Åtta steg för att komma igång med PR
PR-SKOLAN, DEL 7: Ditt företag omsätter några hundratusen eller kanske någon miljon. Du jobbar ensam eller har kanske någon eller ett par anställda. Du vill växa – men var ska du få de miljonbelopp som behövs för att din marknadsföring ska få dig att synas lika bra som alla de jätteföretag som konkurrerar om människors uppmärksamhet? Det finns en lösning. Den heter PR, Public Relations. Det begreppet omfattar kommunikation och marknadsföringsmetoder med närmast oändliga möjligheter. Begränsningarna handlar inte om pengar utan mest bara om dig själv: Om vad du sysslar med, om vad du har för idéer, om din fantasi och om ditt mod. Om vad du vågar, om du vill ta för dig och om du vågar ”sticka ut”.
Skillnaden mellan reklam och PR – kort uttryckt: Reklam är uppmärksamhet man får genom att betala. PR är uppmärksamhet som man förtjänar genom det man gör och säger.
Och då är det faktiskt så, att när det gäller PR så har det lilla företaget inte bara lika stora utan ofta till och med större möjligheter än mångmiljardkoncerner att få positiv uppmärksamhet. Detta helt enkelt därför att dem du vill nå alltid är människor. Människor sympatiserar lättare med andra människor än med ett stort företag. Småföretagaren kan vara personlig, men det kan knappast storföretaget vara med bibehållen trovärdighet.
En småföretagare kan ofta säga att hen kämpar för en vision. Hur många storkoncerner kan påstå det utan att folk tänker att ”dom är väl bara ute för att tjäna pengar”?
Den som vill satsa på reklam börjar ofta med att tala med en annonsbyrå. Mitt råd är att istället börja med dig själv och ditt företag.
Ställ dig själv följande åtta frågor:
1. Vad sysslar vi med? Och sedan:
2. Vad sysslar vi egentligen med?
Det är en viss skillnad om städföretaget säger ”vi städar” eller om man säger ”vi hjälper människor att få det som dom vill ha det hemma”. Det senare kan ge uppslag till nya idéer och tjänster, som i sin tur kan ge svar på nästa viktiga fråga:
3. Vad skiljer oss från andra företag i branschen eller här på orten? Sticker vi ut på något sätt?
4. Om inte – vad kan vi göra som andra inte gör eller som man inte väntar sig?
5. Hur är läget för oss i dag jämfört med för ett år sedan (eller någon annan punkt bakåt i tiden)? 6. Vad har vi för planer framöver?
7. Har det hänt, händer det eller kommer det att hända något i omvärlden, inklusive naturligtvis här på orten, som på något sätt kan ha betydelse för eller kopplas till vår verksamhet? 8. Kan jag kommentera, kritisera, berömma eller på annat sätt anknyta till detta?
Det här bör ge dig ett antal ”råvaror” – sådant som du kan bygga på eller anknyta till genom PR-insatser. Och där kan du fundera på en mängd olika typer av aktiviteter.
Men först ska du naturligtvis bestämma dig för vilka människor du vill nå. Begreppet ”Public Relations” spänner ju över i princip alla tänkbara målgrupper.
Även här bör du börja ”inifrån”: Dina anställda (om du har några), dina närmaste vänner, de kunder du redan har, de kunder som ligger närmast till hands för att vinna, de myndigheter som du är mest beroende av och så vidare. Först därefter är det dags att börja fundera på transportvägarna.
Och än en gång: börja inifrån. Vilka människor kan jag nå direkt, personligen? Vilka kan jag nå genom sociala medier – och hur ska jag göra det? Jobbar du på en lokal marknad – fundera på vilka lokala medier som finns och hur du enklast kontaktar dom.
- PR är som du kanske redan märkt väldigt mycket mer än pressreleaser. Mer om det i nästa avsnitt av PR-skolan. Missa inte det! Jag vill ha påminnelse i mejlen
- Har du en fråga om PR? Ja, jag undrar…
- Fler PR-tips för småföretagare: nyhetsbrevet 3PRTIPS.
Tipsa gärna andra om PR-skolan. Dela-knappar hittar du här nedanför. PR-skolan publiceras även på Driva Egets sajt.
Kommentera