som helst får naturligtvis hicka och magont på en och samma gång av en sådan drapa.

Det företagaren gjorde, så fort hon upptäckte kommentaren, var att kontakta oss i PR-piloten. Vi hjälpte henne att formulera ett svar till den anonyma kritiken. Absolut ingen ”pudel”, som det kallas – eftersom det mesta av kritiken inte alls stämde.

Under tiden som detta skedde fick tydligen lokaltidningens redaktion också hicka – för efter några timmar var kommentaren försvunnen. 

I detta läge ställdes vi inför ett val:

  • Strunta i att svara på kritiken och hoppas på det bästa – kommentaren är ju ändå borttagen?
  • Eller svara på kritiken, trots att kommentaren är borttagen?

Så här tänkte vi kring detta:

Kommentaren har legat ute under flera timmar och har säkert lästs av ett antal personer.

Ett svar på kritiken bör därför finnas på samma plats där kritiken tidigare fanns – men då formulerad på ett sådant sätt att läsaren förstår att här tidigare funnits en negativ kommentar.

Alltså lade vi ut ett svar på kommentaren, trots att den inte längre fanns kvar.

Här är receptet för att hantera negativ kritik i sociala medier: 

1. Svara snabbt.

Det allra viktigaste är att svara, och att svara så snabbt som möjligt. Oemotsagd kritik kan sprida sig och få vilka proportioner som helst, utan att man kan göra något åt det.

2. Svara på samma ställe.

Ditt svar bör kunna läsas på samma ställe där kritiken framförs.

3. Erkänn fel.

Precis som i klassisk krishantering i traditionella medier – erkänn genast och utan omsvep ifall du har gjort något fel. Den som erkänner ett fel får också förtroendet att göra något åt det. Självklart ska du också rätta till felet – och gärna på ett överraskande trevligt sätt.

(Om du inte har gjort något fel så finns det inget att erkänna. Gör inte en ”pudel” för pudlandets skull. Läs mer om detta i Dagens Nyheter i dag.)

4. Svara med fakta.

Men innan du gör något alls ska du ta reda på hur det ligger till. Var noga med detaljer. Svara sedan med konkreta fakta, i lugn och saklig ton. Återigen – klassisk krishantering.

I mångt och mycket gäller alltså samma krishanteringsregler i sociala medier som i traditionella medier. Skillnaden är tempot och spridningen.

I övrigt i pilotprojektet PR-piloten jublades det både här och där över flera nya artiklar under den gångna veckan, både i lokal- och branschpress. 

PR-arbetet fortsätter! 

Anna Fagerström
pr-rådgivare
PR-kiosken AB

  • PR-piloten är ett pilotprojekt där PR-kiosken fungerar som pr- och informationsavdelning för tio småföretag. Projektet startade den 1 februari och avslutas den 30 juni.
  • Följ projektet här på Driva Eget-bloggen!
 Prenumerera via RSS högst upp i detta blogginlägg. 

(Detta blogginlägg publiceras även på tidningen Driva Egets sajt.) 

Det här avgör framgången för de tio i PR-piloten

Postad den 14 Feb, 2014 | Inga kommentarer »

Vad är det som avgör framgången för de tio deltagande företagen i PR-piloten?

Jo, det är förmågan att skapa nyhetsvärde kring verksamheterna. 

Journalistik är ingen exakt vetenskap, brukar det heta, men det finns faktiskt två tydliga mått på vad som är en nyhet.

Nämligen: Avvikelse och närhet. 

Något som avviker från det vanliga, hur det var i går eller förra året eller hur vi tror att det är – där har vi en nyhet. Illustreras av en klassiker: ”Hund bet man” är ingen nyhet, men ”man bet hund” är det, eftersom det avviker från hur det brukar vara.

Närhet skapar också nyhetsvärde. Ju närmare i tid, ju närmare vardagslivet, eller ju närmare rent geografiskt – desto större nyhet. Det är därför en tågolycka i Indien med 100 döda får en notis i svenska tidningar, medan samma sak i Sverige skulle fylla tidningarna i veckor. 

De här två begreppen – avvikelse och närhet – är utgångspunkten när vi jobbar med våra tio deltagande företag.

Kommande vecka kommer flera av dem att skicka pressreleaser, två kommer att byta namn, en kommer att intervjuas av den viktigaste lokaltidningen, en kommer att starta en undersökning och en fortsätter av researcha inför starten av en kampanj som kan väcka en hel del uppmärksamhet så småningom. 

Men mycket arbete återstår! 

 

PR-piloten är ett pilotprojekt där PR-kiosken fungerar som pr- och informationsavdelning för tio småföretag under fem månader.

(Detta blogginlägg publiceras även på Anna Fagerströms blogg på Driva Eget)

PR-kiosken driver unikt pr-projekt

Postad den 11 Feb, 2014 | Inga kommentarer »

Allehanda, 8 feb 2014”Unik satsning på marknadsföring” är rubriken när tidningen Allehanda skriver om att PR-kioskens projekt PR-piloten i Sollefteå nu har dragit igång.

Projektet, som bedrivs under ett halvår, handlar om att tio småföretag delar på samma PR-byrå. De får därmed varsin egen pr-avdelning – precis som de allra största företagen.

Läs artikeln