Så når du både sociala och redaktionella medier

Twitter, Linkedin eller Facebook? Jobba smart med PR så når du ut via både redaktionella och sociala medier. CC-licens: Pexels.com
Redaktionella medier är fortfarande viktigare än de sociala, helt enkelt därför att man via de första når de andra. Det viktigaste är ett bra innehåll, för med det når du ut överallt. Så det många tror är enklast är inte bäst.
- Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
- Vi är experter på att skapa det där starka budskapet – nyheten, debattartikeln – som gör att du verkligen får utrymme i rätt medier för att nå dina målgrupper.
Du kan själv till stor del styra bilden av dig och ditt företag. Dels förstås genom att göra kunderna nöjda. Men också genom att kommunicera med omvärlden: Vad är det för problem du löser för dina kunder? Hur löser du problemen? Vad kan kunderna förvänta sig ifall de anlitar dig? Hur vill du att kunderna ska uppfatta dig? Vad är grunden till ditt engagemang? Vilka kunskaper har du, dina medarbetare och samarbetspartners?
Allt detta kan du ju själv berätta om – på hemsidan, i sociala medier, i din blogg, när du träffar folk. Det bidrar till bilden av ditt företag och bidrar till högre ranking på Google.
Men det är lätt att förlora sig. Inte minst kan sociala medier vara en tidsslukare – hela dagar kan gå åt till att uppdatera företagets kanaler. Och att nå ut via radio, TV, dagstidningar och facktidskrifter tror många är alltför svårt. Men i själva verket är kan vi lova dig både och. Av två anledningar:
För det första är med stor sannolikhet du, som de flesta andra företagare litet hemmablind. Ni ser inte att ni i företaget har den ”råvara” som behövs för att via rätt medium nå era viktigaste målgrupper.
För det andra behöver man inte välja mellan publicitet i redaktionella (”traditionella”) eller sociala medier. Det är nämligen så att mellan 85 och 95 procent av det verkligt engagerande innehållet i sociala medier kommer ifrån de redaktionella – från TV, radio, tidningar och tidskrifter. Alltså:
I valet mellan redaktionella och sociala medier – satsa på både och.
Vi kan hjälpa både med det mest grundläggande, att hitta och formulera det rätta innehållet. Och, om du sedan ens behöver det, med att också få ut det.
KONTAKT: mats@prkiosken.se
Telefon: 072 748 62 50
Telefon: 072 748 62 50
Kommentera