Medieträning för företagare
För dig som…
- …ska intervjuas för tidning, webb, radio eller tv.
- …vill förbereda dig för framtida möten med journalister.
- …vill få fram ditt eget budskap på ett fungerande sätt i intervjuer eller i andra sammanhang.
Precis som journalisten förbereder sig inför en intervju, så bör också du göra det. När du går in i intervjusituationen ska du kunna att framföra det du vill ha sagt på ett sätt som gör både dig och journalisten nöjda.
Medieträning för företagare har som mål att gynna företagets försäljning och varumärke. Detta ska finnas med som en grundtanke i all medieträning för företagare. I journalistens roll ligger samtidigt att undvika att hylla enskilda företag. I företagarens medieträning ingår därför metoder för att balansera detta.
Även om utgångspunkten för en intervju är helt och hållet positiv, kan även den som är van att möta journalister bli lite nervös. ”Har jag gjort något fel? Kan jag svara på all tänkbar kritik? Har de fått reda på något som jag inte vet om?” En sådan defensiv attityd kan få journalisten att börja undra vad du eventuellt har att dölja. En del av medieträningen handlar därför om att skapa en säkerhet i intervjusituationen.
Rätt medietränad kommer du som företagare att leverera nytta för journalisten, få fram dina egna budskap på ett naturligt sätt och samtidigt känna dig bekväm i själva intervjusituationen. Sannolikt är det du som har det kunskapsmässiga överläget – det är ju därför journalisten vill intervjua dig.
Mejla förfrågan till info@prkiosken.se
Kommentera