Bästa tiden för PR-smarta företagare – gör så här
PR-SKOLAN, DEL 6: Regnat har det gjort en del i sommar, men nyhetstorka råder ändå. Vad har det med företagande att göra? Jo, det är nu den PR-smarta passar på. Nyhetsmedier sommarstänger inte. Så tänk dig själv att du är semestervikarie på en tidningsredaktion. Ditt uppdrag är att hitta råvara för bra artiklar. Du har tomma sidor som i slutet av dagen ska vara fyllda av intressanta texter, rubriker och bilder.
Du går igenom mejlboxen. Någon enstaka pressrelease, ett fåtal mejl. Inget intressant. Du skannar av Mynewsdesk, TT, kollar ett par större bloggar, sociala medier och några vanliga medier. Det du söker är något nytt, något hett, något fett. Något som dina läsare skulle tänkas intressera sig för.
Men den vanligtvis så strida nyhetsströmmen är så här års en minimal bäck.
Många av de som annars brukar leverera nyheter har fortfarande semester. Chefer på stora företag, politiker, forskare, myndigheter, organisationer, debattörer. Och rätt så många småföretagarkolleger.
Alla ligger de i hängmattor och lyssnar på poddar eller lägger upp skrytbilder på Facebook. Och är de inte på semester, så har de precis kommit tillbaka till jobben och börjat rensa upp i mejlboxarna. Några möten har de knappast hunnit dra igång, och de har definitivt inte hunnit ta några beslut om något som skulle kunna bli en nyhet i någon tidning. Så är läget på redaktionerna. Lugnt. För lugnt.
Allra, allra värst är det precis just nu. Inga förråd av artiklar att ta av, alla idéer förbrukade. Och även om Sverige drar igång så smått i dagarna, så dröjer det innan nyhetsströmmen tar fart igen.
Så om du, som jag, är igång med jobbet lite smått (”Det är nog bara du som har börjat jobba redan”, utropade en av mina kunder i telefon häromdagen – men det tror jag väl inte?)… Ja, vare sig du har en nyhet på gång eller inte – så har du verkligen ett toppenläge precis just nu. Gör så här.
Om du INTE har någon nyhet att komma med
Läs dagens tidningar, så många som möjligt, lyssna på radio, titta på nyhetsprogrammen i tv. Hittar du något som har med din verksamhet att göra, så tänk efter:
- Är det en debattartikel – tycker du tvärtom? Hör av dig till debattredaktören och be att få skriva ett inlägg.
- Är det en nyhetsartikel – fundera på om du kan föreslå en uppföljning, där du blir intervjuad som expert eller kanske ”case”.
- Är det en featureartikel – till exempel om hälsa eller karriär – sno idén, gör om den så att den passar verksamheten i ditt företag och föreslå idén för en konkurrerande redaktion.
Om du HAR en nyhet att komma med
Har du tänkt att gå ut med en nyhet – liten eller halvstor – ”när hösten drar igång”, så bör du tänka ett varv till.
Om ett par veckor kanske den drunknar bland alla andra små och halvstora nyheter. Men om du hör av dig till en redaktion precis just nu, så kanske du tas emot med öppna armar och stora rubriker. Tänk vilken bra start på säsongen!
Anna Fagerström
PR-rådgivare
Missa inte nästa avsnitt av PR-skolan! Jag vill ha påminnelse i mejlen
Har du en fråga om PR? Ja, jag undrar…
Fler PR-tips för småföretagare: nyhetsbrevet 3PRTIPS.
Tipsa gärna andra om PR-skolan. Dela-knappar hittar du här nedanför.
PR-skolan publiceras även på Driva eget.
Kommentera