Här är semestertänket som kan grunda för din superhöst

Postad den 21 Jul, 2014 | Inga kommentarer »
Tänk en tanke om PR i sommar – det kan löna sig!

Ett PRasoll. Tänk en tanke om PR i sommar – det kan löna sig!

Ligger du som jag och flämtar i skuggan?

Fortsätt med det, men ta dig samtidigt en funderare på en eventuell liten PR-åtgärd mitt i hettan. 

Varmt eller inte, på nyhetsredaktionerna över hela landet pågår verksamheten som vanligt, bara med lite fler vikarier än vanligt. Det vill säga: journalister jobbar med att skanna nyhetsströmmen för att hitta bra ”grejer” till sina tidningar, sändningar och webbar.

I vårt relativt sett trygga hörn av världen händer det inte så mycket alls. Det ska vi förstås vara obeskrivligt tacksamma för. 

Men här stöter journalisterna samtidigt på ett problem: De som brukar stå för en stor del av våra inrikes- och lokala nyheter – de har semester. Kommunalråden ligger i hängmattan. Generaldirektörerna sippar på en alkoholfri drink. De säkerhetspolitiska experterna läser en kärleksroman. Till och med politikerna har lite ledigt mellan Almedalen och valrörelsens slutspurt.

Och allra ledigast är alla just den här veckan, sista veckan i juli.

Så nu har nyhetsströmmen sinat till en liten, vindlande bäck. På redaktionerna brukar det kallas ”nyhetstorka”. Mejlboxarna ekar ihåligt tomma, och telefonerna är skrämmande tysta.

Och varför sitter jag här i hettan och ojar mig över detta? Jo, för just nu har du som företagare värsta PR-chansen! 

För när nyhetsströmmen krympt till en liten vindlande bäck blir varje liten fisk i den mycket värdefullare och lättare att få syn på. När redaktörerna nu trålar efter nyheter för sina medier är chanserna betydligt större för varje liten braxen att bli upptäckt och fångad.

Nu kanske inte liknelsen med en fisk är helt lyckad – det är lätt att i nästa andetag tänka ”halshuggen, flådd och rensad” – men du förstår säkert vad jag menar.

Så, om du som jag sitter här och flämtar i hettan: Ta dig en liten loj funderare på om du kanske har någon nyhet – liten eller stor – att bjuda dina favoritnyhetsmedier på.

Det är kanske nu du ska skicka in den där debattartikeln om hur arbetslösheten kan lösas, som du har liggande?

Eller så har du kanske fångat en ny trend från USA i ditt företagande?

Du kanske importerar en ny liten cool kökspryl som ingen svensk sett förut?

Eller – för att följa tanken dit den gärna vandrar självmant, så här i hettan – du kanske är superbra på just de färgglada svalkande drinkar som morgonsoffan skulle nappa på om du slog en signal?

Du kanske har fem fantastiska tips om hur man lagar vegetariskt på grillen. Eller också har du skrivit en bok och gett ut på eget förlag och vill tipsa andra om hur man gör. Eller… Där får din hjärna ta vid.

Tänk en PR-tanke eller två, slå en signal till en redaktion, eller tryck iväg den där pressreleasen – och gör det den här veckan. Det kan grunda för en superhöst för dig och ditt företag.

Och för övrigt – ha en fortsatt trevlig semester!

Anna Fagerström
VD, PR-rådgivare

(Detta blogginlägg publiceras även på Driva Eget)

Tre nyttiga PR-tips för småföretagare – prenumerera nu

Postad den 16 Jul, 2014 | Inga kommentarer »

3PRTIPS logo

Tre korta, nyttiga och användbra PR-tips för småföretagare – där har vi ledorden för PR-kioskens nya nyhetsbrev. Start från mitten av augusti. 

Prenumerera här

Du som fanns med på listan över ”gamla” nyhetsbrevet behöver inte prenumerera på nytt.

Sommarstäda på nätet kan ge dig bra PR

Postad den 25 Jun, 2014 | Inga kommentarer »

Så städar du upp upp ditt nätrykte – och passar på att skaffa ditt företag lite bra PR samtidigt. 

PR-rådgivaren Anna Fagerström, PR-kiosken, är en av dem som ger råd i en ny artikel på småföretagartidningen Driva Egets sajt. 

Läs artikeln

PR-piloten: …ett snart oräkneligt antal publiceringar i tidningar och radio

Postad den 25 Maj, 2014 | Inga kommentarer »

Halvtid har passerat i PR-piloten, där tio småföretagare har en ”egen” PR-avdelning under ett halvår.

Resultatet hittills är ett snart oräkneligt antal publiceringar i tidningar och radio.

Men målet med PR-piloten är också att deltagarna, efter att projektet är avslutat, ska kunna fortsätta sköta sin PR själva. 

Därför: Om första halvan av pilotprojektet till största delen handlade om att få igång det rent konkreta PR-arbetet tillsammans med företagarna, så kommer andra halvan att bjuda på mer systematistead utbildning kring PR.

Varför satsa på PR när man kan annonsera och vara säker på att synas? Finns det typer av företag där det är svårt att använda PR som ett medel att nå ut till blivande kunder? Hur gör man för intressera journalister för det man gör i sitt företag? 

Men för att börja från början: Vad är egentligen skillnaden mellan reklam och PR? 

Den tydligaste skillnaden är förstås att för att göra reklam betalar man. Dels kanske för någon som hjälper till att skriva text – ”copy” – och göra designen på annonsen. Och dels för själva utrymmet – ofta inga småsummor heller.

När det gäller PR är själva utrymmet gratis, och dessutom gör journalisterna oftast både intervju-, skriv-, foto och designjobbet.

Så man kan för det första konstatera att PR är kostnadseffektivare.

En annan anledning är också att en artikel i en tidning, eller ett radio- eller tv-inslag, har ett högre läsvärde än reklam och annonser. Mängder av undersökningar visar att så kallat redaktionellt innehåll läses mer än reklam och annonser. Det är ju bara att gå till sig själv: Hur många av annonserna läser jag i min morgontidning? Och när under tv-programmet passar jag på att göra mig en kopp te? Jo, under reklamen, förstås.

Så redaktionellt utrymme har helt enkelt ett högre läsvärde än annonser.

Men det sista och kanske viktigaste skälet att satsa på att synas via PR i stället för annonser, är trovärdigheten.

Den som läser en artikel i en tidning vet intiutivt att den har passerat en faktakontroll och att den har värderats av en journalist. Det finns med i bakhuvudet när man läser tidningar och tittar på tv.

Inom PR-branschen brukar man sätta ett mått: Redaktionellt utrymme har sju eller åtta gånger högre värde än en annons.

Detta beror på ett väldigt enkelt fenomen:

Om du säger att du är duktig, så tänker jag: ”Kanske det.” 

Om någon annan säger att du är bra säger jag: ”Aha, bra att veta!”

 

  • PR-piloten är ett pilotprojekt där PR-kiosken fungerar som pr- och informationsavdelning för tio småföretag. Projektet startade den 1 februari och avslutas den 30 juni.

(Detta blogginlägg publiceras även på Driva eget)

Snart kommer även PR-pilotens konsultföretag få bra PR

Postad den 4 Apr, 2014 | Inga kommentarer »

En del företag är det lättare att få publicitet kring än andra. Men det visar sig nu i pilotprojektet PR-piloten att det går att hitta vägar även för de knepigare fallen.

PR-piloten är ett projekt, där PR-kiosken AB fungerar som informations- och pr-avdelning för tio småföretag. De verkar inom väldigt skiftande branscher – vi har bland annat en liten städfirma, en stor konferensanläggning mitt i en skog, ett it-företag med en banbrytande innovation och ett bybageri med andra typer av mycket goda innovationer. Spännande stoff för journalister! 

Och för alla dessa har vi eller kommer vi inom kort att åstadkomma publicitet i medier som deras målgrupper tar del av. Vi har i ett tajt samarbete med våra deltagande företag skickat pressrelease, tagit personliga kontakter med journalister och på andra sätt tipsat om ”bra grejer”. 

Och det har gett resultat. Lite av det vi åstadkommit hittills: Ett ganska stort antal artiklar i den viktigaste lokaltidningen – bland annat hela förstasidan, på lokala SVT-webben, branschsajter och lite annan blandad kompott. 

Men så har vi managementkonsulten.

Hur åstadkommer man PR för en lokal managementkonsult?

Konsulter har ju den egenheten att de jobbar för andra, oftast större företag. Och dessa större företag är oftast inte så intresserade av att berätta så ingående om att de har behövt in hjälp utifrån, särskilt inte om de har haft problem som föranlett anlitandet av konsulten.

Så vad ska tidningarna skriva om?

En väg är att konsulten skriver en debattartikel om ett ämne som hon kan mycket om och är engagerad i, och som – om den publiceras på rätt plats – bidrar till att bygga upp hennes varumärke som kunnig och engagerad konsult.

Så det jobbar vi på nu, tillsammans med den mycket duktiga managementkonsulten. Och vi har nu kommit så långt på väg att vi nästan vågar lova att den kommer att bli publicerad.

Återkommer med rapport!

 

  • PR-piloten är ett pilotprojekt där PR-kiosken fungerar som pr- och informationsavdelning för tio småföretag. Projektet startade den 1 februari och avslutas den 30 juni.
  • Följ projektet här på Driva Eget-bloggen!
 Prenumerera via RSS högst upp i detta blogginlägg. 

(Detta blogginlägg publiceras även på tidningen Driva egets sajt.) 

Kris i sociala medier – PR-piloten rycker in

Postad den 2 Mar, 2014 | Inga kommentarer »

Vad gör jag om någon skriver illa om mitt företag i sociala medier?

Det är en fråga som många företagare ställer sig, med en rysning.

Och under veckan som gick fick en av företagarna i PR-piloten anledning att ställa sig den – i skarpt läge.

Vem som helst kan ju skriva vad som helst om ditt företag – utan att någon kontrollerar om kritiken är berättigad eller inte. Det är en baksida med sociala medier, som vi får leva med. För oss som företagare är det viktigt att vi lär oss hur vi ska hantera krissituationer som uppstår när någon missnöjd kund skriver av sig offentligt.

I PR-piloten har de tio deltagande småföretagarna anlitat PR-kiosken som sin egen pr-avdelning. Självklart ryckte vi ut direkt när ”vårt” företag råkade illa ut.

Det var en av deltagarna, ett städföretag, som blivit omskriven i en stor, fin och positiv artikel i lokaltidningen. Denna artikel fick en av tidningens läsare att skriva en lång, detaljerad och ilsken kommentar under journalistens text.

Läsaren påstod att städföretaget städat dåligt, att de lämnat en dörr öppen över natten och att chefen skyller ifrån sig på sina anställda, bland annat. En riktig spya var det. Och självklart var den inte undertecknad.

Vilken företagare som helst får naturligtvis hicka och magont på en och samma gång av en sådan drapa.

Det företagaren gjorde, så fort hon upptäckte kommentaren, var att kontakta oss i PR-piloten. Vi hjälpte henne att formulera ett svar till den anonyma kritiken. Absolut ingen ”pudel”, som det kallas – eftersom det mesta av kritiken inte alls stämde.

Under tiden som detta skedde fick tydligen lokaltidningens redaktion också hicka – för efter några timmar var kommentaren försvunnen. 

I detta läge ställdes vi inför ett val:

  • Strunta i att svara på kritiken och hoppas på det bästa – kommentaren är ju ändå borttagen?
  • Eller svara på kritiken, trots att kommentaren är borttagen?

Så här tänkte vi kring detta:

Kommentaren har legat ute under flera timmar och har säkert lästs av ett antal personer.

Ett svar på kritiken bör därför finnas på samma plats där kritiken tidigare fanns – men då formulerad på ett sådant sätt att läsaren förstår att här tidigare funnits en negativ kommentar.

Alltså lade vi ut ett svar på kommentaren, trots att den inte längre fanns kvar.

Här är receptet för att hantera negativ kritik i sociala medier: 

1. Svara snabbt.

Det allra viktigaste är att svara, och att svara så snabbt som möjligt. Oemotsagd kritik kan sprida sig och få vilka proportioner som helst, utan att man kan göra något åt det.

2. Svara på samma ställe.

Ditt svar bör kunna läsas på samma ställe där kritiken framförs.

3. Erkänn fel.

Precis som i klassisk krishantering i traditionella medier – erkänn genast och utan omsvep ifall du har gjort något fel. Den som erkänner ett fel får också förtroendet att göra något åt det. Självklart ska du också rätta till felet – och gärna på ett överraskande trevligt sätt.

(Om du inte har gjort något fel så finns det inget att erkänna. Gör inte en ”pudel” för pudlandets skull. Läs mer om detta i Dagens Nyheter i dag.)

4. Svara med fakta.

Men innan du gör något alls ska du ta reda på hur det ligger till. Var noga med detaljer. Svara sedan med konkreta fakta, i lugn och saklig ton. Återigen – klassisk krishantering.

I mångt och mycket gäller alltså samma krishanteringsregler i sociala medier som i traditionella medier. Skillnaden är tempot och spridningen.

I övrigt i pilotprojektet PR-piloten jublades det både här och där över flera nya artiklar under den gångna veckan, både i lokal- och branschpress. 

PR-arbetet fortsätter! 

Anna Fagerström
pr-rådgivare
PR-kiosken AB

  • PR-piloten är ett pilotprojekt där PR-kiosken fungerar som pr- och informationsavdelning för tio småföretag. Projektet startade den 1 februari och avslutas den 30 juni.
  • Följ projektet här på Driva Eget-bloggen!
 Prenumerera via RSS högst upp i detta blogginlägg. 

(Detta blogginlägg publiceras även på tidningen Driva Egets sajt.) 

Det här avgör framgången för de tio i PR-piloten

Postad den 14 Feb, 2014 | Inga kommentarer »

Vad är det som avgör framgången för de tio deltagande företagen i PR-piloten?

Jo, det är förmågan att skapa nyhetsvärde kring verksamheterna. 

Journalistik är ingen exakt vetenskap, brukar det heta, men det finns faktiskt två tydliga mått på vad som är en nyhet.

Nämligen: Avvikelse och närhet. 

Något som avviker från det vanliga, hur det var i går eller förra året eller hur vi tror att det är – där har vi en nyhet. Illustreras av en klassiker: ”Hund bet man” är ingen nyhet, men ”man bet hund” är det, eftersom det avviker från hur det brukar vara.

Närhet skapar också nyhetsvärde. Ju närmare i tid, ju närmare vardagslivet, eller ju närmare rent geografiskt – desto större nyhet. Det är därför en tågolycka i Indien med 100 döda får en notis i svenska tidningar, medan samma sak i Sverige skulle fylla tidningarna i veckor. 

De här två begreppen – avvikelse och närhet – är utgångspunkten när vi jobbar med våra tio deltagande företag.

Kommande vecka kommer flera av dem att skicka pressreleaser, två kommer att byta namn, en kommer att intervjuas av den viktigaste lokaltidningen, en kommer att starta en undersökning och en fortsätter av researcha inför starten av en kampanj som kan väcka en hel del uppmärksamhet så småningom. 

Men mycket arbete återstår! 

 

PR-piloten är ett pilotprojekt där PR-kiosken fungerar som pr- och informationsavdelning för tio småföretag under fem månader.

(Detta blogginlägg publiceras även på Anna Fagerströms blogg på Driva Eget)

PR-kiosken driver unikt pr-projekt

Postad den 11 Feb, 2014 | Inga kommentarer »

Allehanda, 8 feb 2014”Unik satsning på marknadsföring” är rubriken när tidningen Allehanda skriver om att PR-kioskens projekt PR-piloten i Sollefteå nu har dragit igång.

Projektet, som bedrivs under ett halvår, handlar om att tio småföretag delar på samma PR-byrå. De får därmed varsin egen pr-avdelning – precis som de allra största företagen.

Läs artikeln

Nu ska vi skapa näringslivets vinnare

Postad den 6 Feb, 2014 | Inga kommentarer »
”Så skapas näringslivets vinnare”


”Så skapas näringslivets vinnare” var rubriken i lokaltidningen om PR-kioskens projekt för småföretagare.

Så skapas näringslivets vinnare” var rubriken i lokaltidningen inför starten av PR-kioskens projekt PR-piloten.
Absolut – nu är det bara att lyfta mot den blå pr-himlen.
För nu är vi igång med PR-piloten.

Veckan har varit fylld av intensiva möten – i dag höll vi det sista av tio med de företag som deltar i projektet. Det var tio möten fyllda av stora visioner och konkreta idéer. Det blev väldigt tydligt att det stora problemet för många inte är antalet eller kvaliteten på idéerna – utan i första hand tiden. Dessa tio företagare har, som de flesta andra med mindre företag, extremt ont om tid.

Vi på PR-kiosken kunde också konstatera att ett utifrånperspektiv ibland kan vara väldigt nyttigt. Vi hittade inte bara en eller två möjliga synergieffekter, utan flera. Någon kunde skriva en debattartikel ihop med en av de andra, en är expert på utredningar och kan ta tag i ett sådant projekt med syfte att skapa publicitet kring resultatet av undersökningen och en tredje kunde slå sig ihop med ytterligare en annan kring en tjänst som kan väcka uppmärksamhet i medier. Vi hittade också möjligheter att få publicitet direkt för ett par av företagen.

I slutet av varje möte hade vi en att göra-lista, både för vart och ett av företagen och för oss pr-rådgivare som driver projektet. Den innehöll bland annat:

· Skriva debattartiklar
· Skriva pressreleaser
· Göra listor på specialtidningar
· Leta reda på forskare
· Rota fram gamla bilder
· Rapportera från en mässa
· Haka på en festival
· Ny (?) nisch på rut-marknaden
· Starta en protestgrupp

Och alltihopa handlar förstås om att hitta vägar att göra de tio företagen i projektet synliga i medier.

PR-piloten – kostnadseffektiv marknadsföring för småföretagare.

Följ projektet här! 

Detta blogginlägg publiceras också på Driva Eget

”Småföretag kan ha en egen PR-avdelning”

Postad den 4 Feb, 2014 | Inga kommentarer »

Satsar du tillräckligt hårt och effektivt på marknadsföring?

 

Om svaret är nej: Beror det på att du inte har råd?

 

I så fall är du verkligen inte ensam. De flesta mindre företag lägger alldeles för lite resurser på att synas, och att annonsera är dyrt.

 

Men varför inte hoppa över annonseringen och i stället välja det mest kostnadseffektiva sättet. – att satsa på att få redaktionellt utrymme i medier. Eller uttryckt med två bokstäver: PR.

 

Mycket mer uppmärksamhet, eftersom många helt enkelt hoppar över annonserna, och dessutom betydligt högre trovärdighet.

 

Dina blivande kunder tror mer på vad andra säger om dig än om vad du själv säger.

 

Enligt pr-branschen själv är värdet av en artikel sju åtta gånger högre än av motsvarande storlek på en annons.

 

Problemet är bara att bli utvald av journalisten.

 

För det behövs kunskap om vad journalister vill ha, och idéer om hur du kan förädla och paketera ”råvara” i ditt företag till produkter som är mediamässigt intressanta.

 

Det finns ju förstås en lösning på det, och det är att anlita en pr-byrå – en orimlighet för de flesta småföretagare, med tanke på att timpriset ofta ligger på runt 2 000 kronor.

 

Men som småföretagare är man van att hitta lösningar på det mesta.

 

Vi har just startat ett pilotprojekt som ska lösa både det problemet och en del andra. PR-kiosken AB blir informationsavdelning för ett helt nätverk av småföretag – tio stycken. Det gör att dessa småföretag till en mycket rimlig kostnad har en pr- och informationsavdelning som ger dem samma resurser som hos vilket storföretag som helst. 

 

Det här är ett unikt uppdrag som sträcker sig över ett halvår.

 

Den metod vi har utarbetat handlar inte bara om att ge de tio företagen verktyg för att förädla sin råvara till journalistiskt intressanta produkter, utan också om att hitta synergier företagarna emellan. De får ju mångdubbelt fler kontaktytor – speciellt viktigt när det gäller att få effekt av marknadsföring via sociala medier – en kraftfull kreativ miljö och möjlighet att samverka i olika pr-projekt.

 

En viktig poäng i sammanhanget är också att de verkar i helt olika branscher – en stor fördel när det till exempel handlar om att få nya infallsvinklar hitta nya pr-idéer.

 

Det här är oerhört spännande och kan visa sig vara en möjlig väg för många andra småföretagare.

 

Och inget hindrar dig från att redan i dag slå dig ihop med några Företagande kolleger och göra precis samma sak. Så räcker marknadsföringsbudget gott och väl, hur liten den än är.

 

Vi återkommer med rapporter framöver.  

 

Anna Fagerström
pr-rådgivare
PR-kiosken

Detta blogginlägg publiceras även på Driva Eget