BLI SYNLIG – så här gör du din egen PR-strategi
PR-SKOLAN 2016, DEL 1. Hur gör man en strategi för att bli synlig i medier? Här är några konkreta tips som passar småföretagare.
1. Rita spelplanen
Börja med att ställa dig själv följande frågor:
- Vad är målet med att synas i medier? (Bygga varumärke? Nå blivande kunder? Rekrytera personal? Hitta finansiär eller samarbetspartner?)
- Vilka är dina målgrupper?
- Vad tar dina målgrupper del av för medier? (Läser de branschpress, finns de i sociala medier, lyssnar de på lokalradion?)
2. Studera journalister
Ta reda på vilka journalister i dessa medier som är intresserade av ditt ämnesområde. Följ dem i traditionella medier, på Twitter och i andra sociala medier, läs vad de skriver om. Så småningom får du koll på vad de tycker är en bra historia.
3. Var hjälpsam
Journalister använder ibland sociala medier för att snabbt få svar på en fråga. Om du får en sådan chans: Svara direkt. Om inte du kan svaret, så hänvisa till någon annan. Detta är ett smart sätt att visa att du finns och att du har koll på ditt område.
4. Ta fram ”råvara”
Medier vill ha nyheter. Nyheter kan vara en ny produkt, ny tjänst, nya medarbetare, ny trend, siffror, statistik, undersökningar. Kanske visar försäljningen i företaget något intressant? Kanske har du noterat en ny trend? ”Under det senaste året har x % fler ungdomar/äldre/föräldrar/hundägare…”
5. Bjud på kunskap
Din kunskap kan också vara PR-råvara. En enkel formel för att bjuda på kunskap är ”sju/nio/tolv tips om…”. Håll dig mer basic än du tror.
6. Omvärldsbevaka
Leta alltid efter PR-tillfällen i nyhetsflödet. Vad är aktuellt just nu? Vad diskuteras? Kan du kommentera det utifrån din verksamhet? Säga samma sak på ett nytt sätt till ett annat medie?
7. Syns i egna kanaler
Var aktiv i dina sociala medier och på din hemsida. Journalister som googlar och söker på Facebook, Twitter, Pintetest och Linkedin kan då hitta dig.
8. Håll dig framme
Är du ledarskapsexpert och vet att det kommer en ny undersökning om chefer i nästa vecka? Tipsa dina favoritjournalister och erbjud dig att kommentera undersökningen.
9. Skriv en debattartikel
Ett bra sätt att visa vad man står och går för är att skriva en debattartikel. I din omvärldsbevakning märker du vilka ämnen som är på tapeten just nu. En debattartikel är en bra grund för att bygga upp en plattform för dig som expert.
10. Tipsa journalister
Ta kontakt med journalister och berätta att du har en bra nyhet att berätta. Den kan handla om dig och ditt företagande, eller om något helt annat inom ditt ämnesområde. Ett steg mot att fastna i journalistens medvetande som en som har koll på området.
* * *
PR-skolan 2016 kommer varannan vecka:
20 januari
1. BLI SYNLIG – så här gör du din egen PR-strategi
3 februari
2. PR-ETIKETT – gör så här när du kontaktar journalister
17 februari
3. MEDIETRÄNA – så här gör du det själv på 66 minuter
2 mars
4. FILMSTJÄRNA – video är roligt, lätt och hett
16 mars
5. PRESSRELEASE – gärna, men BARA när dessa två kriterier är uppfyllda
30 mars
6. STORYTELLING – vad är det bra för och hur gör man?
13 april
7. MEDIABABE – och vad händer sen då?
27 april
8. BILDFEST – gratis bilder kan vara vägen till PR
11 maj
9. NYHETSBREV – världens coolaste PR-verktyg
25 maj
10. SJÄLVSPRIDANDE – riktigt bra PR behöver inte pushas
8 juni
11. DÅLIG PUBLICITET – förebygg och hantera i traditionella och sociala medier
15 juni
12. MEDIERNAS DRÖM – så blir du favoriten på redaktionerna
* * *
Klicka här om du vill få en mejlpåminnelse vid varje nytt avsnitt.
Dela gärna – knappar hittar du här nedanför.
Citera gärna, men ange källa.
PR-skolan 2016 publiceras både på driva-eget.se och prkiosken.se.
Kommentera