Mia Törnblom, Ulrika Hoffer och Ola Schenström har alla varit med i tv tack vare sina böcker.
Vill du synas i tv? Skriv en bok.
Att kunna visa upp sina kunskaper och sitt budskap i tryckt form smäller högt när man ska marknadsföra sig – och visst finns det knep.
Här är sex handfasta tips från förläggaren Lisa Ydring (bilden) på Bonnier Fakta:
1. Skriv inte färdigt boken.
Det räcker med att skicka synopsis och ett eller två provkapitel. Då kan förlaget bedöma om det är läge att gå vidare eller inte. Din bok behöver sättas in i ett sammanhang – det handlar bland annat om trender och vilka övriga böcker förlaget har på gång i sin utgivning. (Det är bara när det gäller skönlitteratur som man skickar färdigt manus.)
2. Hoppa över foto och form.
”Annars tycker förlagen att det är tråkigt och undrar vad de ska kunna tillföra”, säger Lisa Ydring. Det förlagen bland annat är bra på är att tillsammans med författare utveckla projekt, från idé till färdig bok.
3. Skicka ditt manus till rätt förlag.
Förvissa dig om att det förlag du tänker skicka din bokidé till ger ut just den sortens böcker.
”Det kanske låter självklart, men det är inte alla som tänker på det. Vi får till exempel en del skönlitterära manus, trots att vi inte ger ut skönlitteratur. Då måste man ju refusera, och då får man vara tydlig – det är inte fel på manuset, det var bara fel förlag”, säger Lisa Ydring.
Rätt förlag hittar man lätt genom att leta efter böcker i samma genre på Adlibris, Bokus eller andra bokhandlare på nätet.
4. Försök få till ett möte.
Ett första mål för en blivande författare är att få till ett möte med en förläggare. För en ny författare kan det bli läge för kontraktsskrivning först när boken är ungefär halvfärdig.
5. Varför just en bok?
”Fundera också på om det verkligen är en bok du ska ge ut”, säger Lisa Ydring. ”Det finns många andra sätt att nå ut – man kan till exempel börja blogga för att nå ut och skaffa sig en publik.”
Man kan också trycka upp sin bok själv, med hjälp av webbtjänster som vulkan.se. Upplagan kan vara från 20 exemplar och uppåt, och priset blir under en hundralapp per bok.
6. Publik först – bok sen.
Ett bra sätt att ge ut en bok är att först skaffa sig en publik genom att blogga, hålla kurser, föreläsa, eller vad som nu passar inom ämnesområdet. Då kan man arbeta sig till en position som expert – och då är det mycket lättare att få ett förlag att nappa. Då kanske boken till och med kan bli ett ”standardverk”.
Ett ”starkt” författarnamn – en förgrundsfigur inom ämnet – har också alltid en fördel.
”Det blir allt viktigare för förlagen att deras blivande författare själva jobbar på att göra sig synliga”, säger Lisa Ydring.
|
Kommentera