Skriva pressrelease? Här är PR-kioskens checklista
Har du något att berätta? Här får du hjälp att sätta ihop en proffsig pressrelease.
1. Rubriken ska väcka intresse.
Den behöver inte säga ”allt” – viktigast är att den fångar intresset. Rubriken lägger du även in i ämnesraden i mejlet.
2. Spännande bilder.
En notis kan förvandlas till en halvsida om du skickar med en spännande bild. Se till att bilden/bilderna syns direkt i mejlet. Dessutom länk för att ladda hem högupplösta bilder. Länka till högupplöst porträttbild på den som eventuellt uttalar sig i pressreleasen.
3. Viktigast först.
Börja texten med det viktigaste. Men kanske inte det som är viktigast för dig, utan det du tror kan intressera andra. Formulera dig gärna så att första delen går att använda som notis. Feta inledningen.
4. Skriv kort.
Max en dryg mejlsida. Har du en nyhet? Skriv det. Men undvik utropstecken och förstärkande ord. Inte så här, alltså: ”Här är en fantastisk nyhet!” Ett citat kan du gärna ha med. Skriv ut både för- och efternamn, samt titel, på den som uttalar sig.
5. Läs igenom.
Läs texten högt för dig själv, och låt också minst ytterligare en person läsa innan du skickar.
6. En nyhet i taget.
Försök inte klämma in lite av varje i en och samma pressrelease, det blir bara rörigt.
7. Visa direkt.
Pressreleasen ska synas direkt i mejlet, även om du skickar den som bilaga. Kolla att texten går att markera och klippa ut.
8. Kontaktuppgifter.
Namn, titel/funktion, mobilnummer, mejladress. Se till att personen finns tillgänglig.
9. Kortfakta om företaget.
Beskriv företaget helt kort. Lägg längst ner eller i en särskild ruta.
10. Logga och datering.
Företagsloggan lägger du högst upp i mejlet, tillsammans med datum.
Kommentera