Så gör du julen till ditt bästa PR-trick
Julen är inte bara tiden för Jesu födelse, den är en jättebra krok också.
En bra krok är bästa sättet att öka chanserna att få ja från journalister.
En krok ger nämligen journalisterna en anledning att ta med din idé.
Kroken svarar på frågan: Varför ska vi ha med det här JUST NU?
Om du då har tänkt på det kan du svara:
”Jo, för att just under julen har era läsare kanske tid att fundera på hur de ska kunna stressa lite mindre under 2013. Och då kan jag ge dem fem förvånansvärt effektiva knep.”
Eller:
”Perfekt för mellandagarna när era läsare har ätit för mycket. Jag har enkla metoder som hjälper dem att leva hälsosammare. ”
Eller varför inte:
”Kring nyår gör många en sorts bokslut för sig själva. Jag tipsar om nyårslöften som gör familjelivet roligare.”
Det är värt att lägga ner lite tankemöda på en bra krok just inför julhelgerna. Det beror på att många redaktioner har bråda dagar med att fylla sina ”julsäckar”. Innehållet i ”säckarna” tas fram under jul- och nyårshelgerna, då så många journalister som möjligt är lediga.
Just nu är därför många redaktioner, särskilt på aktualitetsmedier, extra mottagliga för idéer som ”håller sig” några veckor. Läs mer om det på Driva eget-bloggen.
Kommentera