Skriv en succébok – Bonnierförläggarens bästa tips

Postad den 15 feb, 2012 | 2 kommentarer »
Bild Ulrika Hoffer, Mia Törnblom, Ola Schenström.

Ulrika Hoffer, Mia Törnblom, Ola Schenström. Foto: Bonnier Fakta och Forum.

Mia Törnblom, Ola Schenström och Ulrika Hoffer har gjort det.

Skrivit en bok och blivit journalisternas älsklingar.

Här är Bonnierförläggaren Lisa Ydrings bästa tips om du vill göra detsamma.

 

Bild Lisa Ydring, förläggare.

Lisa Ydring, förläggare.

Lisa Ydring har arbetat som förläggare i nio år, de fyra senaste på Bonnier Fakta. I morse höll hon föredrag inför affärskvinnor i nätverket Business in Heart i Stockholm. Hon delade generöst med sig av sina insidertips för den som vill ”produktifiera” sin kunskap i form av en bok, och på så sätt göra sig attraktivare för medierna.

 

Hur ska jag få ett förlag att nappa på min faktabok? var utgångspunkten.

 

Här är hennes bästa tips:

 

Bild bok.

Mindfulness i vardagen av Ola Schenström.

1. Den ultimata experten.

Förlagen letar ständigt efter ”den ultimata experten” inom olika ämnen. Om författaren är den främste inom sitt område kan boken bli ett ”standardverk”, som förlagen kan leva länge på. Exempel på sådana böcker är barnmorskan Gudrun Abascals Att föda, och läkaren Ola Schenströms Mindfulness i vardagen.

 

2. Skapa en berättelse.

Om man inte är den ”ultimata experten” så kan man inte skriva standardverket. Då måste man skapa en berättelse kring den kunskap man vill förmedla. Mia Törnblom, Självkänsla nu!, är ett klockrent exempel på det.

 

Bild bok

Självkänsla nu! av Mia Törnblom.

”Mias framfångar har jag fått följa från sidan då jag jobbade på Forum, ett förlag som är starka på just den här typen av böcker”, säger Lisa Ydring.

 

Två andra exempel i ”skapa en berättelse”-genren är Ulrika Hoffer, som  skrev sin bok Råsmart familj med erfarenheter från sin egen familjs sätt att leva och äta som grund, och Olle Carlsson, präst och nykter alkoholist, med Kristendom för ateister.

 

”Sådana här böcker kräver en stark och synlig författare”, säger Lisa Ydring.

 

Bild bok

Råsmart familj av Ulrika Hoffer.

Man behöver alltså själv vara väldigt aktiv och göra PR för sin bok.

 

3. Var först.

Ett tredje sätt att få ett förlag att nappa på en bokidé är att vara första boken inom en ny trend. Den typen av böcker har getts ut om LCHF, surdegsbakning, raw food och korvtillverkning, för att ta några exempel.

 

”Då är det faktiskt viktigast att helt enkelt vara först”, säger Lisa Ydring.

ANNA FAGERSTRÖM

 

  • Fler insidertips från Bonnierförläggaren Lisa Ydring kommer på måndag här på PR-kiosken.se.
 
 

2 svar till “Skriv en succébok – Bonnierförläggarens bästa tips”

  1. […] Lisa Ydring  (på bilden) ger här tips till andra som vill bli antagna av ett bokförlag, ifall någon sitter inne med en bra […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | Stäng
Meny