Gör dina sociala medier PR-vänliga
Alla söker på nätet, och mest söker journalister. Se till att de hittar det du vill om dig och ditt företag.
- Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
- Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
- Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.
Se journalister som en av dina målgrupper. När de söker efter ”någon som du” ska de hitta inlägg i sociala medier som gör att de förstår att de har hittat rätt person att intervjua.
Uppgift
Ställ dig själv dessa frågor om ditt företags sociala medier:
- Finns företaget på rätt ställen? Att ha konton överallt är ingen bra strategi. En blogg som inte uppdaterats på ett halvår gör varken journalister eller kunder glada.
- Bryr sig folk? Om alla dina inlägg faller platt, fundera på hur du skulle kunna spela en större roll i folks flöden. Hur beter sig användarna? Vad av andras innehåll klickar de på, vad delar de? Gör likadant, men på ditt sätt. En journalist som ser att folk engagerar sig i det du gör blir mer intresserad.
- Syns du regelbundet? Enstaka inlägg försvinner i mängden. För att bygga ditt varumärke – till exempel i journalistens ögon – måste du finnas med i flödet ofta och regelbundet.
- Sticker du ut? En till likadan gör ingen glad. Se till att du sticker ut. Journalister skyr medelmåttighet och intervjuar hellre någon som visar mod, generositet och attityd.
Om du är nöjd med svaren – fortsätt som du gör. Om inte, fundera på vad du skulle kunna ändra på.
* * *
Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):
KLICKA HÄR för att prenumerera
Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du här på prkiosken.se. Om du letar efter något särskilt, använd gärna sökfunktionen. PR-skolan publiceras i samarbete med Driva Eget.
* * *
Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den på Driva Eget: