Bästa sätten att kontakta medier – enligt journalisterna själva
PR-SKOLAN, DEL 5: Har pressreleasen spelat ut sin roll? Svaret på den frågan är nej, det stämmer inte. Men – finns absolut andra sätt att nå ut i medierna. Vad som är bäst beror på situationen. Här är PR-skolans – och journalisternas egna – bästa tips. I detta avsnitt får du…
…besked från journalisterna själva hur de vill bli kontaktade.
…7-i-topp över vad journalister vill ha för tips.
…veta när pressrelease fungerar bättre än personlig kontakt.
…steg-för-steg-guide till hur du bäst bygger upp dina journalistkontakter.
♦ PR-kiosken frågade för ett par år sedan några journalister hur dom föredrog att bli kontaktade. Gruppen, ett tjugotal, var för liten för att vi ska kunna kalla det en statistisk undersökning, men resultaten var så pass klara att vi ändå drar en del slutsatser.
På frågan ”När du blir kontaktad ’utifrån’ för förslag, vilket föredrar du?” var svaret från drygt hälften av journalisterna: ”Exklusiv kontakt per mejl eller telefon.” Men så pass många som en tredjedel svarade ”pressrelease”.
Knappast någon föredrog kontakter i form av personliga möten eller via sociala medier. Det här hänger ihop med svaren på ett par andra frågor: Drygt tre fjärdedelar av journalisterna får ofta eller mycket ofta förslag om nyheter och annat utifrån, och över hälften av dem får någonstans mellan 11 och 50 pressreleaser varje dag.
Men på den viktiga frågan ”Hur stor andel av dessa går du vidare med i någon form?” svarar tre fjärdedelar ”Färre än var tionde” och några säger ”I stort sett aldrig”.
Då är ju en slutsats given. Använd bara pressreleaser när BÅDA dessa kriterier är uppfyllda:
- Det du har att komma med har ett verkligt stort nyhetsvärde.
OCH
- Du behöver nå fler journalister än du har möjlighet att ringa eller mejla personligen.
Hur man skapar detta nyhetsvärde har vi talat om i tidigare avsnitt av PR-skolan. Men det kan ju också vara intressant att veta vad det är för typer av material som journalisterna säger sig vara intresserade av. Det här är ”topplistan” från vår lilla undersökning:
- Konkreta nyhetstips.
- Intervjutillfällen med svåråtkomliga personer.
- ”Case” som anknyter till aktuella nyheter.
- Nyhetsbilder från allmänheten.
- ”Grävtips”.
- Självupplevda historier av typen ”vändpunkter i livet” och liknande.
- Andra uppföljningar och vinklar på aktuella nyheter.
Och genomgående är alltså intresset större om det journalisten får är ”exklusivt” och alltså inte går ut som en pressrelease till alla konkurrenterna. Den uppenbarligen mest effektiva kontaktmetoden – exklusiv kontakt via mejl eller telefon – är enkel att utveckla. Gör så här, steg för steg:
- Gör research. Sök på Internet och skumma olika tidningar och tidskrifter, kolla specialprogram i etermedierna. Notera alla medier, journalister, kolumnister och bloggare som verkar intressera sig för din bransch eller de frågor och ämnen som är viktiga för dig. Lägg särskilt märke till dem som verkar nå ut till just dina målgrupper.
- Följ med. Följ det journalisterna skriver eller talar om. Prenumerera på bloggar och nyhetsbrev. Häng med i det ”dina” journalister skriver i sociala medier, på till exempel Facebook, Linkedin, Twitter och Instagram.
- ”Kortlista”. Gör en ”kortlista” med dem som verkar mest intressanta. Kolla in deras hemsidor och profiler i sociala medier för att komma underfund med vilka som är genuint intresserade av dina frågor.
- Visa intresse. Visa försiktigt ditt eget intresse för samma frågor genom att delta i konversationer på nätet eller genom att skriva en kommentar till en artikel, men häng inte på journalisten så att det verkar närgånget.
- Kommentera. När du kan göra det utan att det verkar omotiverat – kommentera något som hen har skrivit, men gör det seriöst, professionellt och i positiva termer.
- Tipsa – om annat. Om du har något att komma med, som du tror att journalisten kan vara intresserad av att skriva om, skicka ett mejl istället för att gå via sociala medier. Men det är en stor fördel om denna första mer resultatinriktade kontakt gäller något där du och ditt företag inte är direkt inblandade – att du är en neutral ”källa” och inte en ”part”.
När du har kommit så här långt så – vips! – har du en journalistkontakt, som kan vara mycket värdefull när du nästa gång har en egen nyhet att komma med eller en egen fråga att driva.
Vill du ha en mejlpåminnelse inför nästa avsnitt av PR-skolan? Klicka här
Har du en fråga om PR? Ställ den här
Prenumerera på fler PR-tips i nyhetsbrevet 3PRTIPS.
PR-skolan publiceras även på driva-eget.se.
Hej, Håller helt med om dina tips! Jag skulle också vilja lyfta att en orsak till att pressmeddelandena inte tas upp av journalisterna är att de ofta är rätt dåligt utformade. Bläddrar man bland pressmeddelandena på MyNewsdesk så slås man av att många gjort enkla fel. Exempelvis är många rubriker fulla av branschjargong, är tre rader långa eller saknar helt enkelt nyhetsvärde. Då är det inte så konstigt att journalisterna väljer att inte läsa vidare!
Håller med tillbaka. Ofta är texterna långa också, och det viktigaste kommer i slutet.