Så drar du till dig nya kunder – med åsikter

Postad den 3 Dec, 2015 | Inga kommentarer »

PR-SKOLAN, DEL 10: Har du några i din omgivning som du inte riktigt vet var du har? Som verkar undvika att säga vad de tycker – och bara glider undan och ler lite vagt? Eller hummar med i diskussioner, utan att säga vad de själva har för åsikt?

Visst är det svårt att skapa en relation med en sådan person?

Småföretagarens åsikter kan användas för PR.

Din åsikt kan användas för att dra till dig nya kunder. Foto: Colourbox

Motsatsen är mycket effektivare om man vill skapa bra och hållbar kontakt – att vara öppen med åsikter. Faktum är: här finns ett alldeles utmärkt PR-verktyg.

En del företagare är rädda för att offentligt tala om vad de tycker i olika frågor. Och det är väl kanske rationellt – man vill inte riskera att stöta sig med kunder som tycker annorlunda.

Men gå inte i den fällan. Bli inte en grå mus, en bakgrundstapet eller en person som vänder kappan efter vinden och som andra inte riktigt vet var de har. (Slimeboll, skulle vissa säga.)

För du tycker och tänker väl en massa olika saker? Saker som säger något om var du står, kan och vill yrkesmässigt. Antagligen en hel del som är precis vad många för dig viktiga kunder och kontakter också tycker.

Använd dig av dessa åsikter för att göra dig tydlig och greppbar för till exempel blivande kunder.

Gör så här: 

1. Tänk på var du har dina viktigaste målgrupper: kunder (nuvarande och potentiella), leverantörer, finansiärer, myndigheter, anställda eller människor du skulle vilja rekrytera eller tänkbara samarbetspartners.

2. Fundera på vad dessa målgrupper har för problem eller vilka frågor som är viktiga för dem. Då hittar du nog något område där du och målgruppen har samma uppfattningar. Det kan vara något som direkt berör ditt företag – men det är inte nödvändigt.

3. Nästa steg är att uttrycka dessa åsikter. Det kan göras på många olika sätt. Här är några varianter:

  • Skriv en insändare eller en debattartikel. Jobbar du på en lokal marknad – då är lokaltidningen naturligtvis rätt medie. Finns dina kunder inom en viss bransch eller yrkesgrupp, så finns det för det mesta också en specialkanal för dem – en tidskrift, en sajt eller en sida på Facebook eller Linkedin.
  • Gå på möten och sammankomster som intresserar din målgrupp. Begär ordet i diskussioner eller uttryck dina och målgruppens åsikter i vanliga samtal.
  • Skicka en skrivelse till den eller de myndigheter eller politiska organ – lokalt, på läns- eller riksnivå beroende på frågans art och var dina egentliga målgrupper finns – som har ett ansvar för den fråga eller det problem som du vill påtala. När du har skickat skrivelsen, så mejlar du till exempel lokaltidningen och berättar om det. (Mer effektivt än vad man kanske kan tro!)

När du har börjat uttrycka dig tydligare på detta sätt, kommer du att märka att det är lättare att få kontakter som på olika sätt hjälper dig att föra ditt företag framåt. 

* * *

Missa inte nästa avsnitt av PR-skolan! Beställ påminnelse i mejlen

Har även du en fråga om PR? Fråga här!

Fler PR-tips för småföretagare: prenumerera på 3PRTIPS

PR-skolan publiceras även på Driva Egets sajt

 
 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | Stäng
Meny