”Nyhetsmorgons gäster fick mig att bli företagare”

Postad den 30 jan, 2012 | Inga kommentarer »
Bild Nyhetsmorgons kontrollrum.

Anna Fagerström i Nyhetsmorgons kontrollrum på TV4.

Camilla Läckberg, deckarförfattare, Mark Levengood, föreläsare, Ronny Svensson, filmrecensent, Jenny Klefbom, barn- och ungdomspsykolog, Ma Oftedal, präst, Isabella Löwengrip, bloggdrottning.

Det var gästerna i Nyhetsmorgon som inspirerade mig att börja lära småföretagare att marknadsföra sig i medierna. 

Läs PR-kioskens Anna Fagerströms blogg
Driva eget.

Kom i gång med din PR-strategi i fem steg

Postad den 30 jan, 2012 | Inga kommentarer »

Bild fiskstim.

Det gäller att sticka ut ur mängden. Foto: suneko

NYHETSBREV 24/1: Hur gör man för att komma med i tidningar, webb, radio och tv? Här är en komma igång-guide för småföretagare i fem steg:

 

1. Kom på en bra idé.

Tänk inte så mycket på vad du själv skulle vilja få med, utan på vad läsarna, lyssnarna och tittarna kan tänkas vara intresserade av. Ta hjälp av dina kunder eller andra i din närhet: Vad tycker de är det mest intressanta med det du gör?

(mer…)

Våga sticka ut ur mängden som en modig expert

Postad den 23 jan, 2012 | Inga kommentarer »
Bild hästslagsmål: Debatt om vem som ska leda flocken.

Debatt om vem som ska leda flocken. Foto: letocarri

NYHETSBREV 17/1:

Journalister gillar konflikter och debatter. De förtydligar, väcker känslor och driver framåt. Alltså ett superverktyg för dig som vill märkas i medierna.

 

Den här gången, i fredags, var det en advokat från Göteborg som gjorde följande dubbelklassiker.  (mer…)

Fem fantastiska faktum som hjälper dig 2012

Postad den 6 jan, 2012 | Inga kommentarer »
NYHETSBREV 10/1:

Kan andra, så kan du! Här kommer fem fantastiska faktum:

 

1. Alla kan komma med i medierna.

Ibland kan man tro att det är en viss sorts människor som är med i tidningar, radio, webb och tv. Men det är det inte. Det är helt vanligt folk, som du och jag, som blivit kontaktade av eller som själva har kontaktat journalister med en idé.

 

Men vänta inte på att bli kontaktad, det är som att vänta på prinsen/prinsessan på den vita hästen. Kontakta journalister själv i stället. (mer…)

Gläd en redaktör: Ring och tipsa under jul och nyår

Postad den 2 jan, 2012 | Inga kommentarer »
Bild tomte på tangentbord.

Jul på redaktionen.

NYHETSBREV 27/12:

Stormen Dagmar ställde till rejält för många i julhelgen, men annars har det – när jag skriver dessa rader – varit en helt normal julhelg.
Och normala julhelger sitter redaktörer på redaktioner sliter sina hår. Fram emot eftermiddagen utbrister de desperat: Vad ska vi FYLLA med i dag?
Jul- och nyårshelgerna betyder ju ledigt även för politiker, generaldirektörer, riskkapitalister och sportstjärnor. (mer…)

TV4-journalisten som hjälper företagare med PR

Postad den 31 Dec, 2011 | 2 kommentarer »

2011 var året då jag sade upp mig från ett av Sveriges mest eftertraktade mediejobb, som journalist på TV4, för att hjälpa företagare att marknadsföra sig i medierna.

2012 kommer jag att ha möjlighet att nå ännu fler, så att de kan lyfta sina företag till en ny nivå.

 

Under de sju Nyhetsmorgon-åren i TV4-huset i Stockholm jobbade jag med branschens trevligaste och duktigaste researchrar, scriptor och bildproducenter, och med de proffsigaste programledarna – Tilde de Paula, Kristin Kaspersen, Anders Kraft, Jenny Strömstedt, Steffo Törnquist, Jesper Börjesson.

(mer…)

Så fick Middagsfrid framgång i medier

Postad den 26 Dec, 2011 | Inga kommentarer »
Bild Kicki Theander, grundare av Middagsfrid.

Kicki Theander, grundare av Middagsfrid. Foto: Middagsfrid

NYHETSBREV 20/12:

Mat i byggsats hem till dörren. Nu i efterhand verkar idén självklar. Men vem trodde då att den skulle få så stort genomslag? Kanske inte ens trebarnsmamman Kicki Theander själv, när hon satt därhemma vid köksbordet och drog upp planerna.

Första årets marknadsföringsbudget var på noll kronor.

”Vi hade helt enkelt inga pengar”, säger hon.

Så Kicki och hennes man Victor Theander ägnade i stället en hel del tid åt att bearbeta journalister. Syftet var såklart att få ”gratisreklam” i tidningar, radio och tv.

Och ja, absolut, det fick de.

I dag tackar Kicki Theander en stor del av den taktiken för framgångarna. Hon säger: (mer…)

Fika med tusen pratglada journalister (på Twitter)

Postad den 19 Dec, 2011 | Inga kommentarer »
NYHETSBREV 13/12: Skulle du vilja fika med ett jättegäng pratglada journalister? Höra stora och små nyheter först, få veta vad som händer när kamerorna slagits av, snappa upp det senaste skvallret?Ok, det finns ju faktiskt ett lätt och roligt sätt att göra detta: på Twitter.Där trängs kvällstidningsjournalister och radioreportrar med veckotidningskungar och tv-redaktörer. De frotterar sig med varandra – och med oss andra. (mer…)

Så gör du intryck med pressreleasen

Postad den 12 Dec, 2011 | Inga kommentarer »
NYHETSBREV 6/12:HUR MÅNGA pressreleaser har landat i min inbox under mina år som journalist? Ingen aning, men många är det i alla fall.   Hur många av dem har resulterat i en artikel eller ett tv-inslag? Ingen aning om det heller, men många är det i alla fall INTE.    Pressreleaser är som spam i journalisternas inboxar. Att läsa dem är nästan alltid slöseri med tid, om de inte kommer från kungen eller Agnetha Fältskog.  (mer…)

Vägen som leder rakt in i journalisternas hjärtan

Postad den 5 Dec, 2011 | Inga kommentarer »
NYHETSBREV 29/11:DE ÄR minst 18 000 och deras mål är att på olika sätt berätta om verkligheten. Deras medel är landets 600 tidningar och tidskrifter och tusentals radio- och tv-program.   Varje vecka hundratals spaltmil, tusentals etertimmar, miljoner läsare, lyssnare och tittare. ”De” är journalisterna, och de regerar över alltihop.

   Någonstans borde de väl kunna hitta lite utrymme för dig och ditt företag?

   Ja, det är klart att de kan.

   Men – det hänger på dig. (mer…)

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | Stäng
Meny