Nystartat företag? Använd dina PR-fördelar!
Har du ett färskt och spirande företag? Toppen! Då har du flera fördelar framför dem som har hållit på ett tag.
Här är bästa tipsen för dig som vill ha en bra PR-start.
1. Du startade företaget av en anledning – använd den!
Som färsking brinner man ofta lite extra starkt för det man vill göra. Använd den känslan när du spånar idéer om vad du har att komma med till journalisterna. Vad är det du vill berätta? Vad är det du vill hjälpa människor med? Hur vill du göra världen bättre?
2. Vässa konceptet/dina tjänster med tanke på medierna.
När du funderar på hur du ska paketera dina tjänster eller produkter, tänk mediaperspektiv från början. I stället för att kalla massagen för ”Vanlig massage, 55 minuter”, döp den till ”Yogamassage, för dig som vill bli vigare utan att anstränga dig”. Dessutom: När du vässar ditt koncept med medierna i tankarna, blir du också automatiskt tydligare för dina blivande kunder. Perfekt!
3. Bygg ditt namn i sociala medier
Bjud på dina kunskaper på din hemsida/facebooksida, twittra medvetet för att bygga ditt namn som expert inom ditt område. Att använda sociala medier är ett måste i dag, både tänkbara kunder och journalister kommer att googla dig innan det blir något.
4. Vägen fram till företaget – en historia värd att berätta?
Hur gick det till när du startade ditt företag? Du kanske är ett spännande ”case”? Tänk Kicki Theander, som grundade Middagsfrid, och hur hon satt vid köksbordet och knåpade med idén – den historien har hon fått berätta i många tidningar.
5. Är du udda? Är du först? Grattis!
Är du man i en kvinnodominerad bransch? Eller yngre/äldre än alla andra, eller tänker du helt nytt? Kanske håller du på att starta en ny trend, eller rentav en ny bransch? Gratulerar – journalister ÄLSKAR både nyheter och det som sticker ut!
Hej Anna, Tack för alla tänkvärda tips. Nu har jag något matnyttigt att klura på. Bästa hälsningar Anneli
Roligt att du får ut något som du verkligen har nytta av! /anna