Kris i sociala medier – PR-piloten rycker in

Postad den 2 mar, 2014 | Inga kommentarer »

Vad gör jag om någon skriver illa om mitt företag i sociala medier?

Det är en fråga som många företagare ställer sig, med en rysning.

Och under veckan som gick fick en av företagarna i PR-piloten anledning att ställa sig den – i skarpt läge.

Vem som helst kan ju skriva vad som helst om ditt företag – utan att någon kontrollerar om kritiken är berättigad eller inte. Det är en baksida med sociala medier, som vi får leva med. För oss som företagare är det viktigt att vi lär oss hur vi ska hantera krissituationer som uppstår när någon missnöjd kund skriver av sig offentligt.

I PR-piloten har de tio deltagande småföretagarna anlitat PR-kiosken som sin egen pr-avdelning. Självklart ryckte vi ut direkt när ”vårt” företag råkade illa ut.

Det var en av deltagarna, ett städföretag, som blivit omskriven i en stor, fin och positiv artikel i lokaltidningen. Denna artikel fick en av tidningens läsare att skriva en lång, detaljerad och ilsken kommentar under journalistens text.

Läsaren påstod att städföretaget städat dåligt, att de lämnat en dörr öppen över natten och att chefen skyller ifrån sig på sina anställda, bland annat. En riktig spya var det. Och självklart var den inte undertecknad.

Vilken företagare som helst får naturligtvis hicka och magont på en och samma gång av en sådan drapa.

Det företagaren gjorde, så fort hon upptäckte kommentaren, var att kontakta oss i PR-piloten. Vi hjälpte henne att formulera ett svar till den anonyma kritiken. Absolut ingen ”pudel”, som det kallas – eftersom det mesta av kritiken inte alls stämde.

Under tiden som detta skedde fick tydligen lokaltidningens redaktion också hicka – för efter några timmar var kommentaren försvunnen. 

I detta läge ställdes vi inför ett val:

  • Strunta i att svara på kritiken och hoppas på det bästa – kommentaren är ju ändå borttagen?
  • Eller svara på kritiken, trots att kommentaren är borttagen?

Så här tänkte vi kring detta:

Kommentaren har legat ute under flera timmar och har säkert lästs av ett antal personer.

Ett svar på kritiken bör därför finnas på samma plats där kritiken tidigare fanns – men då formulerad på ett sådant sätt att läsaren förstår att här tidigare funnits en negativ kommentar.

Alltså lade vi ut ett svar på kommentaren, trots att den inte längre fanns kvar.

Här är receptet för att hantera negativ kritik i sociala medier: 

1. Svara snabbt.

Det allra viktigaste är att svara, och att svara så snabbt som möjligt. Oemotsagd kritik kan sprida sig och få vilka proportioner som helst, utan att man kan göra något åt det.

2. Svara på samma ställe.

Ditt svar bör kunna läsas på samma ställe där kritiken framförs.

3. Erkänn fel.

Precis som i klassisk krishantering i traditionella medier – erkänn genast och utan omsvep ifall du har gjort något fel. Den som erkänner ett fel får också förtroendet att göra något åt det. Självklart ska du också rätta till felet – och gärna på ett överraskande trevligt sätt.

(Om du inte har gjort något fel så finns det inget att erkänna. Gör inte en ”pudel” för pudlandets skull. Läs mer om detta i Dagens Nyheter i dag.)

4. Svara med fakta.

Men innan du gör något alls ska du ta reda på hur det ligger till. Var noga med detaljer. Svara sedan med konkreta fakta, i lugn och saklig ton. Återigen – klassisk krishantering.

I mångt och mycket gäller alltså samma krishanteringsregler i sociala medier som i traditionella medier. Skillnaden är tempot och spridningen.

I övrigt i pilotprojektet PR-piloten jublades det både här och där över flera nya artiklar under den gångna veckan, både i lokal- och branschpress. 

PR-arbetet fortsätter! 

Anna Fagerström
pr-rådgivare
PR-kiosken AB

  • PR-piloten är ett pilotprojekt där PR-kiosken fungerar som pr- och informationsavdelning för tio småföretag. Projektet startade den 1 februari och avslutas den 30 juni.
  • Följ projektet här på Driva Eget-bloggen!
 Prenumerera via RSS högst upp i detta blogginlägg. 

(Detta blogginlägg publiceras även på tidningen Driva Egets sajt.) 

Det här avgör framgången för de tio i PR-piloten

Postad den 14 feb, 2014 | Inga kommentarer »

Vad är det som avgör framgången för de tio deltagande företagen i PR-piloten?

Jo, det är förmågan att skapa nyhetsvärde kring verksamheterna. 

Journalistik är ingen exakt vetenskap, brukar det heta, men det finns faktiskt två tydliga mått på vad som är en nyhet.

Nämligen: Avvikelse och närhet. 

Något som avviker från det vanliga, hur det var i går eller förra året eller hur vi tror att det är – där har vi en nyhet. Illustreras av en klassiker: ”Hund bet man” är ingen nyhet, men ”man bet hund” är det, eftersom det avviker från hur det brukar vara.

Närhet skapar också nyhetsvärde. Ju närmare i tid, ju närmare vardagslivet, eller ju närmare rent geografiskt – desto större nyhet. Det är därför en tågolycka i Indien med 100 döda får en notis i svenska tidningar, medan samma sak i Sverige skulle fylla tidningarna i veckor. 

De här två begreppen – avvikelse och närhet – är utgångspunkten när vi jobbar med våra tio deltagande företag.

Kommande vecka kommer flera av dem att skicka pressreleaser, två kommer att byta namn, en kommer att intervjuas av den viktigaste lokaltidningen, en kommer att starta en undersökning och en fortsätter av researcha inför starten av en kampanj som kan väcka en hel del uppmärksamhet så småningom. 

Men mycket arbete återstår! 

 

PR-piloten är ett pilotprojekt där PR-kiosken fungerar som pr- och informationsavdelning för tio småföretag under fem månader.

(Detta blogginlägg publiceras även på Anna Fagerströms blogg på Driva Eget)

PR-kiosken driver unikt pr-projekt

Postad den 11 feb, 2014 | Inga kommentarer »

Allehanda, 8 feb 2014”Unik satsning på marknadsföring” är rubriken när tidningen Allehanda skriver om att PR-kioskens projekt PR-piloten i Sollefteå nu har dragit igång.

Projektet, som bedrivs under ett halvår, handlar om att tio småföretag delar på samma PR-byrå. De får därmed varsin egen pr-avdelning – precis som de allra största företagen.

Läs artikeln

Nu ska vi skapa näringslivets vinnare

Postad den 6 feb, 2014 | Inga kommentarer »
”Så skapas näringslivets vinnare”


”Så skapas näringslivets vinnare” var rubriken i lokaltidningen om PR-kioskens projekt för småföretagare.

Så skapas näringslivets vinnare” var rubriken i lokaltidningen inför starten av PR-kioskens projekt PR-piloten.
Absolut – nu är det bara att lyfta mot den blå pr-himlen.
För nu är vi igång med PR-piloten.

Veckan har varit fylld av intensiva möten – i dag höll vi det sista av tio med de företag som deltar i projektet. Det var tio möten fyllda av stora visioner och konkreta idéer. Det blev väldigt tydligt att det stora problemet för många inte är antalet eller kvaliteten på idéerna – utan i första hand tiden. Dessa tio företagare har, som de flesta andra med mindre företag, extremt ont om tid.

Vi på PR-kiosken kunde också konstatera att ett utifrånperspektiv ibland kan vara väldigt nyttigt. Vi hittade inte bara en eller två möjliga synergieffekter, utan flera. Någon kunde skriva en debattartikel ihop med en av de andra, en är expert på utredningar och kan ta tag i ett sådant projekt med syfte att skapa publicitet kring resultatet av undersökningen och en tredje kunde slå sig ihop med ytterligare en annan kring en tjänst som kan väcka uppmärksamhet i medier. Vi hittade också möjligheter att få publicitet direkt för ett par av företagen.

I slutet av varje möte hade vi en att göra-lista, både för vart och ett av företagen och för oss pr-rådgivare som driver projektet. Den innehöll bland annat:

· Skriva debattartiklar
· Skriva pressreleaser
· Göra listor på specialtidningar
· Leta reda på forskare
· Rota fram gamla bilder
· Rapportera från en mässa
· Haka på en festival
· Ny (?) nisch på rut-marknaden
· Starta en protestgrupp

Och alltihopa handlar förstås om att hitta vägar att göra de tio företagen i projektet synliga i medier.

PR-piloten – kostnadseffektiv marknadsföring för småföretagare.

Följ projektet här! 

Detta blogginlägg publiceras också på Driva Eget.

”Småföretag kan ha en egen PR-avdelning”

Postad den 4 feb, 2014 | Inga kommentarer »

Satsar du tillräckligt hårt och effektivt på marknadsföring?

 

Om svaret är nej: Beror det på att du inte har råd?

 

I så fall är du verkligen inte ensam. De flesta mindre företag lägger alldeles för lite resurser på att synas, och att annonsera är dyrt.

 

Men varför inte hoppa över annonseringen och i stället välja det mest kostnadseffektiva sättet. – att satsa på att få redaktionellt utrymme i medier. Eller uttryckt med två bokstäver: PR.

 

Mycket mer uppmärksamhet, eftersom många helt enkelt hoppar över annonserna, och dessutom betydligt högre trovärdighet.

 

Dina blivande kunder tror mer på vad andra säger om dig än om vad du själv säger.

 

Enligt pr-branschen själv är värdet av en artikel sju åtta gånger högre än av motsvarande storlek på en annons.

 

Problemet är bara att bli utvald av journalisten.

 

För det behövs kunskap om vad journalister vill ha, och idéer om hur du kan förädla och paketera ”råvara” i ditt företag till produkter som är mediamässigt intressanta.

 

Det finns ju förstås en lösning på det, och det är att anlita en pr-byrå – en orimlighet för de flesta småföretagare, med tanke på att timpriset ofta ligger på runt 2 000 kronor.

 

Men som småföretagare är man van att hitta lösningar på det mesta.

 

Vi har just startat ett pilotprojekt som ska lösa både det problemet och en del andra. PR-kiosken AB blir informationsavdelning för ett helt nätverk av småföretag – tio stycken. Det gör att dessa småföretag till en mycket rimlig kostnad har en pr- och informationsavdelning som ger dem samma resurser som hos vilket storföretag som helst. 

 

Det här är ett unikt uppdrag som sträcker sig över ett halvår.

 

Den metod vi har utarbetat handlar inte bara om att ge de tio företagen verktyg för att förädla sin råvara till journalistiskt intressanta produkter, utan också om att hitta synergier företagarna emellan. De får ju mångdubbelt fler kontaktytor – speciellt viktigt när det gäller att få effekt av marknadsföring via sociala medier – en kraftfull kreativ miljö och möjlighet att samverka i olika pr-projekt.

 

En viktig poäng i sammanhanget är också att de verkar i helt olika branscher – en stor fördel när det till exempel handlar om att få nya infallsvinklar hitta nya pr-idéer.

 

Det här är oerhört spännande och kan visa sig vara en möjlig väg för många andra småföretagare.

 

Och inget hindrar dig från att redan i dag slå dig ihop med några Företagande kolleger och göra precis samma sak. Så räcker marknadsföringsbudget gott och väl, hur liten den än är.

 

Vi återkommer med rapporter framöver.  

 

Anna Fagerström
pr-rådgivare
PR-kiosken

Detta blogginlägg publiceras även på Driva Eget

PR-kiosken blir AB

Postad den 2 jan, 2014 | Inga kommentarer »

PR-kiosken utvecklar verksamheten och ombildas från enskild firma till aktiebolag. Ändringen gäller från och med den 1 januari 2014.

Premiär för PR-kioskens webbkurs på Driva eget

Postad den 31 okt, 2013 | Inga kommentarer »
PR-kioskens webbkurs Så kommer du med i medierna i Driva eget, oktober 2013.

PR-kioskens webbkurs Så kommer du med i medierna i Driva eget, oktober 2013.

Marknadsför ditt företag – utan att det kostar dig ett öre.

I samarbete med tidningen Driva Eget lanserar PR-kiosken i dag en helt ny version av webbkursen Så kommer du med i medierna.

Så här skriver Driva eget i nya numret, som kom i dag, torsdag:

”Använd PR som gratis marknadsföring för ditt företag. I den här kursen lär Anna Fagerström, PR-rådgivare med många års erfarenhet som journalist på Expressen och TV4, dig allt du behöver veta för att komma med i medierna och ta fram din egen PR-strategi. Lär dig hitta en vinkel och en krok, förstå vad journalisterna vill ha och hitta genvägar till publicering – på ett kul och enkelt sätt!” 

I webbkursen blandas text, bild, videoföreläsningar och övningar, du kan gå kursen när och var du vill via datorn, smartphonen eller surfplattan.

Kursen är avdragsgill och räknas som fortbildning i ditt företag.

Läs mer på Driva eget

Gör ditt företag synligt med sociala bilder

Postad den 7 mar, 2013 | Inga kommentarer »

Jess Loren, amerikansk expert på sociala medier, föreläste på Webbdagarna Stockholm. Foto: Anna Fagerström.

Gör ditt företag synligt – med hjälp av bilder på Instagram och Pinterest. 

Här får du tips av en av världens främsta experter på sociala medier, Jess Loren, USA. I förmiddags talade hon på ett fullsatt Webbdagarna Stockholm.

 

I sociala medier går det inte att sälja på traditionellt sätt. Däremot kan man skapa relationer, som på olika sätt kan leda vidare till sälj. Det är så företag kan ha användning för sociala medier.

 

Och när det gäller företag i sociala medier vill Jess Loren slå ett slag för bilder.

 

– Bilder är mycket starkare än text, säger hon.

 

Hon anser att företag har mycket att vinna på att använda sociala bildmedier. Hon är själv entreprenör, har hjälpt stora och små företag med sociala medier i flera år, och är medförfattare till boken Pinterest for Business: How to Pin Your Company to the Top of the Hottest Social Media Network.

 

Några av de största sociala bildsajterna beskrivs av Jess Loren så här:

 

  • Instagram, hippast just nu. Tonvikt på yngre användare.
  • Pinterest, från början överväldigande stor del kvinnor, men nu är andelen kvinnor omkring 60 procent. Mycket mode, heminredning och livsstil generellt.
  • Flickr, har en allmän inriktning och fungerar som en lagringsplats för bilder, som andra kan kommentera.

 

För att komma igång med att arbeta med bilder i sociala medier tycker Jess Loren att man ska göra så här:

 

  • Kolla vilka bilder i flödet som andra får stor respons på – och härma.
  • Sätt igång och testa. Lär av dina egna framgångar och misstag.
  • Håll en ton i bilder och text som passar företaget.
  • Vänd dig till en person, inte till många.

 

– De du pratar med vill känna sig som att du vänder dig till just dem, säger Jess Loren.

 

Hon tycker också att man ska våga tramsa lite ibland.

 

– Be silly, be funny. Be human, säger hon.

 

Här är fler av Jess Lorens tips:

 

  • Bilderna ska vara av hög kvalitet. ”Pixligt är oproffsigt.”
  • Posta inlägg när det är som mest trafik. För att automatisera detta kan man använda gratistjänsten Buffer, till exempel.
  • Ju större varumärke, desto mer fler inlägg kan man lägga ut. Ett litet företag kanske kan lägga ut två tre bilder och andra inlägg per vecka. ”Man ska vara aktiv, men inte överväldigande aktiv.”

 

 

Var får man då bilderna ifrån?

 

– Om man tar bilderna själv slipper man bekymra sig om upphovsrätt, säger Jess Loren.

 

Men det finns ocskå sajter där bilder som vem som helst kan använda gratis läggs upp (se nedan). Det finns också många sajter som säljer bilder.

 

Men det enklaste sättet att visa mer av dig och ditt företag i bilder är att ta fram sin egen smartphone och sätta igång. Ta en bild och ladda upp!

 

Det blir den första pusselbiten i bilden av dig och ditt företag.

 

Här hittar du gratis bilder

Följ Jess Loren på Twitter

Följ Webbdagarna Stockholm live här (pågår till cirka kl 17.30 den 7 mars)

 

ooo Jess Loren tipsar också om nya sajten Rebelmouse, där man kan visa upp alla sina sociala medier på samma ställe. Hur coolt som helst!

 

Tre tips för dig som vill göra företagsvideo

Postad den 25 feb, 2013 | Inga kommentarer »

LinaBorjesson

2013 är det rörligt som gäller.

Och allt fler företagare satsar på video – som Lina Börjesson, Svensk Tradition, och Anne-Lee Mellström, Alm Improvement.

Här är några tips till dig som vill satsa på film på webben.

 

Vad ska man då tänka på om man vill göra sin egen video?

 

Första steget är att skriva ett manus. Det låter kanske svårare än vad det är. Det handlar helt enkelt om att tänka igenom vad du vill ha fram i din film.

 

Här är tre bra tips att tänka på.

 

(mer…)

Småföretagare fullkomligt äger i medierna just nu

Postad den 30 jan, 2013 | Inga kommentarer »
Trossing, Hoffer och Ekström Godman

Malin Trossing, Ulrika Hoffer och Anneli Ekström Godman.

Det kryllar av småföretagare i medier just nu.

Ta bara Malin Trossing, Dare to Lead, Ulrika Hoffer, Råsmart, och Anneli Ekström Godman, Mental Ergonomi – tre enmansföretagare som tagit plats i morgonsoffor och annat på senaste tiden. 

Läs mer på Anna Fagerströms blogg på Driva eget.

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | Stäng
Meny