Hem » Om

Småföretagarnas PR-byrå

PR-kiosken erbjuder tjänster inom kommunikation och PR till små och medelstora företag.

Press

PR-kiosken i medier

Organisationsnummer: 556951-9308
Momsregistreringsnummer: SE556951-930801
Företaget är registrerat för F-skatt samt registrerat som arbetsgivare.
PR-kiosken ombildades från enskild firma till aktiebolag 2014.

Vi är PR-kiosken

PR-kiosken består av två fasta medarbetare: 

Anna Fagerström, PR-rådgivare. Tidigare journalist på Expressen, TV4-s Nyhetsmorgon, tv4.se, lokaltidningar och webbstartups. Baserad i Stockholm.

Mats Fagerström, senior PR-rådgivare. Många år som PR-konsult på större bolag. Dessförinnan journalist. Mats är Annas pappa. Baserad i Sollefteå.

Vid större projekt tar vi hjälp av våra samarbetspartners.

 

Idén

PR-kiosken startade 2011 av journalisten Anna Fagerström, som ville skapa möjlighet för små företag att ha ”egen” PR-byrå.

Mindre bolag har påfallande ofta innovativa och spännande tjänster och produkter, och en engagerad och kunnig företagsledare med stora planer. Budgeten brukar däremot vara liten, och därför passar PR perfekt som marknadsföringsmetod för dem. Det kostar inget att bli omskriven på redaktionell plats i en tidning eller att sitta i morgon-tv.

Problemet är att journalister inte har tid att planlöst leta runt i denna guldgruva av journalistiska uppslag.

Chansen att bli ”upptäckt” av en journalist är därför minimal. Alltså måste företagarna själva ta kontakt.

Då uppstår en rad frågor. Till exempel:

  • Vad är journalister intresserade av?
  • Hur ska det presenteras?
  • För vilka medier?
  • När och hur man tar kontakt?

Specialistkunskaper, som till och med större företag, med egen informationsavdelning, ofta ändå väljer att köpa in, genom att anlita PR-konsulter.

Nu finns den möjligheten även för de mindre företagen – tack vare PR-kioskens arbetsmetod, som bygger på småföretagarnas speciella förutsättningar. Metoden hårdtestades och finslipades 2014 i ett pilotprojekt, PR-piloten, där tio småföretagare under ett halvår delade på en PR-byrå – med enastående resultat.

Läs om PR-piloten

 

Historien

Här är historien bakom företaget:   

”Tankarna kom ofta när jag var på hemväg på förmiddagen, efter sändningen av Nyhetsmorgon. Under mina år som redaktör för programmet funderade jag en del på hur det såg ut från ’andra sidan’. De som mejlade eller ringde till oss och undrade om de kunde få vara med i programmet. Hur resonerade de, och vad visste de om hur vi på redaktioner resonerar?

Jag tyckte att en del av dem som hörde av sig hade lite dålig koll på på vilken typ av idéer som kunde komma i fråga. Några andra hade bra idéer, men hade behövt tänka ett varv till för att vässa den lite. Från somliga fick tipset för sent, eller för tidigt.

Synd – för rätt idéer i rätt tid och till rätt redaktion gör självklart journalister glada.

Den här tanken tog jag fasta på när jag 2011 sade upp mig från TV4 och startade PR-kiosken.

Jag blir fortfarande lika lycklig varje gång vi lyckas matcha en företagare med en journalist. Bra för båda – journalisten får intressant innehåll och företagaren publicitet!”

 

Anna Fagerström
VD, 
PR-rådgivare

 

Mediekris?

Ring oss direkt!

Har du drabbats av negativa rubriker? Med snabb och rätt hjälp går det ofta att snabbt vända situationen.

Läs mer och ta kontakt

FRÅGOR

...och svar om PR 

Vad är PR? Här får du svar på de vanligaste frågorna om PR för småföretagare. 

Till frågor & svar

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | Stäng
Meny