Så lockar du journalister att säga ja i stället för nej
Vill du sälja mer? Vill du att fler ska känna till dig och ditt företag?
Se till att du syns i tidningar, radio och tv.
Här får du nio insidertips om snabbaste vägen in i medierna.
KAFFEDRICKARE, hundälskare, yogautövare och bilförare – de allra flesta svenskar tar del av tidningar, radio och tv nästan varje dag.
Så varför ser inte fler småföretagare till att marknadsföra sig genom att vara med i medierna?
Svaren varierar: ”Har ingenting att komma med.” ”Ingen aning om hur man gör.” ”Då måste man ju ha pr-byrå, och vem har råd med det?” ”Journalister verkar läskiga.”
Och det är ett faktum: Mellan alla dessa läsare, lyssnare och tittare – dina framtida kunder – och ditt företag, står ju journalisterna. De går inte att köpa och de bestämmer själva vad de vill ta med i sina medier.
Men visst går det att komma med i medierna utan
en egen pr-byrå. Det handlar om att förstå lite om vad journalister är ute efter.
JOURNALISTER BEHÖVER innehåll till sina tidningar, radio- och tv-program och webbsajter.
De jagar ständigt nya berättelser, som förvånar, upplyser eller roar publiken. De måste hela tiden leta rätt på nya bra historier, trender, människor och fenomen i stort och smått för att presentera nytt intressant innehåll för sina läsare, lyssnare och tittare.
FÖRETAGARE HAR ofta bra historier att komma med. De hakar på nya trender, de träffar spännande människor eller är spännande själva, de kan berätta om intressanta fenomen, problem och lösningar.
Om du hittar ett bra innehåll med koppling till ditt företag, som är så lockande för journalisterna att de inte kan låta bli att säga JA – då har det uppstått en win-win-situation för företagaren och journalisten.
För att åstadkomma det krävs det en enda sak från dig som företagare: Att du funderar ut en idé som fungerar i media.
Du är ju själv expert på ditt företag. Du vet vad du kan och vad du vill. Utgå från det, och ta sen hjälp av mina journalistknep här nedanför.
Det här är vad journalister behöver för att kunna nappa:
1. Ett budskap…
Vad brinner du för? Vad är din mission? Det räcker inte med att vilja visa upp en ny produkt. Du behöver vilja något. När du har formulerat ditt budskap har du grunden till din mediestrategi.
2. …till publiken
Mottagaren av ditt budskap är inte journalisterna. Det är läsarna, tittarna, lyssnarna, det vill säga publiken. Det är alltså dem du ska vända dig till med ditt innehåll.
3. Förpacka budskapet.
Journalister har en lång rad verktyg som de använder för att ”förpacka” innehåll med. Du kan också använda dem. Här är några:
- Service. Har du expertkunskaper som du tror skulle intressera många? Kanske kan du svara på läsarfrågor i en tidning eller chatta i morgon-tv.
- Initiativ. Har du en ”rörelse” på gång, något nytt, spännande som du har tagit initiativ till och har du fått med dig många andra? Strålande, för journalister gillar att hitta nya trender.
- Konflikt. Finns stoff för en het debatt i ditt ämne? Bingo, en riktigt bra debatt kan få igång de flesta journalister.
4. Tänk bildmässigt.
Journalister, faktiskt även radiojournalister, gillar bilder. Hur får du ditt innehåll att se intressant, spännande och kanske annorlunda ut?
5. En bra rubrik.
Kan du sammanfatta ditt budskap i en enda slagkraftig mening? Bra när du ska presentera din idé för journalisterna. Och en förutsättning dem när de ska presentara innehållet för publiken.
6. En bra vinkel.
Om du inte får till en bra rubrik kan du prova att nischa idén mer. ”Vinkla hårdare”, som journalisterna kallar det. Idén får inte vara för allmän och lös i kanterna. Ju tydligare och rakt på sak, desto bättre.
7. Var finns målgruppen?
Du kanske vet vilka medier din målgrupp föredrar. Men var inte rädd för att tänka stort och nytt. Kanske skulle kvällstidning kunna vara intresserad i stället för branschtidningen, eller riksradio i stället för lokal-tv?
8. Vem kontaktar jag?
På de flesta redaktioner finns särskilda redaktörer med uppgift att sålla bland förslag och idéer. De har lite olika titlar: redaktionssekrererare, planeringsredaktör, dagchef, ”intake”. Ring växeln på de medieföretag du tänkt dig och ta reda på vad som gäller på just den redaktionen.
9. Hur och när?
Ett kort personligt hållet mejl är första steget. Låt engagerad och positiv – men inte desperat och påstridig.
När du ska höra av dig beror på vilken typ av media det handlar om. Det är oftast ingen idé att vara för tidigt ute. Dagstidningar och morgonprogram i tv görs till stora delar dagen och dagarna före, medan veckotidningar ofta har flera veckors eller ett par månaders framförhållning.
DET VIKTIGASTE av allt är: Våga höra av dig med dina idéer. Det är till glädje och nytta för redaktionerna – och för läsarna, lyssnarna och tittarna. Ju fler bra idéer, desto bättre innehåll i medierna.
Och gladast av alla kanske blir du.
ANNA FAGERSTRÖM
Pr-strateg, fd journalist
anna@prkiosken
Vill du veta mer om hur man
får journalister att säga ja?
Anmäl dig till PR-kioskens
nyhetsbrev här:
Kommentera