Andlöst rafflande resa till TV-soffan
– tidscoachen berättar

Postad den 22 Jan, 2015 | Inga kommentarer »
Jodå, tidscoachen Dorotea Pettersson kom fram till TV4-studion – efter en makalöst rafflande resa. Läs hennes berättelse!

Tidscoachen Dorotea Pettersson kom fram till TV4-studion – efter en andlöst rafflande resa. Läs hennes makalösa berättelse!

Tidscoachen skulle vara med i TV4-s Nyhetsmorgon med sin nya bok. Det var bara ett problem: Hon befann sig i fel stad. 

Här berättar Dorotea Pettersson, 5 AM ACADEMY, den andlöst rafflande historien om hur det gick till när hon tog sig över, under och förbi alla hinder på vägen mellan Göteborg och TV-studion i Stockholm. 

Läs Doroteas berättelse

Titta på resultatet i Nyhetsmorgon

Nu startar PR-skolan 2015 – med
PR-kiosken och Driva Eget

Postad den 20 Jan, 2015 | Inga kommentarer »

Allt fler småföretagare satsar på marknadsföring via PR.

Varför?

Jo, det har visat sig att det kan ge extremt goda och konkreta resultat.

PR-skolan 2015
I detta avsnitt får du…
…veta varför PR fungerar så bra för just småföretag.
…exempel på tre små företag som marknadsfört sig via PR.
…hjälp att konkretisera vad du vill åstadkomma med ditt PR-arbete.

 

Här är skälen till att PR passar så bra för mindre företag:

  • Nystartade, små företag är i sig nyheter och de sysslar ofta med nya produkter eller tjänster, som – presenterade på rätt sätt – kan vara nyheter för journalister att skriva om.
  • Små företag har ofta ”enklare” verksamheter. Det gör det lättare att fokusera, vilket journalister uppskattar.
  • I ett mindre företag är det oftast företagaren själv som tar alla viktiga beslut. Det gör det enkelt att ”fånga PR-tillfällen i vingspetsen”.
  • Journalister uppfattar oftast små företag som mer ”personliga” och mindre kommersiella än större. Därmed sänks tröskeln för publicitet.
  • I vissa situationer kan ett litet företag dra nytta av ”David mot Goliat”-effekten. Den lilla som kämpar mot den stora är det lätt att ta parti för.
  • Och, kanske allra viktigast: För ett storföretag spelar en eller annan artikel ingen större roll. Det kommer inte att märkas i bokslutet. För ett tidigare okänt småföretag kan redan ett par artiklar i lokaltidningen innebära en dramatisk skillnad. Man går från ”okänd” till ”superkänd” just hos den viktigaste  målgruppen – människorna på den lokala marknaden.

 

Här är tre exempel på små företag som under 2014 lyckats med hjälp av PR:

1. Städföretaget Skurtanten, Sollefteå. Skurtanten själv, Katarina Olsson, hade drivit företaget i fyra år och fått igång en så pass god tillströmning av uppdrag att hon sysselsatte en person till – välkommet på en ort där arbetslösheten är hög.

I början av 2014 började Katarina Olsson marknadsföra Skurtanten med hjälp av PR. Ett drygt halvår och några artiklar senare bestod Skurtanten av inte mindre än elva medarbetare.

– Alla är inte heltidsanställda, men det har varit en fantastisk utveckling. Omsättningen har ökat med mer än hundra procent det senaste året och nya kunder kommer hela tiden, säger Katarina.

Läs mer

2. IT-företaget arifiQ, Sollefteå och Östersund. Lanserade ett it-verktyg för tryckerier. Trots att verktyget var världsunikt gick det trögt med försäljningen. Men när arifiQ efter några veckors PR-arbete började synas i branschpressen fick kunderna upp ögonen för dem. Så här sade Carina Karlsson, vd på arifiQ:

– Vi har inte varit bortskämda med kunder som själva tar kontakt med oss, även om dom flesta är nyfikna när vi ringer för att boka in ett möte. Så det här är en härlig ny erfarenhet.

arifiQ har fortsatt att marknadsföra sig med PR, och har nu börjat ta sig in även den amerikanska marknaden. Läs mer

3. Tidscoachföretaget 5 AM  ACADEMY, Göteborg. Soloföretagaren Dorotea Pettersson, tidscoach. Hon ville lansera en bok som hon gett ut på egen hand, och hon ville göra det i det svåraste av sammanhang, nämligen Bokmässan i Göteborg.

Genom att arbeta med PR lyckades hon med det ofattbara, nämligen att konkurrera ut Jan Guillou, Liza Marklund, Björn Ranelid och de andra stjärnförfattarna och bli den mest omskrivna författaren på hela Bokmässan 2014.

– Det var helt galet, berättar Dorotea, som fortsätter att arbeta med PR som enda marknadsföringsmetod.

– Eftersom det funkar, säger hon.

Läs mer

 

Men varför satsar inte alla småföretag på PR?

Ofta handlar det om att man inte vet hur man gör, eller ens hur man ska börja. Det avhjälper vi här i PR-skolan.

Tiden kan också vara ett problem – de flesta företagare har inte ett överflöd av den.

Men vare sig man använder PR eller andra metoder för att synas för kunder och blivande kunder så är detta ett faktum: Ett företag marknadsför sig inte själv. Så antingen får man lägga pengar (och en del egen tid) på att annonsera. Eller så satsar man på PR. Själva artiklarna och inslagen är då gratis – det finns ingen journalist som tar betalt av den intervjuade! – men du behöver lägga en del av din egen tid för att nå fram till journalisterna.

Självklart, du kan ta hjälp av en konsult även med PR – men även då kommer du att behöva lägga en viss del egen tid. Ingen annan ”är” ditt företag, ingen annan känner ditt företag som du och ingen annan kan tala för ditt företag som du.

Så – dags att sätta igång!

Det första du behöver göra är att fundera på vad du vill åstadkomma med hjälp av PR. Här får du hjälp med det – i din första uppgift i PR-skolan 2015:

Ladda ner eller skriv ut: PR-skolan 2015 – UPPGIFT 1 (pdf)

 

I nästa avsnitt: Grunden för att man ska kunna använda sig av PR – här är det som gör att det faktiskt fungerar.
Vill du ha en mejlpåminnelse inför nästa avsnitt? Klicka här

 

 

PR-skolan publiceras även på Driva Eget

Från två till elva anställda på mindre än ett år – tack vare PR

Postad den 8 Jan, 2015 | Inga kommentarer »

År 2010 startade Katarina Olsson städbolaget Skurtanten i Sollefteå. Efter fyra års verksamhet bestod firman av två personer. När ägaren Katarina Olsson mindre ett år senare bjöd personalen på jullunch var man elva (11) personer runt bordet.

– Alla är inte heltidsanställda, men det har varit en fantastisk utveckling. Omsättningen har ökat med mer än hundra procent det senaste året och nya kunder kommer hela tiden, berättar Katarina.

Kostnadseffektiv marknadsföring

Skurtanten Hemservice växte snabbt till elva anställda, tack vare att de använde PR som kostnadseffektiv marknadsföring.

Skurtanten var ett av tio små Sollefteåföretag, alla med kvinnliga ägare, som var med i projektet ”PR-piloten”. Projektet var ett försök att se om en grupp småföretag kunde driva kostnadseffektiv marknadsföring genom att ha en gemensam ”PR-avdelning”, det vill säga PR-kiosken. Resultaten var genomgående mycket positiva – bättre affärer, fler kunder, nytt aktiekapital, fler anställda – och för Skurtantens del närmast dramatiska:

– Vi blev plötsligt synliga genom artiklar i lokaltidningen, och varje artikel ledde till omedelbara resultat i form av nya kunder. Så vi har haft stor nytta av samarbetet med PR-kiosken, säger Katarina Olsson.

– Men det är farligt att växa för fort och expansion kostar pengar, så efter några tidningsartiklar var vi tvungna att göra en paus. Nu har vi börjat komma ikapp, det kan vi se också i de ekonomiska resultaten, och om några månader kan det vara dags att sätta fart igen.

– I projektet har jag lärt mig vad PR är, och att det verkligen har effekter – så stora så man måste planera ordentligt för att dra nytta av resultaten och undvika expansionsproblem. Förut var jag också rätt skeptisk mot journalister. Nu tycker jag det är kul att träffa en trevlig reporter.

För Skurtantens del var de grundläggande förutsättningarna en expanderande marknad tack vare RUT-avdragen, en ägare med entreprenöranda och en affärsidé skild från konkurrenternas: Att ge kunderna en service en bra bit utöver vad både traditionella städbolag och hemtjänsten ger. Men ett näst intill okänt företag når inga kommersiella resultat. Marknadsföringen genom PR och mediebearbetning var det som fick företaget att verkligen komma loss.

God jul önskar vi på PR-kiosken!

Postad den 18 Dec, 2014 | Inga kommentarer »

20–30 procent fler anställda i småföretag efter pilotprojekt med PR

Postad den 20 Okt, 2014 | 2 kommentarer »
PR för småföretag

Småföretagen i PR-piloten fick omkring 100 exponeringar i tidningar, radio, tv och webb.

Pilotprojektet PR-piloten, som drivits av PR-kiosken i samarbete med Q-nätverket i Sollefteå, har nu utvärderats.

Och resultaten överträffade alla förväntningar.

De tio småföretagen i pilotprojektet fick mer exponering än alla de andra 1 100 företagen i kommunen – tillsammans.

 

Exponeringen har varit värdefull för småföretagen. Effekterna av den är bland annat fler kunder, effektivare försäljning, intresse från finansiärer och nytt aktiekapital.

Men allra mest glädjande var att flera av företagen kunde nyanställa. Faktum är att antalet anställda i de tio småföretagen häpnadsväckande nog ökade med mellan 20 och 30 procent totalt.

Annika Fälldin, ordförande Q-nätverket i Sollefteå.

Annika Fälldin, ordförande Q-nätverket i Sollefteå.

– I stället för att ”inspirera” och ”lära ut” och hoppas att stressade småföretagare gör jobbet själva, valde vi i PR-piloten en annan väg. Vi tillförde kompetent och erfaren PR-expertis som i samarbete med företagarna arbetade med marknadsföringen. Vi trodde på modellen redan från början, men resultaten överträffade ändå våra högst ställda förväntningar, säger Annika Fälldin, ordförande i Q-nätverket i Sollefteå, som är ett företagsnätverk för kvinnor.

PR-kiosken, som grundades 2011, är redan från början specialiserad på små- och medelstora företag, och har genom arbetet med PR-piloten fått ovärderliga erfarenheter.

– Vi har lärt oss oerhört mycket om hur man genom att fungera som en PR-avdelning, tätt knuten till en grupp av företag, får en helt annan effektivitet än i ad hoc-uppdrag, säger Anna Fagerström, VD och PR-rådgivare på PR-kiosken.

– Vad jag vet finns det inget projekt för att stötta företagare som så snabbt ens kommit i närheten av våra resultat, säger Anna Fagerström.

Läs mer om PR-piloten

 

”Exponering i medier långt utöver vad jag kunde föreställa mig”

Postad den 4 Okt, 2014 | Inga kommentarer »
Ett bra PR-genomslag – här är några av publiceringarna.

Några av publiceringarna om Dorotea Petterssons bok, som släpptes i samband med Bokmässan i Göteborg.

– Det har varit fantastiskt att arbeta med PR-kiosken. Och resultatet blev en exponering i medierna långt, långt utöver vad jag kunde föreställa mig i min vildaste fantasi, säger Dorotea Pettersson, tidscoach i Göteborg.

Under de senaste veckorna har hon varit den förmodligen mest omskrivna författaren inför och under Bokmässan i Göteborg.

Dorotea kontaktade PR-kiosken för ett par månader sedan, i slutfasen av arbetet med boken ”5 AM är ingen tidpunkt. Det är en livsstil”. Hon ville dels ha hjälp med lanseringen av boken, med start på Bokmässan, dels marknadsföra sig själv och sin verksamhet som tidscoach och föreläsare.

PR-kiosken föreslog en del smärre förändringar och tillägg i boken strax innan den gick till tryckning Med boken och Doroteas teser och metoder som tidscoach som bas genomfördes sedan ett antal PR-aktiviteter, de flesta riktade mot medierna. Och det här blev resultatet:

  • Stor artikel i Aftonbladet: ”Nå toppen – gå upp med tuppen”, samt på aftonbladet.se
  • Intervjuad av programledarna Steffo Törnquist och Jenny Strömstedt i TV4 Nyhetsmorgon.
  • ”5 am är ingen tidpunkt. Det är en livsstil” av Dorotea Pettersson

    Dorotea Pettersson, debutförfattare, och hennes bok.

    En lång rad radiointervjuer, bl a i Vaken P3 & P4, P4 Uppland, Rennerfelt i P4, P4 med Stefan Livh, P4 Sjuhärad, P4 Blekinge, P4 Norrbotten och P4 Jämtland.

  • Göteborgs-Tidningen (GT), en och en halv sida med med puff på förstasidan, samt på webben, ”Enkla tidstricket som gör dig piggare”
  • Ingenjörskarriär/Ny Teknik: ”Kliv upp tidigare – bli mer effektiv”
  • allas.se – 5 AM – slipp stress och må bättre

– Det här exceptionella resultatet beror främst på två saker, säger Anna Fagerström, PR-rådgivare på PR-kiosken. Dels 
naturligtvis på Dorotea och boken, som ligger precis rätt i tiden. Dels på att vi i PR-kiosken har utarbetat 
en metod för att samarbeta med småföretagare, som skapar förbluffande kreativa resultat.

Dagen då Lars webbtjänst Egrannar slog igenom i Stockholm

Postad den 19 Sep, 2014 | Inga kommentarer »

Småföretagaren Lars Wallgren drömde om att hans webbtjänst Egrannar skulle bli omskriven i tidningen Södermalmsnytt, som läses av många tänkbara kunder.

– Och visst kom jag med i Södermalmsnytt. Plus i fem tidningar till. Jag är nöjd, säger han.  

På en och samma dag kunde 230 000 stockholmare läsa om Lars webbtjänst.

PR är ett viktigt verktyg när Lars Wallgren marknadsför sin webbtjänst Egrannar.

Lars Wallgren marknadsför webbtjänsten Egrannar med hjälp av PR. ”Jag är nöjd”, säger han.

PR för Egrannar i Södermalmsnytt.

Webbtjänsten Egrannar fick fin PR på en helsida i lokala Stockholms-tidningen Södermalmsnytt.

Egrannar på  Södermalmsnytt webb 23 aug 2014

Här är artikeln på Södermalmsnytts webb…

Egrannar på Östermalmsnytt, Vårt Kungsholmen, ÅrstaEnskede, LiljeholmenÄlvsjö, Vi i Vastastan, webb, 23 aug 2014

…och lika stor exponering blev det i alla de här tidningarna, både på papper och webb. Samtliga är gratisutdelade i Stockholm och har en sammanlagd upplaga på 230 000 exemplar (gäller papperstidningarna).

  • Hur gjorde du?

– PR-arbete är något som tar mycket längre tid än man tror. Det handlar om uthållighet. Jag har inte riktigt tid att hålla fokus på PR-arbetet, så därför har jag tagit hjälp med det av en PR-byrå. Det som gjorde att Egrannar blev omskriven i alla de här tidningarna var en pressrelease som vår PR-byrå skickade ut, säger Lars.

De sex tidningarna görs av samma redaktion. En del artiklar kommer med i en av tidningarna, medan andra kommer med i flera. I fallet med Egrannar gjorde redaktionen tydligen bedömningen att artikeln – en helsida med bild – var intressant för många.

  • Vad stod det i den?

– Hur Egrannar gör det möjligt för människor att samarbeta bättre och enklare inom sin bostadsrättsförening. Och att grannar som man känner umgås man med på ett mycket trevligare sätt än grannar man inte känner.

  • Varför jobbar ni med just PR? Det finns ju flera sätt att synas.

– Annonsering ger förhållandevis lite för oss. När vi lyckas få en bra artikel i en tidning som läses av våra målgrupper så märker vi att vi får en bra efterfrågan på Egrannar.

Han tror att det beror på att man är mer mottaglig för innehållet i en artikel än i en annons.

– I normalfallet är det artiklar man är ute efter, inte annonser, säger Lars.

Ändå använder Lars Wallgren viss annonsering som ett sätt att berätta om Egrannar:

– Vi annonserar i en branschtidning där vi vet att målgruppen finns.

Andra sätt att marknadsföra Egrannar är via ett nyhetsbrev som Lars och hans medarbetare med jämna mellanrum skickar ut till kunder och andra intresserade.

– Vi har också sökmotoroptimerat sajten. Det är viktigt. Det gäller det att hamna högt upp bland sökresultaten när folk googlar. 

  • Vad är nästa mål med PR-arbetet?

– Att komma in i dels i lokaltidningar i andra städer, och dels i rikspress, som Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter, och affärspress, som Dagens Industri, säger Lars Wallgren.

 

Egrannars townhouses 

 

 

 

 

FAKTA /Egrannar

Egrannar är en webbtjänst för bostadsrättsföreningar. Tjänsten, som är gratis, underlättar kommunikationen i huset och gör att grannar lättare kan lära känna varandra och förenklar arbetet för styrelsen.

FAKTA /Tidningarna

Den sammanlagda upplagan för de sex gratisutdelade tidningarna Södermalmsnytt, Östermalmsnytt, Vårt Kungsholmen, tidningen Årsta/Enskede, tidningen Liljeholmen/Älvsjö och Vi i Vasastan, är strax över 230 000. Till detta ska läggas tidningarnas webbsidor. Hur många som läst artikeln om Egrannar på internet har vi inte lyckats ta fram siffror på.

Lokaltidningens ställning är stark – många läser nyheter som handlar om närområdet med stort intresse.

Källa: Tidningsstatistik

Premiär i dag för PR-kiosken magazine

Postad den 6 Sep, 2014 | Inga kommentarer »
PR-kiosken magazine

PR-kiosken magazines premiärnummer – läs nu!

Nyheter, användbara tips och inspiration om PR för småföretagare. Premiär för PR-kiosken magazine!

Ur innehållet:

  • Omslaget på Mia Törnbloms nya bok – ny trend? Spaning av Jacqueline ”Mediababe” Kothbauer.
  • Så skapar du innehåll som delas. Tips från Mynewsdesk.
  • Funkar inte din PR-kampanj? Här är sex skäl varför…

Läs mer på PR-kiosken magazine

Pressreleasen öppnade ny marknad för Barbros innovation

Postad den 4 Sep, 2014 | 1 kommentar »

När Barbro Holmström skickade en pressrelease om sin innovation Rivröret öppnade sig en helt ny marknad: Båtägare i Norge.

Rivröret på Husbil och Husvagns webb den 22 juli 2014.

Rivröret på Husbil och Husvagns webb den 22 juli 2014.

Rivröret i Båtliv den 29 juli 2014.

Rivröret i Båtliv den 29 juli 2014.

Rivröret i Byggkontakt den 22 juli 2014.

Rivröret i Byggkontakt den 22 juli 2014.

 

– Det var en stor norsk båttidning som nappade på pressreleasen och skrev en artikel. Sen dess rasar det in beställningar från Norge, säger hon.

Flera svenska tidningar nappade också på utskicket, som gjordes i början av sommaren.

– Jätteroligt, det har varit bra fart på beställningarna sen dess, säger Barbro Holmström.

Barbro Holmström, innovatör.

Barbro Holmström, innovatör.

Tidigare har hon jobbat en del med så kallad gerillamarknadsföring.

– Jag har lappat bilar på parkeringar vid stora evenemang. Det har gett ganska bra effekt, men inte så bra som pressreleasen.

Annonsering har Barbro bara gjort en gång.

– Jag tror inte på annonser. De har bara en kortsiktig effekt, sen måste man betala för en ny annons, säger hon.

Rivröret är en smart hushållspappershållare, i form av ett litet aluminiumrör med taggar i ena änden och en krage i den andra. Röret sätts in i ett hål i botten av ett underskåp, hushållspappersrulle av typen Torky ställs inuti skåpet och pappret dras ut genom röret. Sparar plats i köket och gör det snyggare.

– Plus att man kan dra av pappret med en hand, säger Barbro.

Vad som blir nästa steg i marknadsföringen av Rivröret har hon inte bestämt än:

– Vi får se. Just nu har jag fullt upp.

Bild pressrelease

Rivrörets Pressrelease, utskickad i juli 2014, till utvalda journalister och medier i Sverige, Norge och Danmark.

Så hamnade dejtingexperten på Expressens löpsedel

Postad den 13 Aug, 2014 | Inga kommentarer »

Marie Hagberg, dejtingexpert, har haft en mycket bra sommar.

En av anledningarna: Löpsedeln, förstasidan och uppslaget här nedanför. Den gör nämligen – rakt av – reklam för hennes företag, och den tapetserades över hela landet i mitten av juni.

Här berättar hon hur hon lyckades med det.

Dejtingexperten på löpet Dejtingexperten i Expressen, förstasida Dejtingexperten, insidor

Expressens löpsedel med texten ”7 sätt för dig att göra singelsuccé på nätet” fick först dejtingkonsulten Marie Hagberg att tappa hakan. Jodå, hon visste att hon blivit intervjuad av en journalist från Expressen och att det troligen skulle bli en artikel i tidningen.

Så gjorde dejtingexperten för att hamna på Expressens löpsedel

Marie Hagberg, dejtingexpert.

– Men att det skulle bli löpsedeln, det kom som en total överraskning, säger hon.

  • Hur gjorde du för att hamna på löpet?

– Expressen ringde helt enkelt upp mig för en intervju.

Men att journalisten valde att ringa just till henne – det är ingen slump. Marie Hagberg har skrivit flera böcker om att dejta, och konsekvent arbetat med att marknadsföra böckerna, och sig själv som dejtingexpert, med hjälp av PR.

– Det ligger åratal av jobb bakom. Det tar tid att slå igenom, säger hon.

Hennes regelbundna PR-arbete har också resulterat i att hon finns med på flera tidningars listor över experter.

– Om de vill prata med någon om dejting, ringer de helt enkelt till mig, säger hon.  

Marie Hagberg har genom åren varit med i otaliga artiklar i mängder av tidningar – något som gett henne och hennes böcker om dejting ovärderlig marknadsföring. Men hon har aldrig tidigare ”toppat” löpsedeln på en kvällstidning.

  • Hur kändes det att se sin egen bild tapetserad över hela landet?

– Det var jätteskoj! Flera hörde av sig via Facebook och berättade att de hade sett den. Jag tycker inte om att bli igenkänd, men på bilden är jag så stylad att nästan ingen gör det ändå.

  • Vilka vägar använder du för att fortsätta sprida artikeln och löpsedeln?

– Dels berättade jag det i alla mina ”vanliga” kanaler – bland annat nyhetsbrev, på Facebooksidan för Hjälp en journalist, på Linkedinsidan för Hjälp en journalist. Dels ska jag nu låta trycka upp ett häfte med PR-tips där jag ska ta med bilden. Och om jag hade haft ett kontor hade jag spikat upp bilden där.

  • Vad har publiceringen lett till, affärsmässigt sett, så här långt?

– Det var flera som hörde av sig efteråt och ville anlita mig. Det blev också fler intervjuer i andra tidningar, till exempel Aftonbladet.

Marie Hagberg driver också webbtjänsten Hjälp en journalist, där journalister efterlyser spännande och intressanta personer att skriva om, och företagare och andra som vill bli omskrivna hör av sig till journalisterna. Marie Hagberg har sitt nästa PR-mål klart för sig:

– Nu ska jag försöka satsa på att bli omskriven i fler tidningar, men om Hjälp en journalist istället.