Den sanna berättelsen om Emma i Junsele och surströmmingsskorpan
PR-SKOLAN, DEL 3: Vad har en ”surströmmingsskorpa” med PR att göra?
En hel del, ska det visa sig – sådana tokiga idéer kan visa sig vara guld värda.
Bäst av allt: Alla kan komma på dem.
PR-skolan 2015, del 3
I detta avsnitt får du…
…veta ännu mer om vad ”nyhetsvärde” är.
…några tips som kanske t.o.m. kan bidra till företags- eller produktutveckling
…ett nytt verktyg för att skapa eller öka nyhetsvärdet hos din PR-råvara
♦ Det förra avsnittet av PR-skolan handlade om hur man skapar nyhetsvärde genom att skapa eller öka en Avvikelse. Att utnyttja eller öka skillnaden mellan Det nya, som man vill ha publicitet om, och Det som det nya avviker ifrån. Inser man det har man fördubblat möjligheterna att påverka nyhetsvärdet – både det nya och det som det avviker ifrån kan ju behandlas, beskrivas och illustreras på olika sätt.
Vi tog ett exempel – Emmas Skafferi i Junsele. Emma Tarberg fick utrymme i medierna för en ren produktnyhet – två nya sorters skorpor. Inte så lätt – en ökning från 63 till 65 skorpsorter är ju inte mycket till Avvikelse. Men genom att i stället fokusera på att Emma på sju år ökat från fyra till 65 olika sorters skorpor blev det ett hyggligt resultat.
Men varken vi eller Emma var nöjda med det. Det handlade mest om lokal publicitet, men Emma vill sälja sina skorpor över hela Sverige. Vad göra?
Avvikelse handlar om att sticka ut, om att på något sätt framstå som annorlunda. Och här brukar vi använda några mentala verktyg, några tankemodeller för att få fart på idéproduktionen. Ställ dig själv de här frågorna:
- Hur gör alla andra? Varför inte göra (vara etc) tvärtom?
- Vad kan en XX (du själv, din produkt etc) absolut inte vara, göra eller se ut som?
- Vilken är den tokigaste varianten (av agerande, produkt, marknadsföringsmetod etc) som vi kan komma på?
Så ett idémöte med Emma kom då att handla om: Vad är det tokigaste man kan ha som ingrediens i en ny skorpa? Svaret – som kanske litet berodde både på att Emmas Skafferi ligger i Ångermanland och på fördomar som vi sörlänningar har om norrlänningar – blev: Surströmming. Emma gick hem, provbakade skorpor med surströmming i degen och kom glatt tillbaks med beskedet: Det blev riktigt bra – en salt skorpa med litet kryddig smak, perfekt till en öl eller en snaps.
Nu kom det in ännu en komponent bakom begreppet Nyhetsvärde: Närhet.
En nyhet är större ju närmare den ligger, i tiden, i rummet, socialt, intressemässigt etc.Vi ska titta närmare på detta med Närhet i kommande avsnitt.
I det här fallet handlade det om att skapa tidsmässig närhet. Och det gjorde vi helt enkelt genom att lägga presentationen av den nya surströmmingsskorpan strax före den ”officiella” surströmmingspremiären, den tredje torsdagen i augusti. På det sättet fick vi surströmmingsskorpan att ligga ”rätt i tiden”.
Resultatet blev ett enormt medialt genomslag. Nyheten om surströmmingsskorpan publicerades i över 50 tidningar, på papper och på webben, över hela landet. Dessutom gjorde SVT-s Rapport ett reportage om själva bakandet av surströmmingsskorporna i bageriet i Junsele.
Vårt medskick i PR-skolan denna gång är: Tänk stort. Och framförallt – tänk annorlunda! Det finns en ”surströmmingsskorpa” för alla.
I nästa avsnitt ska vi titta på hur man kan få genomslag för sina företagsnyheter genom att kombinera Avvikelse och Närhet men också genom en del andra standardgrepp.
Vill du ha en mejlpåminnelse inför nästa avsnitt? Klicka här
- Har du en fråga om PR? Klicka här
- Prenumerera på fler PR-tips i nyhetsbrevet 3PRTIPS.
Tipsa gärna andra om PR-skolan – ”dela”-knappar finns här nedanför!
PR-skolan publiceras även på prkiosken.se.
Kommentera