”Småföretag kan ha en egen PR-avdelning”
Satsar du tillräckligt hårt och effektivt på marknadsföring?
Om svaret är nej: Beror det på att du inte har råd?
I så fall är du verkligen inte ensam. De flesta mindre företag lägger alldeles för lite resurser på att synas, och att annonsera är dyrt.
Men varför inte hoppa över annonseringen och i stället välja det mest kostnadseffektiva sättet. – att satsa på att få redaktionellt utrymme i medier. Eller uttryckt med två bokstäver: PR.
Mycket mer uppmärksamhet, eftersom många helt enkelt hoppar över annonserna, och dessutom betydligt högre trovärdighet.
Dina blivande kunder tror mer på vad andra säger om dig än om vad du själv säger.
Enligt pr-branschen själv är värdet av en artikel sju åtta gånger högre än av motsvarande storlek på en annons.
Problemet är bara att bli utvald av journalisten.
För det behövs kunskap om vad journalister vill ha, och idéer om hur du kan förädla och paketera ”råvara” i ditt företag till produkter som är mediamässigt intressanta.
Det finns ju förstås en lösning på det, och det är att anlita en pr-byrå – en orimlighet för de flesta småföretagare, med tanke på att timpriset ofta ligger på runt 2 000 kronor.
Men som småföretagare är man van att hitta lösningar på det mesta.
Vi har just startat ett pilotprojekt som ska lösa både det problemet och en del andra. PR-kiosken AB blir informationsavdelning för ett helt nätverk av småföretag – tio stycken. Det gör att dessa småföretag till en mycket rimlig kostnad har en pr- och informationsavdelning som ger dem samma resurser som hos vilket storföretag som helst.
Det här är ett unikt uppdrag som sträcker sig över ett halvår.
Den metod vi har utarbetat handlar inte bara om att ge de tio företagen verktyg för att förädla sin råvara till journalistiskt intressanta produkter, utan också om att hitta synergier företagarna emellan. De får ju mångdubbelt fler kontaktytor – speciellt viktigt när det gäller att få effekt av marknadsföring via sociala medier – en kraftfull kreativ miljö och möjlighet att samverka i olika pr-projekt.
En viktig poäng i sammanhanget är också att de verkar i helt olika branscher – en stor fördel när det till exempel handlar om att få nya infallsvinklar hitta nya pr-idéer.
Det här är oerhört spännande och kan visa sig vara en möjlig väg för många andra småföretagare.
Och inget hindrar dig från att redan i dag slå dig ihop med några Företagande kolleger och göra precis samma sak. Så räcker marknadsföringsbudget gott och väl, hur liten den än är.
Vi återkommer med rapporter framöver.
Anna Fagerström
pr-rådgivare
PR-kiosken
Detta blogginlägg publiceras även på Driva Eget.
Kommentera