Kom i gång med din PR-strategi i fem steg
Postad den 30 jan, 2012 |
Inga kommentarer »
Det gäller att sticka ut ur mängden. Foto: suneko
NYHETSBREV 24/1: Hur gör man för att komma med i tidningar, webb, radio och tv? Här är en komma igång-guide för småföretagare i fem steg:
1. Kom på en bra idé.
Tänk inte så mycket på vad du själv skulle vilja få med, utan på vad läsarna, lyssnarna och tittarna kan tänkas vara intresserade av. Ta hjälp av dina kunder eller andra i din närhet: Vad tycker de är det mest intressanta med det du gör?
2. Bearbeta idén.
Exakt vad ska det handla om? Se till att idén är tydlig och specifik, inte luddig och allmän. Spåna fram en spännande rubrik. En rubrik behöver inte vara heltäckande (men givetvis sann). Uppgiften är att väcka intresse. Formulera sedan själva idén i några få meningar.
3. Tänk bildmässigt.
Hur ser din idé ut? Hur kan du få den att se ännu mer spännande ut? Om du siktar på en tv-studio – vad du visa/göra? Spåna på!
4. Välj medier med omsorg.
Förklara varför du ringer/mejlar till just detta media vid just detta tillfälle. ”Jag har sett att ni brukar skriva om… och nu är det ju snart säsong för… och jag har en bra idé om det.” (Pressreleaser går bort.)
5. Fatta dig kort.
Journalister är, som jag tidigare beskrivit, ofta stressade. Fatta dig kort, kom till poängen, inga långa utvikningar.
Till sist: Våga stå för att du är bra på det du gör. Du kanske rentav är ”expert”? (Se förra veckans nyhetsbrev.) |
|
|
|
Kommentera