Stressade journalister – din väg in i medierna

Postad den 28 Nov, 2011 | Inga kommentarer »
JOURNALISTYRKET har alltid varit rätt stressigt. Det hör till jobbet. Många journalister presterar bättre ju närmare pressläggning eller sändning de kommer.Men precis som många arbetsplatser har redaktionerna tvingats dra ner på personal på senare år. Färre journalister ska göra mer. Mindre tid för varje artikel eller inslag. Mer stress för journalisterna. Det här får en hel del konsekvenser, bland annat för kvalitén i de traditionella medierna.

För den som siktar på att marknadsföra sig via tidningar, radio och tv är det här dock goda nyheter. 

 

Stressade redaktörer har lättare att säga ja till färdiga förslag utifrån. Det här är något som alla pr-byråer känner till och utnyttjar. De vet att de kan komma med om de levererar en bra idé.

 

Så dra nytta av läget, du också! Hör av dig med dina idéer till journalisterna.

 

Här är tre saker att tänka på när du kontaktar stressade journalister:

  1. Var förberedd. Kom till saken direkt, fatta dig kort.
  2. Behåll initiativet. Om journalisten vill ringa tillbaka senare, erbjud dig att ringa upp i stället.
  3. Plocka upp tråden. Om journalisten inte håller vad hon/han lovat – hör av dig igen. Du kanske tappades bort i hastigheten.
 
 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | Stäng
Meny