Gör dina sociala medier PR-vänliga

Postad den 19 sep, 2016 | Inga kommentarer »

Alla söker på nätet, och mest söker journalister. Se till att de hittar det du vill om dig och ditt företag. 

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Se journalister som en av dina målgrupper. När de söker efter ”någon som du” ska de hitta inlägg i sociala medier som gör att de förstår att de har hittat rätt person att intervjua.

Uppgift

Ställ dig själv dessa frågor om ditt företags sociala medier:

  • Finns företaget på rätt ställen? Att ha konton överallt är ingen bra strategi. En blogg som inte uppdaterats på ett halvår gör varken journalister eller kunder glada.
  • Bryr sig folk? Om alla dina inlägg faller platt, fundera på hur du skulle kunna spela en större roll i folks flöden. Hur beter sig användarna? Vad av andras innehåll klickar de på, vad delar de? Gör likadant, men på ditt sätt. En journalist som ser att folk engagerar sig i det du gör blir mer intresserad.
  • Syns du regelbundet? Enstaka inlägg försvinner i mängden. För att bygga ditt varumärke – till exempel i journalistens ögon – måste du finnas med i flödet ofta och regelbundet.
  • Sticker du ut? En till likadan gör ingen glad. Se till att du sticker ut. Journalister skyr medelmåttighet och intervjuar hellre någon som visar mod, generositet och attityd.

Om du är nöjd med svaren – fortsätt som du gör. Om inte, fundera på vad du skulle kunna ändra på.

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du här på prkiosken.se. Om du letar efter något särskilt, använd gärna sökfunktionen. PR-skolan publiceras i samarbete med Driva Eget

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs

Jo, det går att skapa nyheter om ditt företag

Postad den 12 sep, 2016 | Inga kommentarer »

PR handlar bland annat om att locka journalister att skriva artiklar, och journalister vill ha nyheter. Så här skapar du nyheter kring ditt företag. 

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Först bara – vad är en nyhet? En nyhet behöver konstigt nog inte vara ny. Det räcker med att de som ska ta del av den inte kände till den sedan tidigare. Du kan alltså själv ha vetat något i åtta år, men för de flesta andra är det en nyhet.

Du kan också ”skapa” nyheter om ditt företag. Här får du några förslag på hur.

Uppgift

Läs igenom nedanstående – det är olika metoder för att skapa en nyhet. Ägna ett par minuter åt varje, och får du några idéer om ditt företag, skriv ner dem.

Metoder för att skapa nyheter:

  • Ha en åsikt. En tydligt och kontroversiell åsikt kan vara nyhetsstoff, särskilt om ämnet är aktuellt i nyhetsförmedlingen just nu. Ett alternativ är att skriva en debattartikel.
  • Ha ett förslag. En enkel lösning på ett komplicerat problem kan vara intressant för medier. Ju större problem, desto bättre. Och ju enklare själva lösningen är, desto större nyhetsvärde.
  • Gör en undersökning. Vilken är din önskerubrik? Det är det första du ska fundera på om du vill göra en undersökning för att använda i PR-syfte. Först därefter skriver du frågorna.
  • Skapa ett pris. Instifta ett pris som du delar ut till en spännande person eller ett annat företag. Både själva instiftandet, nomineringsperioden och utdelandet av priset kan ge publicitet.
  • Håll ett event. Ett event kan hållas enbart med syftet att det ska ge PR. Har du redan ett event på gång – tänk ett extra varv: Vad skulle kunna göra journalister intresserade av att komma?

Överväg vilken av dina idéer du vill gå vidare med. Ta ett första steg för att förverkliga idén.

Bild på händer som håller en tidning.

Medier på papper, i etern eller webben – visst går det att skapa nyheter om ditt företag.

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du här på prkiosken.se. Om du letar efter något särskilt, använd gärna sökfunktionen. PR-skolan publiceras i samarbete med Driva Eget

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs

Så PR-säkrar du ditt företags hemsida

Postad den 5 sep, 2016 | Inga kommentarer »

Bild av en persons händer på dators tangentbord

En journalist kommer in på ditt företags hemsida – då gäller det att sidan är PR-säkrad. Bild med CCO-licens: Pexels.com

PR-SKOLAN, DEL 1. Tänk dig att en journalist just har fått upp ditt företags hemsida på Google, blivit nyfiken och nu vill ta reda på vad du och ditt företag gör. Ett gyllene tillfälle för dig.

  • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
  • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
  • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Journalisten klickar på länken… och nu kan en av följande två saker inträffa:

  1. Journalisten irrar runt på ditt företags sida, funderar på vad det hela handlar om, hittar ingen kort och tydlig förklaring – och lämnar sidan. Kanske för att i stället klicka sig in till din värsta konkurrent. Det hela har tagit några få sekunder (det finns siffror på sådant).
  2. Journalisten kommer in på sidan och ser nästan direkt var informationen borde finnas. Kort därpå har journalisten tagit del av en kort förklaring av vad företaget gör, vad som gör det speciellt och hur man tar kontakt.

I det senare fallet finns chansen att journalisten hör av sig till dig. Kanske för att ställa frågor om din bransch eller fråga om du vill medverka i en intervju.

Uppgift

Be tre personer, som inte har koll på vad du gör, att gå in på ditt företags hemsida och återkomma med svaren på fyra frågor:

  • Vad gör ditt företag?
  • Vad skiljer ditt företag från andra i branschen?
  • Hur tar man kontakt med dig?
  • Hur lång tid tog det att ta reda på detta?

Om du inte är nöjd med svaren behöver du ändra på hemsidan. Lättillgänglig och snabb info om vad ditt företag gör är nyttig för alla som besöker din webbplats.

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du här på prkiosken.se. Om du letar efter något särskilt, använd gärna sökfunktionen. PR-skolan publiceras i samarbete med Driva Eget

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs

MEDIERNAS DRÖM – så blir du favoriten på redaktionerna

Postad den 15 jun, 2016 | Inga kommentarer »

COS 12sPR-SKOLAN 2016, DEL 12. Varför är det så vanligt att samma personer är med i medier om och om igen? Jo, de har förstått journalisternas arbetsvillkor. Gör så här, så blir du favoriten.

 

(mer…)

DÅLIG PUBLICITET – förebygg och hantera i traditionella och sociala medier

Postad den 8 jun, 2016 | Inga kommentarer »

COS 11cPR-SKOLAN 2016, DEL 11. En del småföretagare är rädda för journalister, därför att de tror att dessa enbart söker ”negativa nyheter”.   

(mer…)

SJÄLVSPRIDANDE – riktigt bra PR behöver inte pushas

Postad den 25 maj, 2016 | Inga kommentarer »

PR-SKOLAN 2016, DEL 10. Förutom att det första kostar pengar och det andra är gratis: Vad är skillnaden mellan reklam och PR? 

(mer…)

NYHETSBREV – världens coolaste PR-verktyg

Postad den 11 maj, 2016 | Inga kommentarer »

COS 9sPR-SKOLAN 2016, DEL 9. Skickar du ut nyhetsbrev? Bra. Se till att journalister, bloggare och andra i din intressesfär får dem också.  

(mer…)

BILDFEST – gratis bilder kan vara vägen till PR

Postad den 27 apr, 2016 | Inga kommentarer »

PR-SKOLAN 2016, DEL 8. På en sekund kan en bra bild förmedla en hel historia. Bättre PR-verktyg är foto och video finns inte. Så här kan du använda dem. 

(mer…)

MEDIABABE – och vad händer sen då?

Postad den 13 apr, 2016 | Inga kommentarer »

PR-SKOLAN 2016, DEL 7. Så har ditt PR-arbete börjat ge resultat och du är med i medier lite här och där. Gör så här så får du ännu bättre utväxling. 

(mer…)

STORYTELLING – vad är det bra för och hur gör man?

Postad den 30 mar, 2016 | Inga kommentarer »

COS 6sPR-SKOLAN 2016, DEL 6. Storytelling är ett bra verktyg för att bygga varumärke och PR. Här är några bra tips för att komma igång.  

(mer…)

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | Stäng
Meny