Hem » Krishantering: Ta kontroll över situationen

Krishantering: Ta kontroll över situationen

 

För dig som…
…befinner dig mitt i en mediekris: Ring 072-748 62 50.
…vill inventera eventuella risker för mediekriser i företaget.
…vill ha hjälp med att förebygga mediekriser.

 

Alla företag kan drabbas av en mediekris, i traditionella eller sociala medier, eller både ock. Den vanligaste reaktionen är att snabbt stänga dörren, sluta svara i telefonen och hoppas på bättre tider.

 

Detta sätt att agera motverkar tyvärr sitt syfte och kommer snarast att fungera som bränsle för journalisterna och de personer som agerar i sociala medier: Varför säger de inget? Det är antagligen värre än vad vi trodde! Att ”ligga lågt” gör en till ett värnlöst offer.

Vid en mediekris eller risk för en sådan gäller det att snabbt ta kontroll över situationen.

Några saker att särskilt tänka på:

  1. Perspektiv utifrån. Den som står mitt i en kris av det här slaget har svårt att fatta tillräckligt kalla och genomtänkta beslut – man behöver ett perspektiv utifrån.
  2. Ta initiativet. Det enda sättet att vända på situationen är att se till att man själv har initiativet. Det kan man bara få genom att aktivt utnyttja det informationsmässiga överläge man har, alltså att själv informera – snabbt och grundligt.
  3. Förtroendet viktigast. Det viktiga är inte att vinna sakfrågan – till exempel bevisa att man inte gjort något fel – utan att rädda sitt förtroendekapital. Bland annat genom självkritik, om den är motiverad.

 

Rätt hanterad går företaget ur krisen med bibehållet eller till och med ökat förtroendekapital. En ohanterad kris, däremot, kan förfölja och påverka företaget i åratal.

Varför uppstår mediekriser? Den utlösande faktorn kan vara en missnöjd kund som avreagerar sig i sociala medier, någon i företaget gör ett misstag, en olycka inträffar som drabbar anställda eller kunder.

Vi i PR-kiosken har många års erfarenhet av hantering av medie- och förtroendekriser på hög nivå.

Det här kan vi hjälpa dig med:

  • Att hantera pågående eller befarad mediekris.
  • Att förebygga mediekriser genom att inventera tänkbara risker i företaget och föreslå åtgärder.
  • Att utforma en plan för hantering av mediekriser.

 

Om läget är akut, ring Mats Fagerström på 072-748 62 50. I annat fall, mejla din förfrågan till info@prkiosken.se

 

 

Mediekris?

Ring oss direkt!

Har du drabbats av negativa rubriker? Med snabb och rätt hjälp går det ofta att snabbt vända situationen.

Läs mer och ta kontakt

FRÅGOR

...och svar om PR 

Vad är PR? Här får du svar på de vanligaste frågorna om PR för småföretagare. 

Till frågor & svar

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | Stäng
Meny