Inte bara journalister älskar en riktigt bra ”story”

Postad den 27 apr, 2012 | Inga kommentarer »

PR-kioskens Anna Fagerström är stadig bloggare på Driva eget. Här är ett rykande färskt inlägg:

 

 

 

 

 

Så följer du journalister på Twitter

Postad den 24 apr, 2012 | Inga kommentarer »

Twitter. Foto: eldh

Vad är Twitter? Några vet inte, många har en vag uppfattning och somliga vet.

För dig som vill komma i kontakt med journalister är Twitter en suverän möjlighet.

Därför blir det Annas Snabba Twitterskola i dag.

 

Lektion 1. Vad är Twitter?

Twitter är korta meddelanden, max 140 tecken, som man kan välja att prenumerera på. Man kan också skriva meddelanden själv, som andra kan läsa.

 

Lektion 2. Varför ska jag gå med?

Twitter är ett sätt att hänga med i konversationen, ”höra” vad folk ”tänker” precis just nu. Här får man ofta nyheter först. Twitter kan också användas som ett nytt sätt att umgås. Man kan sitta framför Let´s dance och småtwittra med andra som tittar på Let´s dance, och faktiskt även med deltagarna i Let´s dance.

 

Lektion 3. Hur fungerar Twitter?

Du registrerar ett konto på Twitter. Sen får du förslag på twittrare att följa. Du kan också själv söka reda på personer att följa. Andra kan också välja att följa dig. Om du enbart vill följa andra och inte skriva något själv så går det bra. (Notera att man inte är anonym på Twitter.)

 

Lektion 4. Tar det inte väldigt mycket tid?

Du väljer själv exakt hur mycket eller lite tid du vill lägga ner på Twitter. En del läser Twitter en gång i veckan, andra en gång om dagen, somliga hela tiden. Twitter går INTE ut på att man ska läsa allt. Det är mer som att gå ut på ett torg och lyssna på samtalen en stund. Har du lust kanske du säger något själv också.

 

Lektion 5. Hur börjar jag?

När du har registrerat ett konto och hittat några att följa kanske du vill skriva något. Det finns inga speciella regler om vad man får skriva och inte skriva om (utom att vanliga uppföranderegler, som i resten av livet). Dock är det inte popuärt om man försöker sälja saker via Twitter. Våga testa.

 

Lektion 6. Hur hittar jag journalister att följa?

Här är några att börja med:

Anna Herdenstam, ankare och reporter på TV4 News: @AnnaHerdenstam

Tilde de Paula, programledare Nyhetsmorgon söndag: @DeTilde

Niklas Svensson, politisk reporter Expressen: @niklassvensson

Karin Bojs, vetenskapsredaktör Dagens Nyheter: @KarinBojs

Cissi Wallin, programledare Radio1: @cissiwallin

Gunnar Wrede, chefredaktör placera.nu: @gunnarwrede

Bosse Lindwall, frilansande utrikeskorrespondent: @BosseLindwall

Lisa Tham, planeringsredaktör Nyhetsmorgon: @LISATHAMS

PM Nilsson, chefredaktör Newsmill: @newsmillPM

Åsa Avdic, programledare Plus (SVT): @asaavdic

Thomas Nordegren, programledare Nordegren i P1: @nordegren

Ebba von Sydow, modejournalist SVT: @ebbavonsydow

Fredrik Virtanen, krönikör Aftonbladet: @fvirtanen

 

Lektion 7. Vad är #, @ och RT?

Alla twitternamn börjar med @.

# är en öronmärkning. Skriver du om vädret kan du märka ditt meddelande med #väder. Om andra söker på #väder får de upp alla meddelanden som är märkta med #väder, inklusive ditt.

RT betyder retweet. Om du tycker att någon annans twittring är värd att sprida bland dina följare, så kan du trycka på ”Retweeta”.

 

Lektion 8. Hur doserar jag Twitter?

Börja med att gå in på Twitter någon gång då och då och kika runt lite. Var inte rädd att kika in på folks profiler och klicka på länkar. En del länkar leder till bilder eller artiklar som folk vill dela med sig av. En del använder Twitter som sitt vardagsrum, andra skriver något lite då och då. Som sagt, du väljer själv om och hur du vill använda Twitter – och hur du än väljer att göra så är det bra att veta vad det är.

Och nu vet du det.

Dreamers, doers och PR-kiosken på 4Good

Postad den 21 apr, 2012 | Inga kommentarer »

Längtar du efter att förverkliga en dröm, en idé, ett projekt eller ett företag? Då är den 25 april dagen att boka i almanackan.

Det 4Good, nätverk för kvinnor, anordnar en inspirationsdag i Stockholm för Dreamers and doers. Bland föreläsarna på Rivals scen finns doern Laila Bagge Wahlgren, retorikern Elaine Eksvärd (fd Bergqvist) och PR-kioskens Anna Fagerström.

Anmäl dig här

20% rabatt – gå kurs hemma i soffan i påsk!

Postad den 6 apr, 2012 | Inga kommentarer »

Gå kursen hemma i soffan i påsk – allt du behöver är din dator och internet.

Ledig i påsk? Passa på och gå på kurs – hemma i soffan! 

20% rabatt 6–9 april på webbvideokursen Så kommer du med i medierna.

Du lär du dig hur du marknadsför ditt företag gratis i tidningar, radio, webb och tv.
Handfasta råd och strategier för hur du får journalister att säga JA i stället för nej. Kursledaren Anna Fagerström bjuder på värdefulla insiderkunskaper från åren som journalist på bland annat Expressen och TV4.

Du kan börja titta direkt efter köp, och du har tillgång till samtliga avsnitt under tre månader.

Läs mer och köp

 

Sagt av tidigare kursdeltagare:

”Jag hade fått arbeta i månader med att luska ut samma redskap, som jag nu fick på sex avsnitt.

Lili Öst, artist/inspirationsföreläsare

 

Passa på när journalisterna har påsk-kris

Postad den 3 apr, 2012 | Inga kommentarer »

Foto: Per-Ola-Wiberg – Powi


Din chans att komma med i medierna ÖKAR i påsk.

   Nyhetsmedierna tar aldrig paus. Men en del av journalisterna ledigt över påsken, precis som så många andra.

   Och det kan – hur konstigt det än kan låta – förbättra dina chanser att komma med. 

 

Inför stora helger och ledigheter – just precis nu, alltså – har nyhetsredaktionerna extra bråda dagar. De jobbar på för att lägga upp ett litet lager av artiklar och inslag att publicera och sända under påsken. Precis som alla vi andra vill nämligen de flesta journalister gärna vara lediga under dessa dagar.

Långfredag, påskafton, påskdagen, annandag påsk – och på en del medier även veckan före och efter – brukar färre journalister än vanligt vara i tjänst. 

Självklart kan inte nyhetsmedierna stänga helt, då vore de inte nyhetsmedier. Kvällstidningarna kommer alla dagar, morgontidningarna kommer de flesta av dagarna, Ekonyheterna och Nyhetsmorgon sänder 365 dagar om året, och Gomorron Sverige alla vardagar.

Och lika självklart finns det journalister på plats på redaktionerna.

De som är i tjänst bevakar allt som händer i Sverige och världen. De skriver artiklar och gör inslag, precis som vilken dag som helst.

Men – och här kommer det verkligt intressanta – det är ju inte bara journalister som är lediga.

Politiker, myndigheter, börser, stora och små företag – ja, de flesta tar ledigt över påsken.

Det betyder att mängden möjliga nyheter minskar drastiskt. Om ingen stor nyhetshändelse inträffar kommer många redaktörer att slita sitt hår och undra vad de ska ”fylla” tidningen eller sändningen med.

Och det i sin tur betyder att chansen att komma med ökar drastiskt.

Därför kan det vara en bra idé för dig som vill synas i medierna att tänka efter en extra gång i påsk.

Har du en bra idé om något som liknar en nyhet: Ring en redaktion under påsken, gärna någon av de allra rödaste dagarna.

   Ditt samtal kan vara mer välkommet än du anar.

Mediaträna dig själv inför intervjun – sju tips

Postad den 27 mar, 2012 | 1 kommentar »

Vad ska du svara när en journalist ringer och ber att få intervjua dig? 

JA, så klart. 

Och så här förbereder du dig på bästa sätt.

 

De flesta av oss blir väl hyfsat överraskade när det ringer och det är en journalist i andra änden. Särskilt när journalisten dessutom vill intervjua en.

En intervju är – nästan alltid – ett gyllene tillfälle att visa upp sig och sitt företag. Och om du förbereder dig på rätt sätt så grundar du för att mötet med journalisten ska ge både dig och journalisten bästa möjliga utdelning.

Här kommer fem tips om hur du medietränar dig själv.  (mer…)

Skriv bättre och lättare – här är journalistknepen

Postad den 20 mar, 2012 | Inga kommentarer »

Det är ju lite pinsamt.
   Att just när jag ska skriva om att skriva – så vet jag inte hur jag ska börja.

Men så där är det ju ibland. En viss sorts texter går lätt för de flesta – sms, korta mejl, statusuppdatering på Facebook.

Det är när det blir lite längre eller lite viktigare texter som det kan köra ihop sig. När hemsidan behöver fräschas upp, då börjar orden plötsligt konstra. Eller när du ska skriva en superperfekt säljande text om din senaste produkt, och meningarna bara blir längre och längre och krångligare och krångligare. Och när du ska skriva det där avgörande mejlet till en journalist – då kan det låsa sig fullständigt.

Känns det igen?

Men som med det mesta annat finns det bra knep att ta till.

 

 

Åsas sju snabba skriv-tips

Bild Åsa Källén-Lindh

Åsa Källén-Lindh, frilansande journalist.

 

Här bjuder frilansjournalisten Åsa Källén-Lindh på sju smarta tips för hur man kommer igång, hur man förbättrar en text – och hur man tränar upp sina skrivarmuskler. 

 

BÖRJAN

1. Tänk efter – vad vill du säga? Rensa bort alla oväsentligheter.

2. Börja inte från början. I stället för att hitta den perfekta starten, skriv ner det som kommer upp, och det som känns viktigt.

 

FORTSÄTTNINGEN

3. Skriv ner lösryckta ord och meningar som har med ämnet att göra. Det sätter igång associationer som hjälper dig i skrivandet.

 

FÖRBÄTTRA

4. Läs texten högt. Om du läser texten högt för dig själv så märker du lättare vad som fungerar och inte. När du är klar, låt också någon annan läsa igenom.

5. Bryt upp texten. Skriv delar av den i punktform, till exempel. En text blir lättare att ta till sig med lite luft.

 

TRÄNA

6. Skriv ofta. Ju oftare man skriver, desto lättare blir det.

7. Läs mycket om sånt som du är intresserad av. Bli uppmärksam på hur andra formulerar sig. På så sätt samlar du på dig en säck med hemligheter som dyker upp senare när du som bäst behöver dem…

 

  • Åsa Källén-Lindh läste till journalist vid Poppius journalistskola. Nu driver hon företaget Okapi media, som producerar text, bild och layout. Hon har tidigare jobbat som programledare i England, hon älskar att sjunga och är dessutom utbildad socionom. 

 

 

Nystartat företag? Använd dina PR-fördelar!

Postad den 13 mar, 2012 | 2 kommentarer »
Bild knopp

Kanske början på en ny trend – våren? Foto: Valerie Everett

Har du ett färskt och spirande företag? Toppen! Då har du flera fördelar framför dem som har hållit på ett tag.

Här är bästa tipsen för dig som vill ha en bra PR-start.

1. Du startade företaget av en anledning – använd den!
Som färsking brinner man ofta lite extra starkt för det man vill göra. Använd den känslan när du spånar idéer om vad du har att komma med till journalisterna. Vad är det du vill berätta? Vad är det du vill hjälpa människor med? Hur vill du göra världen bättre?


2. Vässa konceptet/dina tjänster med tanke på medierna.
När du funderar på hur du ska paketera dina tjänster eller produkter, tänk mediaperspektiv från början. I stället för att kalla massagen för ”Vanlig massage, 55 minuter”, döp den till ”Yogamassage, för dig som vill bli vigare utan att anstränga dig”. Dessutom: När du vässar ditt koncept med medierna i tankarna, blir du också automatiskt tydligare för dina blivande kunder. Perfekt!


3. Bygg ditt namn i sociala medier
Bjud på dina kunskaper på din hemsida/facebooksida, twittra medvetet för att bygga ditt namn som expert inom ditt område. Att använda sociala medier är ett måste i dag, både tänkbara kunder och journalister kommer att googla dig innan det blir något.


4. Vägen fram till företaget – en historia värd att berätta?
Hur gick det till när du startade ditt företag? Du kanske är ett spännande ”case”?  Tänk Kicki Theander, som grundade Middagsfrid, och hur hon satt vid köksbordet och knåpade med idén – den historien har hon fått berätta i många tidningar.


5. Är du udda? Är du först? Grattis!
Är du man i en kvinnodominerad bransch? Eller yngre/äldre än alla andra, eller tänker du helt nytt? Kanske håller du på att starta en ny trend, eller rentav en ny bransch? Gratulerar – journalister ÄLSKAR både nyheter och det som sticker ut!

 

 

Hemligheten är att hitta en krok – och det vimlar av dem

Postad den 6 mar, 2012 | Inga kommentarer »
Bild rör

Kroken för en rörmokare kan mycket väl vara World plumbers day, som infaller nu på söndag. Foto psyberartist

Journalister älskar nyheter. Har du en nyhet – ring direkt.

Nästan lika bra är en krok.

Och bra krokar kan alla fixa.  (mer…)

I stället för pressrelease – för oss okungliga

Postad den 5 mar, 2012 | Inga kommentarer »
Mejl kan vara en enorm stressfaktor. Inkorgen i min TV4-mejl när jag jobbade som redaktör på Nyhetsmorgon var alltid… full.
Mejl efter mejl efter mejl med förslag, frågor, idéer.
Och – naturligtvis – pressreleaser.
 

Pressreleaserna var det jag raderade först. Jag klickade på dem, tittade på dem, och tryckte på ”radera”. (mer…)

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | Stäng
Meny