Så rivstartade tidscoachen sin PR-resa – med en galen idé
PR-SKOLAN, DEL 4: Nu har du fått bekanta dig med två av huvudkomponenterna bakom begreppet Nyhetsvärde, som består av delarna Avvikelse och Närhet. Båda går att vrida och vända på, och kombinera, på hur många sätt som helst. I det här avsnittet ska vi förtydliga med några exempel.
I detta avsnitt får du…
…veta hur författardebutanten Dorotea Pettersson med enkla medel lyckades bli mest omskrivna författaren på Bokmässan 2014.
…fler exempel på hur begreppen Avvikelse och Närhet kan användas för att höja nyhetsvärdet.
…tips på hur du kan göra detsamma.
♦ Dorotea Pettersson är tidscoach. Vi hjälpte henne en smula i slutfasen av produktionen av hennes bok ”5AM är ingen tidpunkt. Det är en livsstil” – en introduktion till en metod för att planera sitt liv.
Men vår uppgift var framförallt att hjälpa till med lanseringen, både av boken och av Dorotea, till att börja med inför Bokmässan i Göteborg 2014.
Bokmässan har en oerhörd status. Sveriges främsta författare finns där och mässan får mycket publicitet. Men mässan är också ett problem för många journalister. Det är inte alla journalister som känner sig helt bekväma med att intervjua akademiledamöter, dryga före detta kollegor som Jan Guillou eller uppburna poeter. Så raka och enkla allmänjournalistiska vinklar kan ge god utdelning för den som vill ha publicitet.
Det satsade vi på för Dorotea – vi behövde en ”surströmmingsskorpa” (se föregående avsnitt av PR-skolan). Vi sökte en PR-aktivitet, som både var litet tokig och som hade en naturligt tidsmässig Närhet med Bokmässan.
Nyckeln till det ”tidsmässiga” fann vi i bokens titel: ”5 AM”. Så Dorotea Pettersson skickade ut en inbjudan till en mängd journalister – en inbjudan till att dricka morgonkaffe med henne klockan fem på morgonen utanför Bokmässan på öppningsdagen den 25 september.
Det blev naturligtvis, precis som vi hade väntat, en fullständig flopp.
Inte en enda journalist uppenbarade sig.
Och det gjorde inte heller Dorotea. PR-kioskens Anna Fagerström fick stå beredd (i-fall-att, men förgäves) med kaffekannan.
Dorotea satt nämligen i sminket till TV4-s Nyhetsmorgon i Stockholm för att bli klar för sändning samtidigt som hon telefonintervjuades av den ena radiojournalisten efter den andra.
”Surströmmingsskorpan” hade fungerat tack vare en kombination mellan Avvikelse och Närhet. Tidsmässig närhet till bokmässan, tidsmässig avvikelse från det normala genom en inbjudan till extremt tidigt morgonkaffe.
Och det blev starten för en mediemässig följetong för Dorotea, som fortfarande pågår. Hon blev Bokmässans i medierna mest uppmärksammade författare och har hittills (i april 2015) förekommit i cirka 30 nyhetsartiklar i papperstidningar och på webben, i ungefär 20 radioprogram och i ett par TV-program.
Vi har fortsatt vårt samarbete med Dorotea även efter bokmässan och använt oss av flera andra standardgrepp, till exempel:
- Något ligger ”i tiden”: För Dorotea utnyttjade vi det självklara faktum vårsolen börjar komma och vi kan stiga upp när det är dagsljus.
- Geografisk närhet: Eftersom solen går upp vid olika tidpunkter på olika platser kunde vi göra lokalt anpassade varianter av ”nu går solen upp hos oss redan klockan sju” för lokaltidningar på olika håll – med en kommentar från tidscoachen Dorotea.
- ”Avvikelse mellan två åsikter” – kontroversialitet: Ett par kolumnister gjorde kritiska inlägg mot Dorotea. Hon anklagades för att göra ”kvällsmänniskor” stressade genom att presentera en tidsplanering som bygger på att man börjar dagen med en rutin för bland annat planering. Det gav Dorotea tillfälle att lugnt förklara att hennes metod snarare minskar stress och skapar ledig tid. Det kan alltså vara en PR-mässig fördel att bli angripen: Man blir uppmärksammad av fler och får tillfälle till att göra ännu ett framträdande.
Nästa tidpunkt att haka på för Dorotea var omställningen till sommartid natten till söndagen den 29 mars, för någon vecka sedan. Vi hjälpte henne att gå ut med ett pressmeddelande – där hon var kritisk till tidsomställningarna två gånger per år – som gick ut fredagen den 27 mars klockan 09.00. Klockan 09.22 ringde den första journalisten och det sammanlagda resultatet blev intervjuer i P4 Malmöhus, P4 Göteborg, P4 Väst, P4 Sjuhärad, P4 Extra (rikstäckande), Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Expressen Hälsoliv, Göteborgs-Posten och Sala Allehanda. Ett hyggligt resultat för några få timmars arbete.
För tidscoachen Dorotea ligger det naturligtvis väldigt nära till hands att utnyttja just specifika tidpunkter – speciellt som journalister naturligtvis är tacksamma för att få hjälp att göra något vettigt och en lite nytt om årligen återkommande tidsnyheter.
Men året är fullt av märkesdagar som också företag i många andra branscher kan utnyttja, allt från dagar med viss bredd som Alla Hjärtans Dag och Internationella Kvinnodagen till mer ”specialiserade” som Fothälsosdagen och Kanelbullens Dag. Fler temadagar hittar du här
Är det sant att det inte lönar sig att skriva pressmeddelanden därför att redaktionerna får så många att man inte ens orkar läsa dem? I nästa avsnitt ska vi resonera kring olika sätt för att ta kontakt med redaktioner och enskilda journalister.
Vill du ha en mejlpåminnelse inför nästa avsnitt? Klicka här
Har du en fråga om PR? Klicka här
Prenumerera på fler PR-tips i nyhetsbrevet 3PRTIPS.
PR-skolan publiceras även på Driva Eget.
Kommentera