I Jarðlengja på västra Island har Axel Kristinsson sitt växthus. Han skriver på Flickr: "Jag hade inte varit där på några månader, och jag var glad att se att det hade klarat vinterstormarna." Vad är detta, om inte passion? Foto: axelkr
NYHETSBREV 7/2:
Journalister är inte riktigt som andra.
De drar inte in en krona till verksamheten – och det är de stolta över.
Det enda de gör är att de kostar pengar. De tillhör den ”tärande avdelningen”, som Expressens försäljningsavdelning, den ”närande avdelningen”, brukade skämta om.
(Det skämtet tyckte vi journalister var otroligt trist. Vi journalister visste att det är tack vare våra trovärdiga och intressanta artiklar som läsarna finns där och kan konsumera även annonserna.)
(…och det visste ju säljarna också, egentligen. Utan journalister, inga artiklar. Utan artiklar, inga läsare. Utan läsare, inga annonsörer. Utan annonsörer, inga intäkter.)
Journalister brinner för att ge sin publik det som är sant och relevant.
Det gör man ju förstås som företagare också, men man brinner också för att sälja mer av sin grej. Problemet är att allt som luktar sälj ger journalister allergiska utslag, det går emot deras natur.
Så – och här kommer veckans budskap – när du kontaktar journalister måste du lägga undan säljet och visa fram en annan sida av dig och ditt företagande.
Egentligen brinner du ju för något annat än sälj. Du brinner för att hjälpa dina kunder med något. Har du en klädaffär får du kanske en kick av att se hur snygga folk blir när de väljer de färger och snitt som passar dem. Är du naprapat så kanske du vill att alla ska inse hur viktigt det är att ta hand om sin rygg innan den går sönder. Som godisgrossist kanske du ÄLSKAR lakrits i alla former… Ja, du fattar grejen.
|
Passionsblomma.
Foto: nigelhowe
|
Det är den här passionen du ska visa för journalisterna.
För i det fallet är journalister som alla andra, de går igång på passionerade människor.
Och den passionen vill journalisterna förmedla till sina läsare, lyssnare och tittare. |
Kommentera