NYHETSBREV – världens coolaste PR-verktyg
PR-SKOLAN 2016, DEL 9. Skickar du ut nyhetsbrev? Bra. Se till att journalister, bloggare och andra i din intressesfär får dem också.
Alla företag kan kommunicera via nyhetsbrev. Tricket är att undvika att skicka ut reklam. Den som tar emot nyhetsbrevet måste känna att den ”får” något – fin service, ny kunskap, bra idéer. Tanken är att leverera nyhetsbrevet återkommande och regelbundet och på ett avslappnat sätt skapa en relation med mottagarna.
Varje gång ditt nyhetsbrev landar hos rätt journalist får hen dessutom en påminnelse om att det här jobbar du med, du har koll och du har kunskap. Din trovärdighet i journalistens ögon byggs alltså upp, samtidigt som innehållet på ett diskret sätt fungerar som tips: ”Det här kan du skriva om!”
* * *
Här är några olika sorters nyhetsbrev som kan fungera att skicka till rätt journalister:
Tips. Basera utskicket på korta, smarta tips inom ditt ämnesområde. De ska vara så bra att man vill ha mer.
Omvärldsbevakning. Dela med dig de branschnyheter du själv tycker är intressanta just nu. Mellan tre och fem små kortisar räcker, med ett par meningar och en länk till källan på varje.
Bakom kulisserna. Bjud på sådant som ingen annars brukar få se. Gärna lite dråpligheter, kanske av ”bloopers-”karaktär (roliga misstag).
Debattinlägg. Om du gillar att tycka till kan du gärna göra det i nyhetsbrevsform.
* * *
Nyhetsbreven ska leverera nytta. Hoppa över det alltför påklistrade ”personliga”.
Se också till att ditt nyhetsbrev når kunder, potentiella kunder, samarbetspartners, leverantörer, politiker och andra som kan behöva veta lite mer om din verksamhet.
Enligt svensk lag är det tillåtet att skicka mejl i marknadsföringssyfte till juridiska personer, men inte till privatpersoner och enskilda firmor. Rekommendationen är dock att först mejla och fråga om det är okej att du sätter upp personen på din sändlista. Viktigt är också att det ska gå att avregistrera sig på ett enkelt sätt.
* * *
PR-skolan 2016 kommer varannan vecka:
20 januari
1. BLI SYNLIG – så här gör du din egen PR-strategi
3 februari
2. PR-ETIKETT – gör så här när du kontaktar journalister
17 februari
3. MEDIETRÄNA – så här gör du det själv på 66 minuter
2 mars
4. FILMSTJÄRNA – video är roligt, lätt och hett
16 mars
5. PRESSRELEASE – gärna, men BARA när dessa två kriterier är uppfyllda
30 mars
6. STORYTELLING – vad är det bra för och hur gör man?
13 april
7. MEDIABABE – och vad händer sen då?
27 april
8. BILDFEST – gratis bilder kan vara vägen till PR
11 maj
9. NYHETSBREV – världens coolaste PR-verktyg
25 maj
10. SJÄLVSPRIDANDE – riktigt bra PR behöver inte pushas
8 juni
11. DÅLIG PUBLICITET – förebygg och hantera i traditionella och sociala medier
15 juni
12. MEDIERNAS DRÖM – så blir du favoriten på redaktionerna
* * *
Klicka här om du vill få en mejlpåminnelse vid varje nytt avsnitt.
Dela gärna – knappar hittar du här nedanför.
Citera gärna, men ange källa.
PR-skolan 2016 publiceras både på driva-eget.se och prkiosken.se.
Kommentera