20–30 procent fler anställda i småföretag efter pilotprojekt med PR
Pilotprojektet PR-piloten, som drivits av PR-kiosken i samarbete med Q-nätverket i Sollefteå, har nu utvärderats.
Och resultaten överträffade alla förväntningar.
De tio småföretagen i pilotprojektet fick mer exponering än alla de andra 1 100 företagen i kommunen – tillsammans.
Exponeringen har varit värdefull för småföretagen. Effekterna av den är bland annat fler kunder, effektivare försäljning, intresse från finansiärer och nytt aktiekapital.
Men allra mest glädjande var att flera av företagen kunde nyanställa. Faktum är att antalet anställda i de tio småföretagen häpnadsväckande nog ökade med mellan 20 och 30 procent totalt.
– I stället för att ”inspirera” och ”lära ut” och hoppas att stressade småföretagare gör jobbet själva, valde vi i PR-piloten en annan väg. Vi tillförde kompetent och erfaren PR-expertis som i samarbete med företagarna arbetade med marknadsföringen. Vi trodde på modellen redan från början, men resultaten överträffade ändå våra högst ställda förväntningar, säger Annika Fälldin, ordförande i Q-nätverket i Sollefteå, som är ett företagsnätverk för kvinnor.
PR-kiosken, som grundades 2011, är redan från början specialiserad på små- och medelstora företag, och har genom arbetet med PR-piloten fått ovärderliga erfarenheter.
– Vi har lärt oss oerhört mycket om hur man genom att fungera som en PR-avdelning, tätt knuten till en grupp av företag, får en helt annan effektivitet än i ad hoc-uppdrag, säger Anna Fagerström, VD och PR-rådgivare på PR-kiosken.
– Vad jag vet finns det inget projekt för att stötta företagare som så snabbt ens kommit i närheten av våra resultat, säger Anna Fagerström.
Kul och inspirerande.
Lockar till att ta och lära sig mer.
Roligt att du tycker det! PR kan vara ett kraftfullt verktyg, särskilt för småföretagare. För ett stort företag som Atlas Copco eller Ikea gör några positiva artiklar varken till eller från, men för det lilla okända företaget som plötsligt blir synligt för målgruppen kan det betyda allt.