PR-kioskens pressrelease-skola – med insidertips. DEL 1.

Postad den 14 sep, 2012 | 4 kommentarer »
Bild full brevlåda

I en full inbox gäller det att sticka ut. Foto: Jam Adams

Vill du göra verkligt effektiva pressreleaser i höst?

Då räcker inte standardråden ”skriv kort” och ”gör en bra rubrik”.

Följ PR-kioskens pressrelease-skola – här får du insidertipsen.

Första lektionen börjar direkt.

Många journalister befinner sig i en aldrig sinande flod av nyheter, pressmeddelanden, utskick, inbjudningar, förslag och idéer. För att sålla fram guldkornen ur denna mängd information krävs rutiner. Dessa rutiner kan sammanfattas i tre ”inre kontrollfrågor”.

Dessa kontrollfrågor kan också DU använda dig av när du skriver din pressrelease.

Din pressrelease måste svara ”rätt” på alla tre kontrollfrågorna, annars åker den i papperskorgen direkt.

Och jo, absolut. En bra rubrik, det viktigaste först och inte för långt krävs också av en bra pressrelease. Men dessa standardråd räcker bara till godkänd nivå (se PR-kioskens checklista).

Den som verkligen vill märkas i mängden måste upp ett par snäpp till – och det är då har du nytta av journalisternas tre kontrollfrågor.

Tänk dig att din pressrelease dyker upp i på datorskärmen framför journalistens ögon.

Din intressanta rubrik väcker ett intresse. Bra!

Det som händer sekunden efter är att journalisten ställer den första inre kontrollfrågan till sig själv:

1. Varför JUST VI?

Varför ska just den här tidningen, radioprogrammet eller tv-soffan göra något med anledning av just den här pressreleasen?

Den frågan måste din pressrelease svara på.
Om svaret inte framgår direkt, åker pressreleasen i papperskorgen.

Så därför är det ingen mening med att skicka pressmeddelanden hej vilt. I stället för intresse kan det väcka irritation, eller bli en ”pinsamt”-snackis vid kaffeautomaten. Ett utskick om nya viner till en nykterhetsförbundets tidning är alltså slöseri med både din och journalistens tid. (Om det inte handlar om alkoholfria viner, förstås.)

Det du i stället ska göra är att välja ut redaktioner där du verkligen tror att det kan finnas ett intresse. Ögna igenom din sändlista ta bort de mejladresser som är uppenbart ointressanta i ditt sammanhang.

Ännu bättre är om du är lite påläst om vad tidningen brukar skriva om. Då kan du rikta dig till just den redaktionen, och kanske till och med börja med ett personligt meddelande i mejlet högst upp, ovanför själva pressreleasen:
”Hej, jag har sett att ni brukar skriva om mode för hundar. Tänkte att den här pressreleasen kanske kan intressera er. Om ni vill kan vi skicka några provplagg. Hälsningar Lisa Larsson, designer.”

Ge redaktionerna du skickar pressreleasen till chansen att känna sig – om inte utvalda, så i alla fall träffade.

ANNA FAGERSTRÖM
PR-strateg, tidigare journalist på Expressen och TV4

Del två av PR-kioskens
pressrelease-skola kommer
i nästa nyhetsbrev.

Anmäl dig till nyhetsbrevet
– eller tipsa andra.

4 svar till “PR-kioskens pressrelease-skola – med insidertips. DEL 1.”

1. Palle skriver:

Bra tips. Tar till mig och väntar på nästa.

2. Mia skriver:

Tack Anna för jättebra tips. Det är enkelt; lät att förstå och som alla kan använda.

3. Carina Ekström skriver:

Tusen tack,känns underbart att få lite ”hands ON” tips!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *